Byggahus.se
Kul att fylla år
Bacho verktygsvagn och Makita väska för bilen samt lite smått och gott saker när man ska svetsa

Bahco verktygsvagn och Makita verktygsväska med svetstillbehör på ett verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
En gammal Kity 636 hyvel

En använd Kity 636 hyvelmaskin på ett metallställ med synlig rost och spån i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kräver nog lite mer service än jag räknade med, men lite rostborttagning har väl ingen dött av.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
En gammal Kity 636 hyvel

[bild]

Den kräver nog lite mer service än jag räknade med, men lite rostborttagning har väl ingen dött av.
Fick du nån spånhuv till din? Jag har en hemmabyggd från förra ägaren som är rätt dålig. Hade varit nice om du kunde fota lite och ta några mått i så fall!
 
Anders 1920-tal
ullberg ullberg skrev:
Varit på loppis idag, ett verktyg iaf

[bild]

/U
loppis? Du skojar?
 
Har efter lite överläggningar sålt min släpvagn.
Och köpt en tysk lastkorg, Heck-Pack.
Ska framförallt lastas grejer som man inte får ha i kupén, och ett och annat vilt förhoppningsvis.
För er som undrar, nej den tar inte byggskivemått..

En tysk lastkorg, Heck-Pack, monterad på en bilens dragkrok, parkerad på ett stenläggt uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobben87 och 2 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Har efter lite överläggningar sålt min släpvagn.
Och köpt en tysk lastkorg, Heck-Pack.
Ska framförallt lastas grejer som man inte får ha i kupén, och ett och annat vilt förhoppningsvis.
För er som undrar, nej den tar inte byggskivemått..

[bild]
Exempel på vad man inte får ha i kupén?
 
K Kane skrev:
Exempel på vad man inte får ha i kupén?
Flytande kväve i mitt fall.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Fick du nån spånhuv till din? Jag har en hemmabyggd från förra ägaren som är rätt dålig. Hade varit nice om du kunde fota lite och ta några mått i så fall!
Nej, tyvärr. Allt som enkelt går att tappa bort saknas, såsom spånhuv och ratt till planbordet.
 
B
nivv nivv skrev:
Fick du nån spånhuv till din? Jag har en hemmabyggd från förra ägaren som är rätt dålig. Hade varit nice om du kunde fota lite och ta några mått i så fall!
Jag har en 636:a på ett bord :D

Vilken behöver du bild på, den som används vid plan- eller rikthyvling?

En hyvelmaskin modell 636 placerad på ett arbetsbord i en verkstad, omgiven av trämaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelmaskin modell 636 syns delvis, med träspån, som används för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
nivv
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Flytande kväve i mitt fall.
Rinner det inte igenom gallret?
 
  • Haha
  • Gilla
Lostmoose och 10 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Nej, tyvärr. Allt som enkelt går att tappa bort saknas, såsom spånhuv och ratt till planbordet.
Jag en likadan och gjorde en enkel spånhuv för rikthyvling av plywood. Har tänkt att även göra en adapter så att den funkar till planhyvling, men inte kommit till skott än. Vilket år som helst nu...;)
Jag har ersatt min ratt med en 3D-printad adapter till skruvdragaren. Så nu går det fort att ställa om!(y) Har du möjlighet att skriva ut så kolla thingiverse, tror det var Marius Hornberger som lagt upp den. Han har för övrigt en utmärkt video om när han restaurerade sin.
 
B breakman skrev:
Jag har en 636:a på ett bord :D

Vilken behöver du bild på, den som används vid plan- eller rikthyvling?

[bild] [bild]
Båda tror jag? Jag har delen som man sätter i hålet där anhållet sitter vid rikthyvling. Det är själva "adaptern" till slangen jag är ute efter.

pjodden pjodden skrev:
Jag en likadan och gjorde en enkel spånhuv för rikthyvling av plywood. Har tänkt att även göra en adapter så att den funkar till planhyvling, men inte kommit till skott än. Vilket år som helst nu...;)
Jag har ersatt min ratt med en 3D-printad adapter till skruvdragaren. Så nu går det fort att ställa om!(y) Har du möjlighet att skriva ut så kolla thingiverse, tror det var Marius Hornberger som lagt upp den. Han har för övrigt en utmärkt video om när han restaurerade sin.
Kan du inte ta en bild på spånhuven? Den jag har är så satans störig, sitter inte på ordentligt vid planhyvling så ibland får jag stå och hålla i den samtidigt. Inte optimalt! :D

Några bilder från manualen:
Manuelssida som visar en skiss och etiketterade delar av en kombinerad hyvel och tjocklekshövl, rubriken "Planer and thicknesser".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidor från en bruksanvisning som visar monteringsanvisningar för en spånavskiljare till hyvelmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Kunde inte motivera ett Honda även om det skulle varit najs, men den här kan nog driva dränpumpen om vi har Murphy mot oss även denna vecka! :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
B
nivv nivv skrev:
Båda tror jag? Jag har delen som man sätter i hålet där anhållet sitter vid rikthyvling. Det är själva "adaptern" till slangen jag är ute efter.
Vet att det är off topic i tråden men gör ett sista inlägg :p

Röd och grön dammsugarmunstycke på en arbetsbänk, vilket ser ut att användas för ett bygg- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd skyddsplåt för maskin, omgiven av verktyg och verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en röd verktygsdel i en verkstad med träbearbetningsmaskiner i bakgrunden
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller grön verktygshandtag med röd metallkomponent i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt maskinskydd över del av verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grön kniv framför en verkstadsbänk med verktyg och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett grönmålat hammarskaft nära en arbetsbänk fylld med verktyg och byggmaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grön metallföremål i en verkstad med diverse byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt och rött maskinliknande objekt på en arbetsbänk, eventuell byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
ullberg
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
loppis? Du skojar?
Inget skämt utan bakluckeloppis och den låg där och lockade mig - kanske inget superbehov för mig då håltagning inte är något jag gör varje dag men någon gång kan den väl bli bra att ha

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.