Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nyfniken Nyfniken skrev:
När man tittar i hur det ser ut i världen så drar i alla fall jag slutsatsen att ju högre befolkningsdensitet, desto värre blir det. Stockholm utmärker sig ju (?) i Sverige och det är bara här vi har tunnelbana. (Inte för att skylla på tunnelbanan, men den är en indikator på hur folk tar sig fram).

Tittar man på vilka som hållit smittan borta så är det öarna. Nya Zeeland, Hongkong och Island har alla lyckats med att hålla smittan borta.
Som stockholmare, nackabo, så måste jag tyvärr säga att folk skiter i corona.
De under 30 trängs och skrålar på som vanligt vilken mataffär man än går till.
Skrämmande att så många nackabor inte är läskunniga.
Jag blir förbannad på riktigt:mad:

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej troligen inte. Men det finns många äldre som är relativt friska och SKA ha vård då de borde leva många år till.

Jag tycke att humanismen gått helt åt skogen med denna vidriga smitta. Vi offrar uppenbarligen gärna de som kämpat för att bygga upp den välfärd vi nu har.

Många 70+ har normalt många år kvar men de "slaktar" vi nu som sådant vi kan offra.

Om 10 år är jag 70+ och räkna med att jag kommer föra ett jäkla väsen om denna sjuka attityd till äldre fortsätter.
Jämlikhet för alla.
De som är över 70 år och har många år kvar att leva får den vård de behöver och klarar av. Det är ju bara att se på FHM:s statistik att de de flesta överlever, liksom intensivvårdsregistret visar samma sak. Det är ingen slakt av den åldersgruppen och jag trodde du var mer påläst än att påstå något sådant.

• Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har några FFP3 som fungerar mot virus och vi vet hur hygienen ska hanteras.
Problemet är budskapet att de INTE fungerar vilket är en lögn.
Allt är en bluff för att vår beredskap är kass och det finns inte skydd åt varken befolkning eller sjukvård.
Du kan kanske hantera skydden korrekt men gemene man kan inte det.

Kolla dig runt om i samhället. När folk tom behöver utbildas i att tvätta händerna så är det ganska långt till att kunna välja en korrekt mask, sen ska folk dessutom hantera den.

Det finns ingen lögn då påstående i sig är korrekt på scarf, dammask, FFP2 mfl.

Edit, för att ge några exempel, titta på reportrarna som sitter med mask under FHMs pressträff. Titta på dom som intervjuas i tv, förvisso mest från utlandet men ser inte att det skulle bli skillnad här.
Väldigt få hanterar masken korrekt, många har felaktig mask.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej troligen inte. Men det finns många äldre som är relativt friska och SKA ha vård då de borde leva många år till.

Jag tycke att humanismen gått helt åt skogen med denna vidriga smitta. Vi offrar uppenbarligen gärna de som kämpat för att bygga upp den välfärd vi nu har.

Många 70+ har normalt många år kvar men de "slaktar" vi nu som sådant vi kan offra.

Om 10 år är jag 70+ och räkna med att jag kommer föra ett jäkla väsen om denna sjuka attityd till äldre fortsätter.
Jämlikhet för alla.
Så olika man kan tycka. Mina föräldrar, 75+ och pigga, tycker att det värsta med epidemin är hur alla inskränkningar kommer att drabba deras barnbarn de närmaste 10 åren eller så; med en arbetslöshet på kanske 15-20%, många branscher helt utslagna osv. De skulle hellre se att världen körde ”business as usual” och bara satte upp staket kring de äldre, så att säga, men lät alla andra resa, umgås och jobba precis som vanligt.

Och i Mellanöstern, Egypten m.fl länder ser vi nu massa protester där folk är mer rädda för att deras familjer ska svälta och bli hemlösa (eftersom de inte kan jobba, och inte får några intäkter på turism mm), än för ett virus.

• Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Skruvebulten
mathiash77 skrev:
Fy tusan, om bara Skåne kunde vara ett eget land. Då kunde vi ju utvärdera hur bra det vore att följa FHM riktlinjer :thinking::thinking::thinking: Det ser ju nästan utan att fungera lika bra som i våra grannländer ;)
Vaaaa!
Är det inte det:thinking:? Med egen flagga och allt:rofl::rofl::rofl:

P
Skruvebulten Skruvebulten skrev:
Vaaaa!
Är det inte det:thinking:? Med egen flagga och allt:rofl::rofl::rofl:

:thinking::thinking::thinking::thinking:

Vadan, ja FHM modell i landet Skåne verkar fungera lika bra som hur våra grannländer Danmark och Norge.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::giggle:

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du har en klar poäng, coronaviruset blir en form av aktiv dödshjälp. Det är många som önskar att vi tillät det i Sverige.
What! Aktiv dödshjälp? Du skojar väl nu va?

Skruvebulten
Igen Igen skrev:
Som stockholmare, nackabo, så måste jag tyvärr säga att folk skiter i corona.
De under 30 trängs och skrålar på som vanligt vilken mataffär man än går till.
Skrämmande att så många nackabor inte är läskunniga.
Jag blir förbannad på riktigt:mad:
Just detta läser jag ofta om men jag måste säga att jag känner inte igen mig den beskrivningen. Jag rör mig dagligen eller ja i stort sätt dygnet runt i Stockholms södra förorter och fram till slussen (norr om den törs man ju inte gå;)) och jag upplever faktiskt ingen trängsel.

Skruvebulten
Ahh, nu fattar jag. Satte nästan i halsen när jag trodde att du menade att vårdpersonalen ägnade sig åt aktiv dödshjälp... Var tvungen att läsa två ggr för att se om jag verkligen sett rätt och se, då såg jag att det hade jag inte;)

Jag reagerade känslomässigt nu. Min mamma är 83 år och pigg som en lök och jobbar varje dag. Om hon blev sjuk i corona skulle jag inte ge sjukvården en lugn stund förrän de gjort allt för att hålla henne vid liv.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Skruvebulten
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag reagerade känslomässigt nu. Min mamma är 83 år och pigg som en lök och jobbar varje dag. Om hon blev sjuk i corona skulle jag inte ge sjukvården en lugn stund förrän de gjort allt för att hålla henne vid liv.
Samma här, reagerade känslomässigt alltså men efter ett tag trillade polletten ner;)

Skåne är väl ändå mer likt Danmark än Stockholm, i allt från kultur, demografi och stadsbild till språk? ;)
Skål!

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Skruvebulten
Nyfniken Nyfniken skrev:
Skåne är väl ändå mer likt Danmark än Stockholm, i allt från kultur, demografi och stadsbild till språk? ;)
Skål!
Snarare franskan om vi ska va petnoga;)

Gammelnörden
L Lars48 skrev:
Etiskt och försvarbart är att ge en patient den behandling hen behöver ur ett medicinsk perspektiv så länge patienten vill ha behandlingen och inte motsätter sig och så länge behandlingen inte medför livshotande skador.
Det är varken min sak eller din sak eller någon annans sak att avgöra ödet för en patient.
Patienten avgör själv om saken och det ligger i vårdgivarens ansvar att upplysa patienten om fördelarna samt nackdelarna med behandlingen. Om patienten har en utsatt godman av tingsrätten och kan inte avgöra själv då har godmannen den juridiska befogenheten att avgöra saken.
Det är ingen läkare dom varken får eller kan säga till en patient att du lever på övertid och det bästa för dig är att avstå denna behandling eftersom du inte kommer att må bra av det.
Det etiska och moraliska och inte minst lagliga är att respektera patients vilja.
Prioriterar man bort patienternas vilja att få vård som de behöver för att kunna behålla en ledig kapacitet då är det inte bara moralisk och etisk fel utan det är lagbrott.
Det finns inte att säga exempelvis till en njursvikts patient att avstå från dialys eftersom den är så jobbig eller till en cancer patient att avstå från cellgiftsbehandling eftersom den är väldigt jobbigt. Det är patientens vilja som är avgörande ingenting annat.
Jag upplever inte och förstår inte riktigt hur du kan tolka mitt inlägg som att jag har tagit på mig ansvaret att avgöra någons medicinska öde, den uppgiften överlämnar jag med trygghet till kompetenta läkare.
Jag beskrev tänkbara konsekvenser att ta hänsyn till när man kategoriskt argumentera för att alla borde få IVA, för att jag tolkade dina inlägg som att du inte var medveten om vad IVA innebär och varför vissa äldre äldre inte får tillgång till den insatsen. Som du själv skriver borde inte behandling ges om det medför livshotande skador. Jag beskrev vad dessa skador skulle kunna vara om man urskiljningslöst la in alla på IVA. Som jag tidigare citerade i ett inlägg;
"Intensivvård är dock inget man blir frisk av i sig utan man köper tid med intensivvård för att läkemedel ska verka och kroppen ska kunna läka"... "Det krävs en god reservkapacitet i samtliga organsystem innan för att klara det så här länge som krävs vid Covid-19. En bra kondition och muskelreserv. Efteråt väntar en tuff tid av rehab, risk för infektion och försämring."

Utifrån dina inlägg och redovisade siffror såg det ut som att du ansåg det vara livräddande vård och att det skulle ges till alla som är väldigt sjuka oavsett förutsättningar, för då skulle fler äldre äldre överleva, men att läkare sållade patienter endast utifrån ålder.

Angående din jämförelse med njursvikt och cancer så skulle den stämma mer överens med mitt inlägg om du nyanserade till att patienten i fråga meddelats att de har mkt begränsad tid kvar i livet och står inför att chansa med en behandling som med största sannolikhet dödar dom i förtid och i slutändan ändå inte kommer rädda livet på dom, utan bara fördröja förloppet en aning men drastiskt försämra livskvalitén den sista tid dom har kvar.

• Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
En lärarkollega till min fru ligger och kippar efter luft för tredje veckan nu, hon får inte komma till sjukvården då hon inte är tillräckligt sjuk.

En annan intressant sak är att hon smittats av sin son (mellanstadiet), som i sin tur smittades av sin lärare (som inte själv hade symtom när flera elever smittades).

Denna sjukdomen smittar och slår så väldigt olika från fall till fall. Skolelever smittar uppenbarligen, men kanske inte varandra...

• Ledsen
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.