Grannen har dragit ut sitt stuprör nära våra vinbärsbuskar och jag undrar om de kommer att ta skada av för mycket vatten och om jag då ska avskärma på något sätt?
Isåfall hur?
Svart stuprör bakom grön vinbärsbuske vid trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lill72 Lill72 skrev:
Grannen har dragit ut sitt stuprör nära våra vinbärsbuskar och jag undrar om de kommer att ta skada av för mycket vatten och om jag då ska avskärma på något sätt?
Isåfall hur?
[bild]
Grannen skall ta hand om sitt eget dagvatten. Till exempel leda bort det i ett rör. Inte leda ut det på din tomt. Alla övriga frågeställningar är överflödiga

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Har sagt till om det men det händer inget och jag har ingen lust eller ork att bråka.

Då får du ha lust att gräva istället. Ett dike.
Eller låta det vara och se om busken har drunknat eller om den lever till våren.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Tänkte om man kan gräva ett smalt dike på insidan om vårt staket (det röda) och avskärma med nån slags mur/plast eller sandsäckar?
Vill verkligen inte göra mig osams med grannen.

Lill72 Lill72 skrev:
Tänkte om man kan gräva ett smalt dike på insidan om vårt staket (det röda) och avskärma med nån slags mur/plast eller sandsäckar?
Vill verkligen inte göra mig osams med grannen.
Du är ju redan osams.

Absolut inte osams, men vill försöka lösa det utan att bli osams.

Claes Sörmland
Vinbärsbuskarna kommer att tacka genom att öka sin tillväxt. Nästan all växtlighet i Sverige är vattenbegränsad. Om man inte bor i en sumpmark.

• Gilla
  • Haha
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Låter perfekt! Då kan jag koka vinbärsgele i mängder i flera år framöver.

Vinbärsbuskarna blir nog mest glada av lite mer vatten. Även om det är osnyggt av grannen att leda bort sitt vatten till er. Och lite korkat. Skulle jag sätta upp nya stuprör idag skulle jag se till att fånga upp vattnet för bevattning av egen trädgård.

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Vinbärsbuskarna blir nog mest glada av lite mer vatten. Även om det är osnyggt av grannen att leda bort sitt vatten till er. Och lite korkat. Skulle jag sätta upp nya stuprör idag skulle jag se till att fånga upp vattnet för bevattning av egen trädgård.
På en torr sommar, ja. Men att dränka dom i vatten höst, vinter och vår, lär vara rent livsfarligt för vilken växt som helst. Rötterna ruttnar.

Vi får hoppas på det bästa och märker jag att det blir väldigt blött där så får jag påtala det för grannen igen eller lösa det på något sätt, tycker bara inte om att tjata och verka som en gnällkärring.

Röret går ju ner på grannens sida staketet så inte mycket att göra men är det så att det avslutas med en böj som är satt åt ert håll hade jag nog skruvat på röret så den kastar ut vatten på grannens sida och inte på staketet.

Claes Sörmland
Intet Intet skrev:
På en torr sommar, ja. Men att dränka dom i vatten höst, vinter och vår, lär vara rent livsfarligt för vilken växt som helst. Rötterna ruttnar.
Vinbär frösår sig ymnigt här i grannskapet och även på naturmarken. En buske utanför tomten står i princip i vatten hela vintern, den tycks inte vara känslig för denna vintervåta jord.

Lill72 Lill72 skrev:
Absolut inte osams, men vill försöka lösa det utan att bli osams.
Jo. Osams är motsatsen till sams. Du vill inte ha grannens vatten på dina buskar. Grannen däremot, vill det för att själv slippa besväret att ta hand om sitt eget dagvatten. Ett föredömligt exempel på osämja. Att du gav upp när grannen ignorerade ditt rättmätiga krav gör er inte ense för det.

Du har ju redan försökt lösa det genom att påpeka för grannen att du inte vill ha in hans dagvatten på din tomt.
vilket grannen ignorerar.
Här begår, så vitt jag förstår, grannen ett lagbrott, då varje fastighet skall ta hand om sitt eget dagvatten och avlopp med, för den delen.

Om du vill behålla den artificiella sämjan så får du gräva ett litet dräneringsdike på din sida gränsen berorndepå hur din tomt ser ut och släppa ut grannens vatten på en plats det inte gör någon skada. Till exempel tillbaka till grannen 😁.
Eller också gör du ingenting, för jag kan ju ha fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.