Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
[länk]

Om ni missade debatten mellan Tegnell och Lena Einhorn. Hon var uppenbart upprörd (med all rätt).

Intressant senare i programmet att höra hur olika de olika länderna hanterar coronakrisen. Jag tror fortfarande att Frankrike gör rätt och vi gör fel här hemma i Sverige.
Mycket sevärt program, håller dock inte med Lena Einhorn.
 
Redigerat:
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror fortfarande att Frankrike gör rätt och vi gör fel här hemma i Sverige.
Folkhälsomyndigheten, statsministern och Kungen har uppmanat folk att inte resa, hålla avstånd, undvika folksamlingar, jobba hemifrån så långt det går, etc.
Om någon gör fel så är det de medborgare som inte tar till sig det enkla budskapet...
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 14 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om ni missade debatten mellan Tegnell och Lena Einhorn. Hon var uppenbart upprörd (med all rätt).
Varför har hon anledning att vara upprörd?
Jag tror fortfarande att Sveriges hantering kommer att visa sig vara vettig i efterhand. Än så länge tycks den funka tämligen bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag har bara läst igenom artikeln kort, men reagerade på att den verkade häpnadsväckande dåligt skriven. Det finns inlägg i den här tråden med ungefär samma slutsatser som är enormt mycket bättre. Det betyder inte att de inte har rätt i sak, men det gör ju att man börjar undra över kvaliteten på de forskare som vill sätta sitt namn under den.
Flera av forskarna som skrivit under skulle jag nog lita på i normalfallet. Det är troligen så att de ställts inför
B b8q skrev:
Exakt från vem han smittades kan ju spela mindre roll. Nu vet vi ju att vi har en samhällsspridning och att många har viruset utan att ens få några tydliga symptom, så han kan ju ha plockat upp det precis var som helst - till och med från ett dörrhandtag om han sedan varit ouppmärksam och råkat gnugga sig i ögat eller något.

Då vore det mer intressant att få veta vilken ålder han är i (med barn i tonåren gissar jag på ca 40-50?) och om han har några andra egenskaper som gjorde att han fick en relativt kraftig sjukdomsbild. Övervikt, diabetes, högt blodtryck eller liknande?
Inga riskfaktorer annat än en ett lite för högt BMI, ingen fetma dock. 50-årsåldern.

Att jag gick ut med vad jag tror rörande smittspridningen i detta fallet beror på att den troligaste smittvägen är barnen, men eftersom vi inte har tester för antikroppar till de anhöriga så måste de fortfarande leva som om de inte varit smittade och att han är smittad. Det är också intressant att just tonårsbarnen är den troliga smittvägen, de som fortfarande går i skolan...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa Ryssland som införde en 'stenhård karantän' för snart tre veckor sedan. Än så länge verkar smittspridningen vara exponentiell där utan tecken till avmattning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Flera av forskarna som skrivit under skulle jag nog lita på i normalfallet. Det är troligen så att de ställts inför


Inga riskfaktorer annat än en ett lite för högt BMI, ingen fetma dock. 50-årsåldern.

Att jag gick ut med vad jag tror rörande smittspridningen i detta fallet beror på att den troligaste smittvägen är barnen, men eftersom vi inte har tester för antikroppar till de anhöriga så måste de fortfarande leva som om de inte varit smittade och att han är smittad. Det är också intressant att just tonårsbarnen är den troliga smittvägen, de som fortfarande går i skolan...
Ja, men det är ju bara vad du tror... Du tror säkert jättemycket när du tittar på "Tiger King" också.. Det gör jag iaf :rofl: Men jag skulle ju inte ta mina "tros-tankar" till att vara sanningen...
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Varför har hon anledning att vara upprörd?
Jag tror fortfarande att Sveriges hantering kommer att visa sig vara vettig i efterhand. Än så länge tycks den funka tämligen bra.
Jag tror det kokar ned till syn på döden (eller kanske livet).

Jag tolkar svensk kultur som att vi har en ganska avslappnad syn på döden. Man blir gammal och dör, inte mycket mer med det. Det är liksom en del av livet. Dödshjälp har ju av detta skäl ett ganska stort stöd i Sverige. Mina bekanta pratar avslappnat om att det inte var värt att fortsätta med behandling av gamla mamma, det blir bara en massa lidande och hon ville i alla fall dö. När den första äldre äldre i min bekantskapskrets dog av COVID-19 för några dagar sedan så sörjer de anhöriga men inte skyller de staten för att inte ha gjort allt för att rädda mamma. Man upplever det som att naturen hade sin gång.

Men för vissa är döden, även äldres död, något oerhört skrämmande. Svensk majoritetskultur är omoralisk och cynisk. Jag tolkar Lena Einhorns obalanserade agerade i TV som just ett utslag för detta. Hon var upprörd på riktigt p g a att hon har en moral som inte är i samklang med samhällets.
 
  • Gilla
Guzzi och 17 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Ja, men det är ju bara vad du tror... Du tror säkert jättemycket när du tittar på "Tiger King" också.. Det gör jag iaf :rofl: Men jag skulle ju inte ta mina "tros-tankar" till att vara sanningen...
Nej, men jag var tydlig med att detta är vad jag tror. Ockhams rakkniv används ju på detta sätt inom kriminologi.

Hans fru jobbar hemifrån, så hon har ännu mindre risk att ha tagit hem smittan (frilansare inom researrangemang, jag har två grannar som har detta som yrke faktiskt - bägge började med detta för att kunna arbeta hemifrån när barnen var små).

Jag ville bara med berättelsen illustrera att i princip vem som helst kan drabbas, även de med låg risk att smittas via jobbet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det kokar ned till syn på döden (eller kanske livet).

Jag tolkar svensk kultur som att vi har en ganska avslappnad syn på döden. Man blir gammal och dör, inte mycket mer med det. Det är liksom en del av livet. Dödshjälp har ju av detta skäl ett ganska stort stöd i Sverige. Mina bekanta pratar avslappnat om att det inte var värt att fortsätta med behandling av gamla mamma, det blir bara en massa lidande och hon ville i alla fall dö. När den första äldre äldre i min bekantskapskrets dog av COVID-19 för några dagar sedan så sörjer de anhöriga men inte skyller de staten för att inte ha gjort allt för att rädda mamma. Man upplever det som att naturen hade sin gång.

Men för vissa är döden, även äldres död, något oerhört skrämmande. Svensk majoritetskultur är omoralisk och cynisk. Jag tolkar Lena Einhorns obalanserade agerade i TV som just ett utslag för detta. Hon var upprörd på riktigt p g a att hon har en moral som inte är i samklang med samhällets.
Jag håller med dig. Hon kändes rädd och lite panikslagen. Vilket inte är konstigt. Skulle de däremot intervjuat Sven Svensson 30 år gammal så skulle han nog låtit väldigt mkt mer chill i den där intervjun.
Men den stora frågan är: ponera att vi skulle gjort en lockdown som t.ex. Norge. När och hur ska man öppna upp skiten igen? Alla kommer ju behöva bli smittade förr eller senare...

PS. jag tycker Sverige gör helt rätt. DS.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Folkhälsomyndigheten. statsministern och Kungen har uppmanat folk att inte resa, hålla avstånd, undvika folksamlingar, jobba hemifrån så långt det går, etc.
Om någon gör fel så är det de medborgare som inte tar till sig det enkla budskapet...
Det enkla budskapet är i praktiken inte så enkelt när olika människor i ens omgivning har väldigt olika syn på vad ”bör” innebär.

När en del säger att det ”inte är så farligt”, ”vi måste rädda jobben”, ”fler dör av annat om vi stänger ner”, ”stanna hemma om du är sjuk”, ”bara några få procent smittar utan att ha symptom, det har Tegnell sagt”, ”fortsätt gå till skolan och träffa kompisar”.

Enkla uppmaningar hjälper lika lite som regeln att man i Sverige inte får gå mot rött trots att det är olagligt. (I andra länder går inte folk mot rött förmodligen för att de kan få böter om de gör det. I Sverige delas det aldrig ut några böter för detta.)

Jag tror tyvärr på tydlighet, skall-krav och böter för bättre kontroll och lägre dödlighet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
- - - Hans fru jobbar hemifrån, så hon har ännu mindre risk att ha tagit hem smittan (frilansare inom researrangemang, jag har två grannar som har detta som yrke faktiskt - bägge började med detta för att kunna arbeta hemifrån när barnen var små).- - -
Oj, att arbeta inom researrangemangsbranschen måste verkligen vara dåligt just nu?
 
U
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det enkla budskapet är i praktiken inte så enkelt när olika människor i ens omgivning har väldigt olika syn på vad ”bör” innebär.

När en del säger att det ”inte är så farligt”, ”vi måste rädda jobben”, ”fler dör av annat om vi stänger ner”, ”stanna hemma om du är sjuk”, ”bara några få procent smittar utan att ha symptom, det har Tegnell sagt”, ”fortsätt gå till skolan och träffa kompisar”.

Enkla uppmaningar hjälper lika lite som regeln att man i Sverige inte får gå mot rött trots att det är olagligt. (I andra länder går inte folk mot rött förmodligen för att de kan få böter om de gör det. I Sverige delas det aldrig ut några böter för detta.)

Jag tror tyvärr på tydlighet, skall-krav och böter för bättre kontroll och lägre dödlighet.
Hur upplever du att resandet i Sverige påverkades under påskhelgen utifrån rekommendationerna?
 
B b8q skrev:
Oj, att arbeta inom researrangemangsbranschen måste verkligen vara dåligt just nu?
Misstänker att hon och den andra grannen är helt sysslolösa. Men det är svårt att veta utan att fråga då de jobbar när det passar dem. Jag ser dem ofta storhandla mitt på dagen då det är tomt på affärerna exempelvis (jag brukar också göra detta nämligen, även innan jag var påtvingad att arbeta hemifrån). När jag tänker efter så känner jag faktiskt en tredje person med detta yrke också (en väninna till ena grannen och förälder till ett barn i en av mina barns idrotter). Det kan ju inte vara så många i Sverige som gör skräddarsydda resor åt folk (jag skräddarsyr ju resorna själv jag, men jag tjänar inte tillräckligt för att köpa tjänsten).

Nej, det kan inte vara lätt att ha detta som yrke just nu. Allt som har med resebranschen är illa för tillfället.
 
Claes Sörmland
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det enkla budskapet är i praktiken inte så enkelt när olika människor i ens omgivning har väldigt olika syn på vad ”bör” innebär.

När en del säger att det ”inte är så farligt”, ”vi måste rädda jobben”, ”fler dör av annat om vi stänger ner”, ”stanna hemma om du är sjuk”, ”bara några få procent smittar utan att ha symptom, det har Tegnell sagt”, ”fortsätt gå till skolan och träffa kompisar”.

Enkla uppmaningar hjälper lika lite som regeln att man i Sverige inte får gå mot rött trots att det är olagligt. (I andra länder går inte folk mot rött förmodligen för att de kan få böter om de gör det. I Sverige delas det aldrig ut några böter för detta.)

Jag tror tyvärr på tydlighet, skall-krav och böter för bättre kontroll och lägre dödlighet.
Jag tror inte riktigt vi har anpassat oss till det nya Sverige. Vi har inte längre en enda enhetskultur utan det finns mer variation än tidigare och vi är dessutom mer individualistiska. Så vill vi nå minoriteterna tror jag att vi måste gå samma väg som andra multikulturella länder. Mer kommando i kommunikationen.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.