Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mathiash77 skrev:
Om du håller politiken utanför och bara tar sakfrågan: Är det rätt eller fel att ta bort trängselskatten.

När du nu spyr galla:
Hur många inom sjukvården har möjlighet att ta bil istället för kollektivtrafik?
Är slopad trängselskatt det som gör att de skulle ta bil istället? Kostnaden är ju 90kr/dag vilket är något som är avdragsgillt också.

Jag ser snarare risken med slopad trängselskatt att alla ANDRA tar sig oftare in till City och på så sätt ökar spridningen.

Skulle man gjort en specifik riktad aktion vore det BÄTTRE med specialbussar som kör personal ut till olika områden, för att minska rörelser på vissa knutpunkter.
Jag tror det var trafikverkets egen rekommendation till regeringen att pausa trängselskatten.

Mikael_L
tompax tompax skrev:
Ponera för en stund att vi har med ett livsfarligt dödsvirus att göra med, som dödar 95% av alla.
Tror du verkligen man hade agerat lika slapphänt då?
Nej, det hade vi inte. Men ordet slapphänt passar inte in, utan det hade naturligtvis blivit en annan strategi. Ta som exempel när det har varit ebola-utbrott, som alltså har betydligt värre dödlighet, då väljer omvärlden någon slags strategi, och som du kanske märkt så har det inte varit att sätta länderna i lock-down. Ty man har räknat med att ebola (som man känner till många av dess egenskaper) visst har hög dödlighet, men samtidigt låg smittsamhet samt tydliga symptom innan man blir smittspridare.

Så är det ju, det finns ingen exakt mall för hur man ska hantera en epidemi, det måste ju bli en unik handlingsplan för varje enskilt tillfälle. Och just nu har vi med ett nytt virus (dock av en välkänd stam av virus) så då har man nog i början agerat efter kunskaperna som finns om corona-virus i allmänhet, och främst hur det betedde sig vid SARS-utbrottet (2003-04) då detta nya virus är ganska likt SARS. I början hade man tillgänglig information från Kina, men sen typ inget mer.
SARS hade relativt låg smittsamhet, men hyggligt svår dödlighet, så man var nog rätt alerta. Men SARS tog sig i princip inte utanför ett antal länder i Asien, det var smärre mängder importerade fall till Europa, som man lyckades smittspåra och stoppa.
Så de första handlingsplanerna i Europa var garanterat baserade på hur man hanterat SARS 2003.
Sen vet jag inte exakt vad Kina meddelade. De är ju rädda för att förlora ansiktet, så de kan ju ha meddelat att de framgångsrikt hade lyckats stoppa det ... :thinking:

Men visst, får vi något med dödligheten hos digerdöden (pest) som nu visserligen är bakteriebaserat och därmed idag går att bekämpa på ett helt annat bättre vis, men i alla fall, där var dödligheten för de som smittats kanske något i häraden 90% (blodpest och lungpest hade 95-99% dödlighet och böldpesten kanske något runt 60-70%).
Ja då skulle ju strategin och taktiken bli helt annorlunda. Men kanske inte förrän vi hade klart för oss hur grymt just detta nya virus är.
Det är ju inte så att vi stänger våra länder totalt direkt varje gång det kommer information om någon ny epidemi i världen, då skulle vi behöva stänga alla europeiska länder varenda år, flera gånger om året många år.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
A
L Lars48 skrev:
Ja, vackert !
Tydligare än så här kan det inte bli. Tur att det kommer hela tiden bekräftelser på allt som jag har skrivit hittills i den här tråden.
Trängselskatten är upphöjt just nu till högsäsong ! Igår pratade jag med en sjuksköterska som åker hit från Västerås. Han påstod att SJ har dragit in avgångarna från Västerås. Folk sitter på trappor eller står hela vägen för att kunna hålla avståndet till varandra !
@Lars48

Japp, att det skulle finnas 10 000 tals döda i April, att främmande land och invaderar, tror jag också du skrivit om???

Jag kan ha fel men det är lite mycket brus....

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Trängselskatten är upphöjt just nu till högsäsong ! Igår pratade jag med en sjuksköterska som åker hit från Västerås.
Skulle hon ha tagit bilen från Västerås om man slopade trängselskatten så hon sparade en femtilapp om dan?

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
engs
Även om det varit lite sådant tycker jag kritiken och uppmärksammheten om de tidigare väldigt omfattande beredskapslager vi haft och nu är borta har varit allt för milda. När man nu avvecklade totalförsvaret borde beredskapslagret omformats till civila sådana. För just pandemier eller alla möjliga kriser som kan komma att störa leveranser i ett extremt import / exportberoende land som Sverige.

Rekommenderar starkt poddavsnittet "Beredskapslagren som försvann" i serien Besluten som Format Sverige.
https://sverigesradio.se/beslutensomformatsverige

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
@Lars48

Japp, att det skulle finnas 10 000 tals döda i April, att främmande land och invaderar, tror jag också du skrivit om???

Jag kan ha fel men det är lite mycket brus....
Jo, jag hade fel om att det var trafikverkets rekommendation till regeringen att pausa trängselskatten. Det var trafikborgarrådet i Stockholm som uppmanade regeringen, fast fick inget gehör.

https://www.svd.se/1500-trafikborgarradet-haller-presstraff

A
L Lars48 skrev:
Jag tror det var trafikverkets egen rekommendation till regeringen att pausa trängselskatten.
Bönderna rekommenderade skattefritt i 20 år.
Några invandringsfritt i 20
Några att alla biografer aldrig skulle öppnas mer?

Trafikverket har just DEN uppgiften, trafik, inte att ta hänsyn till hela befolkningen.

”Trafikverkets utgångspunkt är att vi följer rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och andra berörda myndigheter samt tillämpar försiktighetsprincipen.”

EDIT: Du svarade fortfarande inte på hur stor andel av de som trängselskatten borde hjälpa faktiskt ytterligare skulle använda den???

T TAR12 skrev:
Jag landar i samma bedömning, att man måste automatisera smittspårning. För att kunna öppna upp samhället och få igång ekonomin igen så måste vi börja använda oss av en app eftersom vi har en smittspridning innan man har symtom.

Jag tror att det är ett gigantiskt misstag om Sverige inte väljer app-spåret.

Tanken med appen är att personer som konstaterats vara smittade ska isolera sig och sedan informera andra som de har varit i kontakt med. Dessa ska sedan kunna testa sig även om det inte uppvisar symptom, alternativt självisolera sig.

På så sätt kan vi kontrollera smittspridningen utan att isolera alla.

Följande länder har eller är på gång med en app: UK, Irland, Norge, Polen, Estland, Portugal, Tjeckien, Island, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien, Österrike Sydkorea, Kina, Thailand, USA och Nya Zeeland. Jag har fokuserat på de europeiska länderna, det finns säkerligen många utanför Europa som jag missat.

För att komma runt integritetsproblemen är en lösning att använda Bluetooth och Wfi för att på så sätt se om man varit i kontakt med en smittad. Då slipper man lagra uppgifter om man var man befinner sig. Mer om detta här:[länk]

Om man vill läsa lite om Polens app: [länk]
Om man vill läsa lite om EU's arbete med en app:[länk]

Trots att jag läser att FHM är i nuläget inte verkar vara positivt inställda till smittspårning via en app så tror jag att det är där vi hamnar om vi ska kunna öppna upp samhället. Lunds universitet samarbetar en England med att lansera en app COVID Symptom Tracker
Precis, det går att göra allt detta säkert genom att helt anonymisera datat och istället skicka informationen till den som har appen så att appen larmar om att man varit i kontakt med en smittad och måste kolla sig.

Mikael_L
tompax tompax skrev:
Vi kanske får ett ekonomiskt helvete i decennier om viruset nu bara får för sig att cirkla runt, runt, runt med en nästan obefintlig immunitet. Då har vi ett riktigt helvete på halsen tror jag.
Jag är av tron att detta corona-virus inte kommer skilja sig på denna punkt på något avgörande vis från andra corona-virus. Det baserar jag på att jag försöker snappa upp vad alla lärda och kunniga inom virologi säger (även mellan raderna).
Jag får intrycket att man i den forskarvärlden inte tror något annat, jag har hört uttalanden om att SARS-CoV-2 inte muterar mer än normalt osv.

Så jag känner mig ganska lugn med att troligen kommer immunitet av insjuknande vara av ungefär normal styrka, dvs ge gott skydd i minst ett år, sen sakta avtagande under några års tid.
Och får man fram ett vaccin så kommer det troligen vara lika effektivt som vi är vana vid, samt troligen vara lika lätt att modifiera för att möta mutationer som det är för de andra virusstammarna vi har vacciner mot.

Men detta finns det ju ingen absolut kunskap om, och alltså ingen garanti heller. Men jag får intrycket av att virologer inte verkar vara bekymrade över någon dålig egenskap här i alla fall.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det går att göra allt detta säkert genom att helt anonymisera datat och istället skicka informationen till den som har appen så att appen larmar om att man varit i kontakt med en smittad och måste kolla sig.
Som vanligt är IT-teknologi och appar ganska trivialt. Det svåra här är att bygga ut en testkapacitet så att det finns något att mata in i databasen.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Som vanligt är IT-teknologi och appar ganska trivialt. Det svåra här är att bygga ut en testkapacitet så att det finns något att mata in i databasen.
Det svåra är att göra det säkert, vilket jag hävdar går i detta fallet. Sedan behövs testkapacitet också...

useless useless skrev:
Skulle hon ha tagit bilen från Västerås om man slopade trängselskatten så hon sparade en femtilapp om dan?
Hon !
Det finns manliga oxå.
Just i hans fall, trängselskatten är avdragsgill. Det där var om SJ.

A
T TAR12 skrev:
Jag landar i samma bedömning, att man måste automatisera smittspårning. För att kunna öppna upp samhället och få igång ekonomin igen så måste vi börja använda oss av en app eftersom vi har en smittspridning innan man har symtom.

Jag tror att det är ett gigantiskt misstag om Sverige inte väljer app-spåret.

Tanken med appen är att personer som konstaterats vara smittade ska isolera sig och sedan informera andra som de har varit i kontakt med. Dessa ska sedan kunna testa sig även om det inte uppvisar symptom, alternativt självisolera sig.

På så sätt kan vi kontrollera smittspridningen utan att isolera alla.

Följande länder har eller är på gång med en app: UK, Irland, Norge, Polen, Estland, Portugal, Tjeckien, Island, Tyskland, Belgien, Danmark, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien, Österrike Sydkorea, Kina, Thailand, USA och Nya Zeeland. Jag har fokuserat på de europeiska länderna, det finns säkerligen många utanför Europa som jag missat.

För att komma runt integritetsproblemen är en lösning att använda Bluetooth och Wfi för att på så sätt se om man varit i kontakt med en smittad. Då slipper man lagra uppgifter om man var man befinner sig. Mer om detta här:[länk]

Om man vill läsa lite om Polens app: [länk]
Om man vill läsa lite om EU's arbete med en app:[länk]

Trots att jag läser att FHM är i nuläget inte verkar vara positivt inställda till smittspårning via en app så tror jag att det är där vi hamnar om vi ska kunna öppna upp samhället. Lunds universitet samarbetar en England med att lansera en app COVID Symptom Tracker
Hur är strategin med smittspårningsappar tänkta att fungera i ett land som Sverige t.ex. som har allmän smittspridning och inte lockdown.

(Obs. Jag kastar ur mig siffror nu som helt säkert är felaktiga så korrigera gärna) Vi har väl gissningsvis hundratusentals(?) smittade ute i samhället som har mer eller mindre symptom. Om alla hade en smittspårningsapp och noterade att de har symptom så ska alla som varit i kontakt med dessa hundratusentals människor då isolera sig? Vi pratar väl miljontals människor som då ska isolera sig eller?

Eller ska man bara göra detta på konstaterat smittade vilket är vadå, 500-600 hundra per dag? De som dessa 500-600 varit i kontakt vilket kan vara vadå 2000-5000 personer per dag ska självisolera sig och/eller bli testade. Vi testar 25000/dag eller något sådant redan, vilket betyder att tillgänglig testkapacitet för närvarande innebär att alla troligen måste självisolera sig då de inte lär få tid att testa sig på många dagar. Efter 10 dagar har vi 5000-6000 smittade och hundratusentals som är självisolerade. Hur mycket måste testkapaciteten byggas ut för att kunna använda en smittspårningsapp på ett korrekt sätt?

Är det så det är tänkt att fungera med smittspårningsapp?

Hur säkerställer man att samhället fungerar under tiden
alla sitter i isolering?

Jag kan tänka mig att länder som varit i lockdown och har liten smittspridning kan göra detta, men är det rimligt att Sverige kan göra det i detta läge?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ju mer jag läser i den här tråden men framförallt olika nyhetssajter världen över inser jag att covid19 är den lindrigare varianten av pandemin.
Den verkliga faran ligger i att allt fler länder och regimer använder viruset som förevändning till ökad övervakning av medborgarna och mera makt till sig själva.
Kontroll av rörlighet, ansikts-igenkänning för spårning osv. Även om det (just nu) inte är huvudsyftet kommer det nog tyvärr att permanentas i många länder. Makt korrumperar.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
engs engs skrev:
Även om det varit lite sådant tycker jag kritiken och uppmärksammheten om de tidigare väldigt omfattande beredskapslager vi haft och nu är borta har varit allt för milda.
Just nu är det kanske inte rätt tid att hålla på och kritisera det som varit, men jag antar, och hoppas, att det kommer sen direkt efter det värsta lagt sig.
Och allra viktigast är naturligtvis att vi drar någon lärdom av detta och vidtar en rad bra åtgärder.

• Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.