2 356 376 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Tillägg till bra svar,S sunqan skrev:FHM sa det på sin pressträff häromdagen. Frågan från reportern var i princip varför FHM inte har svarat på de propåer som kommit från ett antal akademiska labb som fått pengar från knut och alice wallenbergs stftelse för att kunna göra tester.
Svaret på frågan var
1 - det är inte FHM som är ansvariga för upphandling av labbresurser,vdrt är regionerna. FHM får alltså inte agera.
2- idag är det inte på analyssidan resursbristen finns, det saknas helt enkelt provtagningsmaterial.
3 - FHM ska sätta sig med representanter för regionerna i nästa vecka, för att försäkra sig om att regionerna vet var de kan vända sig.
Dn livesänder FHMs pressträffar kl 14 varje dag, och videon ligger sedan kvar. Vet inte om det finns ett arkiv nånstans.
Inget konstigt alltså.
Det som förvånar mig är att labben ifråga, och även journalisterna, inte vet hur beslut fattas i sverige!
2. Delvis sant- Material finns och ökad provtagning har startat (följdfråga i aktuellt (?) till Tegnell).
2,5 det saknas i dagsläget personal som kan ta testerna.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Om du inte var upptagen med att prata bort farligheten och specifika egenskaper hos detta nya virus som orsakar Covid-19 och tittat på videon innan du letade efter svara-knappen, kanske ditt inlägg varit relevant och värt att svara seriöst på.Möbius skrev:
Eftersom jag är på osedvanligt gott humör idag kan jag tipsa att börja titta vid 3.30.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Utdrag från sjukjournalen?H Husbuset skrev:
Bra svar!S sunqan skrev:FHM sa det på sin pressträff häromdagen. Frågan från reportern var i princip varför FHM inte har svarat på de propåer som kommit från ett antal akademiska labb som fått pengar från knut och alice wallenbergs stftelse för att kunna göra tester.
Svaret på frågan var
1 - det är inte FHM som är ansvariga för upphandling av labbresurser,vdrt är regionerna. FHM får alltså inte agera.
2- idag är det inte på analyssidan resursbristen finns, det saknas helt enkelt provtagningsmaterial.
3 - FHM ska sätta sig med representanter för regionerna i nästa vecka, för att försäkra sig om att regionerna vet var de kan vända sig.
Dn livesänder FHMs pressträffar kl 14 varje dag, och videon ligger sedan kvar. Vet inte om det finns ett arkiv nånstans.
Inget konstigt alltså.
Det som förvånar mig är att labben ifråga, och även journalisterna, inte vet hur beslut fattas i sverige!
Jag såg den pressträffen men alla dessa punkter är hanterbara om man verkligen vill testa. Det känns mer som om att man valt att sluta med tester och smittspårning i ett tidigt skede, men att man nu börjar svänga i frågan.
- Organisatoriskt problem. Vi har lyckats införa förbud mot folksamlingar osv så då borde det inte vara ett problem få regionerna att upphandla labbresurser när det dessutom finns labb som vill ställa upp.
- Vi är ett av världens rikaste länder, det är "bara" att jaga rätt på material, kan Tyskland så kan vi.
- Bra, men lite sent. Vi har fått vårt första fall 31/1 och för snart fem veckor sedan stod det klart att vi hade en smittspridning i Europa (Italien) och först nu ska man styra upp i den här frågan.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Apropå unga drabbade så låter detta från en London-läkare inget vidare:
"The virus appears to impact older people much harder than younger patients. But Lloyd, the north London doctor, told CNN that 30-year-olds were among the seriously ill patients he saw this week, whose x-rays "look like a bomb had gone off on either side of their chest."
https://edition.cnn.com/2020/03/27/uk/coronavirus-uk-hospitals-masks-gbr-intl/index.html
"The virus appears to impact older people much harder than younger patients. But Lloyd, the north London doctor, told CNN that 30-year-olds were among the seriously ill patients he saw this week, whose x-rays "look like a bomb had gone off on either side of their chest."
https://edition.cnn.com/2020/03/27/uk/coronavirus-uk-hospitals-masks-gbr-intl/index.html
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 131 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 131 inlägg
EU-kommissionen vill ha de europeiska telebolagens anonymiserade mobildata för att kunna förutspå smittspridningen. Bland annat har en förfrågan gått ut till Telia, som säger till SVT att de just nu analyserar upplägget för att säkerställa att det inte kränker kundernas integritet.
Norska Folkhelsinstituttet har redan ett sådant samarbete med Telenor.
– De sätter stort värde på denna data som de använder för att förutspå hur smittan breder ut sig och använder det för förberedelser i vården, berättar Marte Ruud Sandberg, marknadschef stordata Telenor Norge.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-spara-mobiler-mot-corona
Norska Folkhelsinstituttet har redan ett sådant samarbete med Telenor.
– De sätter stort värde på denna data som de använder för att förutspå hur smittan breder ut sig och använder det för förberedelser i vården, berättar Marte Ruud Sandberg, marknadschef stordata Telenor Norge.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-vill-spara-mobiler-mot-corona
Jag har faktiskt läst vartenda inlägg i denna tråden, och skriver också endast om jag läst alla inlägg, oavsett vilken tråd det handlar om.MultiMan skrev:
Edit, ej humortråden då den inte är "seriös"
Jag riktade mig inte specifikt till någon men du blev uppenbarligen träffad av mitt inlägg...
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Är inte det litet som att säga att utdrag ur brottsregistret kan förfalskas så att pedofiler kan få jobb på dagis?
Ett sätt att förhindra fusk är att ålägga alla som har tillfrisknat från Covid-19 att jobba i sjukvården eller andra ställen där det är stor risk för smitta i två veckor innan de får gå tillbaks till det ordinarie jobbet
Ett sätt att förhindra fusk är att ålägga alla som har tillfrisknat från Covid-19 att jobba i sjukvården eller andra ställen där det är stor risk för smitta i två veckor innan de får gå tillbaks till det ordinarie jobbet
Jag tycker det är viktigt att sätta saker i relation till annat och det betyder inte att jag inte tycker det finns risker med covid19. Jag följer rekommendationerna och gör så mycket jag kan det för att hjälpa till att minska smittspridningen och jag vill verkligen inte att någon ska bli sjuk.MultiMan skrev:
Om du inte var upptagen med att prata bort farligheten och specifika egenskaper hos detta nya virus som orsakar Covid-19 och tittat på videon innan du letade efter svara-knappen, kanske ditt inlägg varit relevant och värt att svara seriöst på.
Eftersom jag är på osedvanligt gott humör idag kan jag tipsa att börja titta vid 3.30.
Men nu handlade nyhetsinslaget om att redan smittade och friskförklarade enligt ett provtest skulle kunna utnyttja samhällets tjänster. Man kan ju inte skicka ansökan om intyg inför varje besök på restaurang. Det måste ju lösas rent praktiskt.BirgitS skrev:
Är inte det litet som att säga att utdrag ur brottsregistret kan förfalskas så att pedofiler kan få jobb på dagis?
Ett sätt att förhindra fusk är att ålägga alla som har tillfrisknat från Covid-19 att jobba i sjukvården eller andra ställen där det är stor risk för smitta i två veckor innan de får gå tillbaks till det ordinarie jobbet![]()