2 357 090 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Dock är jag också bara lika mycket ett "offer" i alla åsiktsvindar.T Tabors39 skrev:
Jag menar bara att det jag vet är ju inte annat än vad jag inhämtat från diverse lätt åtkomliga källor på internet, dvs det som precis vem som helst med dator+internet+några timmar över, kan inhämta och processa.
Så jag anser inte att jag har något övertag eller mer kunskap än någon annan.
Och jag tror att jag bara är en liten fluglort om jag skulle försöka jämföra mig med forskare inom området, jämföra mig med FHM (som hel organisation) eller jämföra mig med de där 23 (eller hur många de nu är).
Jag tror också att jag har bara ett uns av koll jämfört med tusenett, Cleas sörmland och KristinaRT, detta för att jag anar att de har en viss insikt i kärnan av detta. Jag kan ha fel, men jag tjafsar generellt inte emot den som har ägnat tusentals timmar åt en fråga som jag själv har lagt något tiotal timmar åt.
Sen finns det ytterligare några i tråden som verkar ha verklig koll, på saker och ting, på hur vård bedrivs i verkligheten osv. Jag är jätteglad över alla dessas inspel här. Det lyfter verkligen.
Så nej, jag är en verklig medelmåtta ... knappt ... nästan ...
Men allt detta betyder absolut inte att jag, eller någon annan, bara ska lägga oss ner och dö för att vi inte kan så mycket. Nejdå, vi/jag kan både lära oss mer och även bidra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Är det inte väldigt självklart?Mikael_L skrev:
Det finns två typer i Sverige?
17,53% som såg den enkla, sanna vägen och sossarna.
Det som skrämmer lite är att en person som kallar mig sosse och lovar att de ska ta hand om svagbegåvade som mig också är besviken över att sossarna överlevt Corona-pandemin.
Man undrar lite vad som menas med "vi tar hand om dig"?!
Varför klarar sig vissa länder bättre än andra?
Hur kan ett land som gränsar till kina vara ett av de länder som klarat sig bäst?
[How Did Vietnam Become Biggest Nation Without Coronavirus Deaths?]
Ingen nyhet direkt, artikeln är från 21/6, men lite intressant iaf. De har dock haft 2 dödsfall sen dess.
Ett helt annat land, annan kultur mm.
Man tog tidigt hotet på allvar. Insåg att med sina begränsade resurser skulle det bli total kaos om smittan fick fäste.
Hur skulle det gått till i Sverige för att få myndigheter att besöka varje hem för att fråga om någon är sjuk eller varit utomlands och sätta dessa i karantän?
Hur kan ett land som gränsar till kina vara ett av de länder som klarat sig bäst?
[How Did Vietnam Become Biggest Nation Without Coronavirus Deaths?]
Ingen nyhet direkt, artikeln är från 21/6, men lite intressant iaf. De har dock haft 2 dödsfall sen dess.
Ett helt annat land, annan kultur mm.
Man tog tidigt hotet på allvar. Insåg att med sina begränsade resurser skulle det bli total kaos om smittan fick fäste.
Hur skulle det gått till i Sverige för att få myndigheter att besöka varje hem för att fråga om någon är sjuk eller varit utomlands och sätta dessa i karantän?
Hur håller man avstånd i en fullsatt tunnelbanevagn?BirgitS skrev:
Precis, håller man avstånd i tunnelbanan så är det liten risk att smittas.
I våras så var det ju så stor smittspridning på andra håll medan den spridningen nu har minskat så då blir det ju andra ställen där man måste sätta in kraften. Du kan inte ta ett uttalande som skedde för flera månader sen och bara anta att det fortfarande är aktuellt. Situationen är en annan idag än under våren och som i sin tur var en annan än under januari och februari.
Eller buss eller spårvagn eller tåg.
Om en sådan person hostar eller nyser. Ger inte ett sådant skydd då skydd mot att salivdroppar inte åker så långt bort?Dan_Johansson skrev:
Även om de pratar så kommer inte salivdroppar så långt bort med även ett väldigt enkelt munskydd. Eller?
Bara lite sunt förnuft.
Ja precis som man fick läsa folk tvätta händerna. Helt ofattbart hur låg nivå det verkar vara på folk i landet när det behövs sådan instruktioner. Eller är det så att FHM misstror folk från att kunna hantera sådant här?Ulltand skrev:
Vi har ju ingen tradition av munksydd i Sverige så ett kunskapslyft är på sin plats.
Hade Tegnell & Co informerat om hur man hanterar munskydd optimalt istället för att älta om hur svårt det är hade nog alla i riket haft den kunskapen.
Läste senast idag om en ny undersökning som påvisade att användandet av munskydd resulterar i att man petar sig mindre i ansiktet. (Asien)
Tvärt om Tegnells fantasier.
Man kanske borde lärt folk detta för många år sedan så kanske inte så många avlidet av säsongsinfluensa varje år och även att många inte blivit sjuka av den varje år.
Jag måste vara otroligt intelligent som fattat det ändå. Alltså att tvätta händerna och hålla avstånd i perioder då säsongsinfluensan är som mest aktiv. Samt givetvis ta vaccin om sådant finns. Även min hustru måste då vara otroligt intelligent. Detta har medfört att varken jag eller frugan drabbats av influensa de senaste 25 åren.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Tja, det skiljer nog rätt mycket från filter till filter..optimum skrev:
Jag har ett sånt här https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/s...yddsutrustning/produkter-i-fokus/4000-series/
och det har jag nyst på mina barn igenom... Har faktiskt sett två gubbar springa runt i såna på köpcentrum....
Hur idiotiska kan folk vara?
Vart har omdöme, ödmjukheten och hänsynsfullhet tagit vägen?
Anställda på restauranger och barer får ta smällen.
Visst det är arbetsgivarens ansvar men inte alltid de sköter sådant men värst är de som skiter i regler och inte visar hänsyn.
"Olov Ambrosius Persson, 28, arbetar i bar och servis på Bishops Arms i Göteborg. Han beskriver likt Hannah olika typer av gäster. De förstående, de som inte vill hålla sig till reglerna och de som glömt bort pandemin.
– Den sista typen är absolut mest frekvent. Folk som har halvt glömt bort att det finns restriktioner på plats, säger Olov."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nodropet-fran-krogen-folk-struntar-i-covid-19/
Vart har omdöme, ödmjukheten och hänsynsfullhet tagit vägen?
Anställda på restauranger och barer får ta smällen.
Visst det är arbetsgivarens ansvar men inte alltid de sköter sådant men värst är de som skiter i regler och inte visar hänsyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Olov Ambrosius Persson, 28, arbetar i bar och servis på Bishops Arms i Göteborg. Han beskriver likt Hannah olika typer av gäster. De förstående, de som inte vill hålla sig till reglerna och de som glömt bort pandemin.
– Den sista typen är absolut mest frekvent. Folk som har halvt glömt bort att det finns restriktioner på plats, säger Olov."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/nodropet-fran-krogen-folk-struntar-i-covid-19/
Jag vet och för eget skydd så är det FFP3 som krävs mot virus men även det enklaste papperslappen skyddar mot salivdroppar att spridas till omgivningen.Dan_Johansson skrev:
Nej jag har inge vetenskapliga belägg för det men jag tror även ett enkelt kaffefilter framför munnen skulle ge andra ett visst skydd. Vi vet att salivdroppar kommer ca 1 meter från personer som pratar och hostar eller nyser man kommer det betydligt längre och därför har vi social distans på 1,5-2 meter och hostar eller nyser man ska man göra det i armvecket.
Med ett simpelt munskydd borde rimligen salivdroppar inte komma mer än några dm från personen. Givetvis om skyddet sitter framför mun och näsa och inte under hakan som jag sett en del ha dem.
De munskydd som finns på bilden här skyddar troligen inte bäraren så bra men borde rimligen skydda andra från att få salivdroppar på sig vilket vi nu vet är den väg coronan oftast sprids.
Eller vad tror du själv?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Nu börjar du prata om något annat. Kaffefilter har väl ingen ventil för att släppa ut utandningsluften?optimum skrev:
Jag vet och för eget skydd så är det FFP3 som krävs mot virus men även det enklaste papperslappen skyddar mot salivdroppar att spridas till omgivningen.
Nej jag har inge vetenskapliga belägg för det men jag tror även ett enkelt kaffefilter framför munnen skulle ge andra ett visst skydd. Vi vet att salivdroppar kommer ca 1 meter från personer som pratar och hostar eller nyser man kommer det betydligt längre och därför har vi social distans på 1,5-2 meter och hostar eller nyser man ska man göra det i armvecket.
Med ett simpelt munskydd borde rimligen salivdroppar inte komma mer än några dm från personen. Givetvis om skyddet sitter framför mun och näsa och inte under hakan som jag sett en del ha dem.
De munskydd som finns på bilden här skyddar troligen inte bäraren så bra men borde rimligen skydda andra från att få salivdroppar på sig vilket vi nu vet är den väg coronan oftast sprids.
Eller vad tror du själv?
[bild]
Jag har själv upplevt att en nysning i ovan nämnda andningsskydd släppt ut tillräckligt mycket droppar för att en person nån meter bort reagerade.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 920 inlägg
Är det så är det kass. Då borde en tyglapp som de har på bilden jag lade in vara betydligt bättre eller en med ventil som inte släpper ut det på det viset.Dan_Johansson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nej, man utgick från den kunskap som kom från Kina och WHO.Hyltran från Veglemyren skrev:
NejHyltran från Veglemyren skrev:
Nej, alla smittbärare som blir sjuka blir inte jättesjuka, det är så att de flesta får lindriga symtom.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nja, det finns dåligt med forskning som visar om asymtomatisk smitta spelar roll.Hyltran från Veglemyren skrev:
Munskydd skyddar om de hanteras på rätt sätt men problemet är att alltför många inte gör det och då riskerar att smitta fler än om de inte hade haft munskydd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg