7 311 läst · 47 svar
7k läst
47 svar
Dagens LLVP är så klena - värdig ersättare till MSZ-FD35VA sökes
Vår MSZ-FD35VA från 2009 börjar bli riskabelt gammal; så funderar på byte inför vintern 23/24.
Den klarar dock ensam hela våra 205kvm ner till -6 tack vare FTX i huset (med värmare blockerad) (dock 18 grader längst bort på övervån ( när all el värme är av vid -6) och 21 i vardagsrum nere där innedelen sitter)
MSZ-FD35VA ger 4.3kW värme ner till -15. Jag hittar inga nya pumpar som ger mer än 2.8kW och COP på 2.1 vid -15 grader ute. Är dagens pumpar så klena att man måste ersätta MSZ-FD35VA med två nya?
Tittar man bara på hårdvaran så är ju två 15.000 kr modeller ok, men surt med två st 7.000kr installationer. Borde ju finnas någon 30.000kr pump som är lika bra som vår trotjänare? Tips sökes!
Den klarar dock ensam hela våra 205kvm ner till -6 tack vare FTX i huset (med värmare blockerad) (dock 18 grader längst bort på övervån ( när all el värme är av vid -6) och 21 i vardagsrum nere där innedelen sitter)
MSZ-FD35VA ger 4.3kW värme ner till -15. Jag hittar inga nya pumpar som ger mer än 2.8kW och COP på 2.1 vid -15 grader ute. Är dagens pumpar så klena att man måste ersätta MSZ-FD35VA med två nya?
Tittar man bara på hårdvaran så är ju två 15.000 kr modeller ok, men surt med två st 7.000kr installationer. Borde ju finnas någon 30.000kr pump som är lika bra som vår trotjänare? Tips sökes!
Medlem
· stockholm
· 2 140 inlägg
ersättaren efter din om det är Mitsubishi som är intressant är LN35 HERO som ger upp till 4kW vid -15, hoppar du upp till RW35 SUMO så ger den straxt över 5kW och är effektivare och tystare tack vare sin stora innerdel.Attitudeswe skrev:Vår MSZ-FD35VA från 2009 börjar bli riskabelt gammal; så funderar på byte inför vintern 23/24.
Rw25 an verkar vara bra ersättare. 4.8kW värme och COP på 2.18 vid -15 (beräknad mha att den drar max 9.6A). Samma dimensioner på innedelen för 25, 35 och 50. Lite högre luftflöde främst på 50an men typ samma luftflöde vid ett givet ljudtryck. COP vid -15 sjunker på de större modellerna. Men det är ju vid max last, så i verkligheten med dellast kanske dom ändå är bättre för plånboken?C Comfort Thomas skrev:
Lite synd att COP bara förbättrats 2.
1> 2.18 på 13år...
Får ta och boka in en rw25a till vpren. Elon verkar sälja den för 19.995 + 5000 för ROT installation...
Medlem
· Sverige
· 5 122 inlägg
Du har inte letat särskilt noga OP. Kolla tex Daikin caldo xrh40… kör rundor runt din gamla pump. 4 kW värmeeffekt vid -25 grader C. 5 kW värmeeffekt vid -15 grader C.
Redigerat:
Den verkar också som en värdig ersättare.H Harald Blåtumme skrev:
Samma COP som SUMOn men lite lägre max effekt vid -15. Bara 700w mer effekt än min 12 år gammla och samma COP, (vid -15) så kör rundor vet jag inte...
Panasonic hz25xke ger 4,78kw vid -15. Fick en sån installerad förra veckan, jättenöjd. Du verkar ha kollat på julapumpar eller nåt? Jag hittade knappt en enda som gav så lite som du beskriver när jag sonderade marknaden inför köp.
Är det utan elpatron inkopplad?Attitudeswe skrev:Vår MSZ-FD35VA från 2009 börjar bli riskabelt gammal; så funderar på byte inför vintern 23/24.
Det är med golvärme i ett av 2 badrum men med FTX eltillsatts blockerad.G Guzzen1 skrev:
Med LLVP på högsta fläkt få klarar jag huset ner till -6.
Elförbrukning (eldade dagtid 5e-17e dec) (inkl elbilsladdning på 204kWh) (ca 10st 5min dushar per vecka med elektrisk VVB). Hela dec 1675kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har automatiserat LLVP schema mot elpris. Sparade i dec 1100kr med timpris.
Hero har ju en ganska dålig COP vid minusgrader. Sumo, HZ25XKE, Daisekai 9.5 och Daikin XRH 30/40 är väl de modeller som har bäst COP vid låga temperaturer.C Comfort Thomas skrev:
Hur har du automatiserat det?Attitudeswe skrev:Det är med golvärme i ett av 2 badrum men med FTX eltillsatts blockerad.
Elförbrukning (eldade dagtid 5e-17e dec) (inkl elbilsladdning på 204kWh) (ca 10st 5min dushar per vecka med elektrisk VVB). Hela dec 1675kWh.
[bild]
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 360 inlägg
ser ut som du kör tibber…? Vi har nog liknande hem, luft/luft med elberedare mot varmvatten.Attitudeswe skrev:Det är med golvärme i ett av 2 badrum men med FTX eltillsatts blockerad.
[bild]
Testade sensibos lösning via tibber, vettetusan hur bra det är… svårt att lagra värme i luft tänker jag.
Kör vvb enligt pris istället.
edit: du kör inte alls tibber
Iaf ingen skärmdump därifrån