2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Jag kommer ihåg baconfebern. Då skulle man också snabbt massvaccinera med ett oprövat vaccin som var utspätt på grund av bristande produktionskapacitet och där man tillsatte hajleverolja för att öka effekten.Per Eskilsson skrev:
I en debattartikel i Dagens Industri så antyder Bill Gates att det sannolikt kommer ta 18 månader att ta fram ett fungerande vaccin och ytterligare tid att tillverka och distribuera det. Och för att lyckas med detta så behövs pengar.
”Vi har läst väldigt få goda nyheter om covid-19, men en sådan handlar om forskning. För tre år sedan lanserade vår stiftelse och The Wellcome Trust tillsammans med flera olika regeringar Koalitionen för innovationer inom epidemiberedskap (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, CEPI). Syftet var att påskynda processen för att testa vaccin och finansiera nya, snabbare sätt att utveckla immunisering. Om ett nytt virus började sprida sig runt världen, ville vi vara redo.
CEPI utvecklar redan nu åtta olika möjliga vaccinkandidater mot covid-19 och forskarna är övertygade om att minst ett vaccin kommer att vara tillgängligt om 18 månader. Blir det verklighet har ett vaccin aldrig någonsin i mänsklighetens historia tagits fram så snabbt från det att en ny patogen har upptäckts.”
[länk]
Resultatet vet vi. Vaccin är inget man skall ta lätt på utan använda beprövade vaccin och överväga vem som skall vaccineras.
Bara för the record - jag och hela familjen är fullvaccinerade mot standardsjukdomarna så jag är ingen galning som bränner ner vaccinfabriker och 5G-master.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
Jag utgick enbart vad WHO (var det väl?) och andra sagt att det ska vara över 60% alkoholhalt för att säkert döda detta nya virus. Jag formulerar mig alltid mycket exakt så att det absolut var så skrev jag inte.Anders243 skrev:
Tidigare i tråden skrevs det att Dax Ytdesinfektion Plus (45% IPA) inte var effektiv mot viruset, så jag försökte hitta fler källor till detta.
Såhär står det på Kiiltos hemsida (de köpte CCS Healthcare) som tillverkar produkten:
--------------
2019-nCoV är ett höljeförsett virus och för att avdöda dessa krävs ett desinfektionsmedel med bevisad effekt mot just höljeförsedda virus. Följande produkter som vi säljer på den svenska marknaden har bevisad effekt på höljeförsedda virus och kan användas för att förhindra smitta via händer och yta:
- DAX Clinical Handdesinfektion
- DAX Alcogel
- DAX IPA Handdesinfektion
- DAX Ytdesinfektion 75
- DAX Ytdesinfektion 75+
- DAX Ytdesinfektion Plus
- DAX Ytdesinfektion Extra
- Antibac Handdesinfektionsservett
- Antibac Ytdesinfektionsservett etanol
- Antibac Ytdesinfektionsservett IPA
- Antibac Oxivir Excel
- WipeClean Ethanol 80%
- WipeClean Alco Free
Sidan senast uppdaterad 2020-03-04
[länk]
Är det fel?
Att lita 100% på tillverkaren med ekonomiskt intresse av försäljning i detta tidiga läge är nog lika pålitligt som Trump eller Tegnell. Jag kan inte se att ditt citat säger att de testat just Sars2, bara höljeförsedda i allmänhet.
Att döda till 100% är inte heller samma sak som bevisad effekt mot. Att ha effekt kan vara 25% avdödning.
Dessutom är det alltid en tidsfaktor inblandad och man kan tänka sig att svagare blandningar tar längre tid att verka och man därför riskerar kvarvarande virus bara genom den aspekten (stort sett all hemtjänstpersonal jag sett spritar för kort tid, för liten mängd och på fel sätt).
Redigerat:
Nej, jag skojar inte. FHM styr inte över äldrevårdens aktörer. Det gör socialstyrelsen.Silver78 skrev:
Skojar du??
Många är privata aktörer som saknar skyddsutrustning. Personligen känner jag en som jobbar inom äldrevården. Chefen tyckte att hon kunde jobba för det var bara lite hosta. De hade sju borta den dagen som var mer sjuka. Ingen skyddsutrustning finns trots att hon hade positivt testade personer på sin rad. Det blev anmält till facket som hotade med rättsligt agerande. Då först skulle de åtgärda. Men eftersom inget lager finns att tillgå så får de ta det som de lyckats köpa in. Detta är en stor privat aktör inom äldrevården.
När FHM uppmanar alla att skydda dom äldre så utgår dom ifrån att alla inom äldrevården gör sitt bästa för att just skydda dom äldre. Så här i backspegeln var det såklart naivt att tro att alla skulle ta sitt fulla ansvar och förstå vilka åtgärder som krävs, men det är alltid lätt att vara efterklok...
Tack, det var mycket givande.pacman42 skrev:
R0 är värdet utan restriktioner, det är det som man tidigare beräknats till 2,6 och dom i en ny rapport estimerats till 5,7. Detta värde anger hur många varje person sprider smittan till i snitt.
Utifrån detta kan man beräkna procentsatsen där man når flockimmunitet (utan restriktioner) med formeln Fi=1-(1/R0)
Denna formel gäller dock bara när ny smitta kommer in i flocken. Med befintlig smitta i flocken så fortsätter dem att spridas försvagad till dess att den försvinner. Vid R0=2 så kan det bli så många som 87% smittade trots flockimmuniteten vid 50% — om man låter smittan spridas fritt.
Om man sedan påverkar smittspridningen genom att tvätta händer eller jobbar hemifrån, då minskar spridningen och då kallar man det för R-värde (då R0 är det initiala värdet).
Genom att minska R så minskar man spridningen. Och med minskad spridning så får man en lägre procentsats för flockimmuniteten. Detta gör också att om man sedan ökar R-värdet (t.ex. Om man går tillbaka jobbet) så är mängden smittade ute i samhället färre och spridningen går långsammare mot nästa värde för flockimmunitet.
Med ett lägre R-värde så blir färre sjuka samtidigt, när man når maxkapaciteten så vill man nå R=1 för att på det sättet optimera användningen av densamma. Vill man stoppa smittan så vill man få ned R så att det blir mindre än 1.
När man pratar om att platta ut kurvan så handlar detta om att undvika att vården blir överbelastad.
Med en total nestängning av samhället får man snabbt ned R under 1, men det är svårt att hålla samhället nedstängd. Så fort man öppnar upp så börjar ju viruset spridas igen.
Det bästa är därför att hitta en lagom balans där man lyckas hålla R på nära 1, mindre påverkan på samhället, men vården hinner med. Men sedan måste man ta hänsyn till dödligheten också...
De senaste siffrorna för dödlighet antyder att den kan ligga runt 0.37% (Tyskland, partiellt bekräftat av siffror från Stockholm). Detta skulle då innebära att det blir 37 dödsoffer per 10 000 smittade.
Om vi nu får många smittade för att vi ligger på maxkapaciteten på sjukvården, då kommer ju antalet döda att öka också.
Maxkapaciteten på sjukvården styr hur länge vi behöver restriktioner som håller oss på ett R-värde runt 1. Detta gör att man genom att veta hur stor andel av de smittade som behöver akutvård också kan räkna ut när man får flockimmunitet (om man inte får ett vaccin innan dess). Man behöver också veta hur länge en patient ligger inne på intensiven. Om det inte finns platser på IVA då kan vi nog räkna med att patienten dör.
Så med allt detta som grund så kan man sedan "välja" om man skall stänga samhället hårt, om man skall låta folk dö i massor eller om man skall optimera de sjuka efter sjukvården. Ett mycket svårt val, hur man än gör så gör man fel.
Det svåraste man kan ge sig på är att försöka styra R-värdet. Att hålla det högt eller lågt är "lätt". Att hålla det lagom är svårare. FHM satsar på lagom. Lyckas man blir man geniförklarade, misslyckas man så...
...ja, då blir det troligen onödigt många dödsoffer.
En granne till mig är just utskriven från sjukhuset efter att ha haft Covid-19. Han hade syrgas, men behövde aldrig respirator (precis som Boris). Hans familj har inte haft sjukan säger han, jag tror dock att det var tvärtom, något av barnen kom hem med sjukdomen och övriga familjen var symtomfria. Att inte lyckas smitta familjen verkar ju rätt osannolikt då han var hemma sjuk i över en vecka innan han kom till sjukhuset.
Precis som Boris så är han också sjukskriven i två veckor efter utskrivningen dels för att återhämta sig, men han får bo i gäststugan ifall han skulle vara smittförande (det är dock osannolikt att övriga familjen inte haft det som sagt var). Dels för att sjukvården tydligen skall testa honom en gång till för att försäkra sig om att viruset inte kommit tillbaka.
Den ena dottern (högstadiet) är på elitnivå i sin idrott och reser runt en hel del i regionen, så det troliga är att det var denna dottern som drog hem sjukdomen innan restriktionerna för idrottande inomhus kom. Mannen ifråga har ett lågriskyrke enligt min definition, arbetar utomhus och har få kontakter med människor genom arbetet.
Intressant hur det kan gå, de hade redan skrivit in honom för intubation på IVA när han plötsligt började få bättre värden. Han duckade intubationen med några få minuter och det skall han nog vara väldigt tacksam för.
Precis som Boris så är han också sjukskriven i två veckor efter utskrivningen dels för att återhämta sig, men han får bo i gäststugan ifall han skulle vara smittförande (det är dock osannolikt att övriga familjen inte haft det som sagt var). Dels för att sjukvården tydligen skall testa honom en gång till för att försäkra sig om att viruset inte kommit tillbaka.
Den ena dottern (högstadiet) är på elitnivå i sin idrott och reser runt en hel del i regionen, så det troliga är att det var denna dottern som drog hem sjukdomen innan restriktionerna för idrottande inomhus kom. Mannen ifråga har ett lågriskyrke enligt min definition, arbetar utomhus och har få kontakter med människor genom arbetet.
Intressant hur det kan gå, de hade redan skrivit in honom för intubation på IVA när han plötsligt började få bättre värden. Han duckade intubationen med några få minuter och det skall han nog vara väldigt tacksam för.
Och kanske ännu mer intressant hur forskare är så oseriösa i vilken data de använder för att bevisa sin tes. Jag har full förståelse för att man har synpunkter på Sveriges väg genom pandemin och skulle vara intressant med en seriös vetenskaplig diskussion om det, men nu har de ju i jämförelsen med Italien valt dagar för där Sverige har ikapprapportering av dödstal, och inte dödstal utifrån dödsdatum, vilket ger att Sverige har högre andel döda just de dagarna.harry73 skrev:
Jag har bara läst igenom artikeln kort, men reagerade på att den verkade häpnadsväckande dåligt skriven. Det finns inlägg i den här tråden med ungefär samma slutsatser som är enormt mycket bättre. Det betyder inte att de inte har rätt i sak, men det gör ju att man börjar undra över kvaliteten på de forskare som vill sätta sitt namn under den.U rindler skrev:Och kanske ännu mer intressant hur forskare är så oseriösa i vilken data de använder för att bevisa sin tes. Jag har full förståelse för att man har synpunkter på Sveriges väg genom pandemin och skulle vara intressant med en seriös vetenskaplig diskussion om det, men nu har de ju i jämförelsen med Italien valt dagar för där Sverige har ikapprapportering av dödstal, och inte dödstal utifrån dödsdatum, vilket ger att Sverige har högre andel döda just de dagarna.
Detta kommer inte bli bra jag tänker åka och köpa två pallar flaska vattenMöbius skrev:Jag tror inte du behöver oroa dig för dricksvattnet.
På presskonferensen sa MSB att brist på kemikalier kan få konsekvenser för dricksvattenförsörjningen på sikt.
Förtydligande har gjorts och det finns gott om dricksvatten men om det skulle behövas längre fram så kommer dricksvatten för vårt behov att dricka vatten att prioriteras framför annat användande.
Baserat på vilka källor var vaccinet inte testat?A Anders_Nilsson skrev:Jag kommer ihåg baconfebern. Då skulle man också snabbt massvaccinera med ett oprövat vaccin som var utspätt på grund av bristande produktionskapacitet och där man tillsatte hajleverolja för att öka effekten.
Resultatet vet vi. Vaccin är inget man skall ta lätt på utan använda beprövade vaccin och överväga vem som skall vaccineras.
Bara för the record - jag och hela familjen är fullvaccinerade mot standardsjukdomarna så jag är ingen galning som bränner ner vaccinfabriker och 5G-master.
En alkoholhalt på 70% är optimalt, lägre eller högre alkoholhalt ger mindre effekt för avdödning av virus.MultiMan skrev:
Jag utgick enbart vad WHO (var det väl?) och andra sagt att det ska vara över 60% alkoholhalt för att säkert döda detta nya virus. Jag formulerar mig alltid mycket exakt så att det absolut var så skrev jag inte.
Att lita 100% på tillverkaren med ekonomiskt intresse av försäljning i detta tidiga läge är nog lika pålitligt som Trump eller Tegnell. Jag kan inte se att ditt citat säger att de testat just Sars2, bara höljeförsedda i allmänhet.
Att döda till 100% är inte heller samma sak som bevisad effekt mot. Att ha effekt kan vara 25% avdödning.
Dessutom är det alltid en tidsfaktor inblandad och man kan tänka sig att svagare blandningar tar längre tid att verka och man därför riskerar kvarvarande virus bara genom den aspekten (stort sett all hemtjänstpersonal jag sett spritar för kort tid, för liten mängd och på fel sätt).
Det är trevligt att du delar med dig av det du tror. Det brukar man bli påhoppad med i både moskén och kyrkan. Tack så mycket.pacman42 skrev:
En granne till mig är just utskriven från sjukhuset efter att ha haft Covid-19. Han hade syrgas, men behövde aldrig respirator (precis som Boris). Hans familj har inte haft sjukan säger han, jag tror dock att det var tvärtom, något av barnen kom hem med sjukdomen och övriga familjen var symtomfria. Att inte lyckas smitta familjen verkar ju rätt osannolikt då han var hemma sjuk i över en vecka innan han kom till sjukhuset.
Exakt från vem han smittades kan ju spela mindre roll. Nu vet vi ju att vi har en samhällsspridning och att många har viruset utan att ens få några tydliga symptom, så han kan ju ha plockat upp det precis var som helst - till och med från ett dörrhandtag om han sedan varit ouppmärksam och råkat gnugga sig i ögat eller något.pacman42 skrev:
Då vore det mer intressant att få veta vilken ålder han är i (med barn i tonåren gissar jag på ca 40-50?) och om han har några andra egenskaper som gjorde att han fick en relativt kraftig sjukdomsbild. Övervikt, diabetes, högt blodtryck eller liknande?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
https://www.svtplay.se/video/247411...ZV6ie7nEwO1SjpOQWlpl7A04TCPl7wTVjpcy1ZH1bzb5M
Om ni missade debatten mellan Tegnell och Lena Einhorn. Hon var uppenbart upprörd (med all rätt).
Intressant senare i programmet att höra hur olika de olika länderna hanterar coronakrisen. Jag tror fortfarande att Frankrike gör rätt och vi gör fel här hemma i Sverige.
Om ni missade debatten mellan Tegnell och Lena Einhorn. Hon var uppenbart upprörd (med all rätt).
Intressant senare i programmet att höra hur olika de olika länderna hanterar coronakrisen. Jag tror fortfarande att Frankrike gör rätt och vi gör fel här hemma i Sverige.
Du ska inte vara förvånad. Skriftspråket hos många framgångsrika forskare inom medicin och naturvetenskap är ofta ganska rackligt.T tanaris skrev:Jag har bara läst igenom artikeln kort, men reagerade på att den verkade häpnadsväckande dåligt skriven. Det finns inlägg i den här tråden med ungefär samma slutsatser som är enormt mycket bättre. Det betyder inte att de inte har rätt i sak, men det gör ju att man börjar undra över kvaliteten på de forskare som vill sätta sitt namn under den.
Karriären bygger till en början på praktiskt arbete (det är ett rent lärlingssystem, ett hantverk) för att sedan plötsligt övergå i en chefs- och entreprenörsroll. Systemet selekterar således fram individer som naturligt jobbar mer än alla andra, inte hindras av ständiga personliga motgångar (nej, det finns inget privatliv, allt är sammanvävt) och som har en förmåga att få annat bra folk att jobba hårt för dem år efter år. Ofta står dessa andra för textproduktionen och att producera text på svenska har nog inte dessa forskare gjort på många årtionden.