Byggahus.se
Hep Hep skrev:
Stor humor. När jag var i butiken förra veckan var just det strykmåttet det enda jag köpte utöver vad jag var där för. Jag stod och petade lite bland böckerna också och blev nyfiken på just den serien. Nu var de inplastade så jag slapp bli för lockad och ställde tillbaka dem. Är de bara snickarporr eller något man har praktisk nytta av också?
Beror lite på hur man är som människa, fastnar man hellre i en bok än ytube när man letar efter hur man ska göra något eller få idéer så är den att rekommendera.
Svartvit teknisk ritning som visar steg för att arbeta med snickeridetaljer, inklusive miterskärning och fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av möbeldetalj med måttangivelser, klassisk stil, svartvitt, snitt från bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här snickarbänken är man ju lite sugen på att bygga i ngt snyggt trä och 'gömma' i vardagsrummet Spegelbild av byrå med öppna lådor, perspektivförvrängning, optisk illusion, sida upp och ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Illustration av en arbetsbänk i trä med stängda och öppna dörrar, lådor, verktyg, instruktionsbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Ojdå, julafton Kaffebryggare med handtag och slang ligger på en brun papperspåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gamla tormek använda inte så ofta mer än till svarvstål och nu snubblade jag över lite bra att ha på fb Laboratorieutrustning med justerbart stativ, klämmor och metallstänger på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Köpte ett skruvstäd på loppis för en hundring, ett Peddinghaus. Lortigt och ytrost, men det ska väl gå att fräscha upp.
 
  • Blå skruvstycke, rostig skruv, lila blommor och gröna växter i bakgrunden, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Köpte ett skruvstäd på loppis för en hundring, ett Peddinghaus. Lortigt och ytrost, men det ska väl gå att fräscha upp.
Ett fynd om skruven är i skick
 
Jonas Persson
Frustrator Frustrator skrev:
Ett fynd om skruven är i skick
Lite meckigt att justera. Vill minnas att det sitter fyra bultar, två på vardera sidan och de drar i samma backar. Men väl injusterad håller skruvstycket en mansålder eller mer.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
För att såga grövre virke utan en fogsvans gillar jag sticksågar. För en ryggsäck tar de mer plats på längden men väger oftast mindre än många ihopfällbara, har längre blad och vinklat handtag.
En sådan här?
Använder min någon gång då en spik eller skruv behöver kapas.
Kanske borde skaffa ett blad för trä och prova. Men i ryggsäcken vill jag nog ha en hopfällbar.

Kniv fastklämd i springan mellan en dörr och karmen, med metallhandtag synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jonmo jonmo skrev:
Inte bekänt mig till något hålsågssystem tidigare, men med ett större bygge igång insåg jag att det var dags att gråta en gång. Slog till på detta set plus en lös 51 mm som jag behövde. [länk]

Blev mycket missnöjd dock när jag insåg att pilotborren inte är utbytbar! Pinsamt, här trodde jag man köpte kvalla...
[bild]
Tack!
Älskar profisågarna så nu blev det en privat uppsättning med, det var en rabatt kod 1212 så blev summan strax under 2200 ink moms
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Tack!
Älskar profisågarna så nu blev det en privat uppsättning med, det var en rabatt kod 1212 så blev summan strax under 2200 ink moms
Yes, satt faktiskt sent söndag och shoppade, men väntade över midnatt med att beställa då den dåvarande rabatten gällde skruv. Rätt nöjd när jag laddade om sidan och tjänade ett antal hundralappar.
 
Jag trillade dit på samma grej. Har letat efter ett sånt kit till bra pris länge. Tack för tipset 👍
 
jonmo jonmo skrev:
…men väntade över midnatt med att beställa …
Vanligtvis är efter-midnatt-köp livsfarliga för ekonomin, men undantaget bekräftar regeln. 😲
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
En sådan här?
Använder min någon gång då en spik eller skruv behöver kapas.
Kanske borde skaffa ett blad för trä och prova. Men i ryggsäcken vill jag nog ha en hopfällbar.

[bild]
Ja och det finna handtag i plast som ör lite lättare. En dag, när som helst, ska jag göra ett fodral men om den åker med så är det med ett primitivt eggskydd. Kommer man inte åt med tigersågen funkar de också bra till syrenhäckar.
 
Vet inte om det är dagens.
Såg det på blocket för ett par år sen!? Var på semester i närheten då men var paxat av en annan intressent som visserligen trodde det var för stort men ändå skulle kolla. Var inte intresserad. Tänkte jag skulle förbi inom rimlig tid men nu drog det ut rejält på tiden, fanns i alla fall kvar idag när jag var förbi!

Gick att trixa in i bilen, i alla fall utan övrig semesterpackning. Nu återstår det väl att se om barnen får plats hem... trodde det skulle vara simpelt att separera drivenhet från stativ, så var inte fallet.

Med nya hjul kanske jag törs köra vertikalfräsen i snickerimaskinen. Dock var den ju ännu tyngre än jag väntat mig så får se hur ett montage skulle kunna gå till... att för hand montera och demontera går i alla fall definitivt bort. Likaså att ha en simpel platta med matarverket på att spänna ovanpå maskinen.

En kombimaskin bör ju gå rimligt lätt att byta mellan olika moment...
 
  • 20230811_215039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Idag fick jag en tredjeparts skenadapter till Bosch kantfräs GKF 12V-8 från Amazon.se
Den löper bra roterad på FSN 800 mfl skenor. På bilden dock en söndersågad skena som är mycket smalare än originalet vilket är praktiskt eftersom kantfräsen används 180grader mot normala Boschverktyg för skena. Tillverkas av företaget SLE i Tyskland (artikel SLE-00011).
I mitt tycke en gedigen adapter som ersätter Bosch bottenplatta med 5 skruvar. Skall enligt reklamen passa till andra skensystem.

GKF12V-8_skenadapter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20230817_004139523_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20230817_004340495_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Fick tag på en Hutchins 8650 slipmaskin för 200 kr.
I princip helt oanvänd!

Dock så verkar det som man ska limma fast slippappret, vilket jag är ovan vid.
Vad för slags lim använder man och hur går man tillväga när man vill byta papper?
 
  • Pneumatisk slipmaskin med sugslang och "Hutchins Clean Air" etikett på vit bakgrund. Verktyg för sliphjälp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Fick tag på en Hutchins 8650 slipmaskin för 200 kr.
I princip helt oanvänd!

Dock så verkar det som man ska limma fast slippappret, vilket jag är ovan vid.
Vad för slags lim använder man och hur går man tillväga när man vill byta papper?
Det finns förklistrade papper på rulle.

https://www.paintpro.se/slippapper-...NKHpgiTNXkAaha3YsZn_K5_Ck7ver1FxoC1LgQAvD_BwE

Jag skulle limma på en kardborre med ex vanligt kontaktlim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.