Byggahus.se
T
mexitegel mexitegel skrev:
I dagens samhälle blir man kränkt :)
Beror nog till stor del på den sjunkande marknaden... Det är inte så lätt att sälja idag, då blir det inge flis! ;)
 
Satt på väggen hos mäklaren när vi skulle skriva kontrakt på vårt nuvarande hus (se bild). Inger förtroende när man ska göra sitt livs största affär?
 
  • Skylt med texten "Ärlighet varar längst men rik blir du inte" som hänger på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo och 10 till
  • Laddar…
Humlo
Ännu en härlig friskrivning och "slippa" göra en energideklaration från min favoritmäklare. :)
Jag väntar på ursäken att man inte kan göra en energideklaration pga. att vädret skiftar från år till år. hihi


Skärmdump av ett diskussionsinlägg där man diskuterar en klausul om frånvaro av energideklaration vid försäljning av en fastighet.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
harry73
Hus från 70-talet med originalbadrum kvar:

Stort badrum i äldre stil

Det låter inte så farligt :)
 
  • Gilla
knutars och 2 till
  • Laddar…
När jag ifrågasatte en låg driftkostnad vid en husvisning så förklarade mäklaren att ägarna fick gratis ved av grannen och det skulle vi säkert också få....
Då vi inte fick skriftligt på det så blev det inget köp! :rolleyes:
 
  • Gilla
knutars och 3 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Min favorit i bostadsannonser för bostäder från sekelskiftet 1900 är "bevarade originaldetaljer så som högt i tak och djupa fönsternischer". Njut av den här rent poetiska bostadsbeskrivningen av en lägenhet på Luthagsesplanaden i Uppsala;

"30-talsdetaljerna drar till sig uppmärksamhet och ter sig i vacker öppen spis, hög takhöjd med välvda tak, höga vita golvsocklar, stora fönsterpartier med munblåsta glas, serveringsskåp, serveringsklocka, djupa fönsternischer med fina stenskivor och vackert mönstrade trägolv som löper genom hela bostaden både i form av fiskbensparkett med fris samt riktiga träplank.
När man beundrat alla vackra detaljer så slås man av att dagsljuset fullkomligt flödar in i bostaden, dels på grund av de breda fönsterpartierna men även gavelläget kommer till sin rätt och öppenheten mellan de olika sällskapsrummen.
Gunnar Leche ritade fastigheten och bodde själv i huset en stor del av sin livstid, det är idag en trivsam bostadsrättsförening med fin, inhägnad innergård skyddad från trafikerade gator med mycket grönska."

Jag antar att "välvda tak" är hålkäl och knappast är det väl munblåst fönsterglas i ett bygge från 1934. Det sista stycket låter som en beskrivning av ett fängelse med en sjuhelsikes störig intern vid namn Gunnar Leche. Vilken tur att det ombildades till bostadsrättsförening, så dom får lite lugn och ro:crysmile:

Avslutar med en stämningsbild på serveringsklockan som synnerligen drar till sig uppmärksamheten. För jag kan då rakt inte sluta störa mig på målafärgsstänken...
[bild]
Det som även sticker ut i denna annons tycker jag är det dåliga språket. Kommer inte ihåg något specifikt exempel, men när vi skulle sälja vår lägenhet i just Uppsala var det syftningsfel och styltigt språk i mängder. Det blev många vändor innan vi kunde godkänna annonsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.