2 356 177 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kommer ni ihåg hypotesen om T-cellsimmunitet mot det nya coronaviruset? Konceptet är att man inte behöver utveckla antikroppar vid en infektion utan den kan tas hand om via T-cellerna som kanske aktiverats av tidigare infektioner av andra coronavirus.
Nu börjar det sippra fram lite vetenskapligt stöd för det här. Man har tittat på familjer där det funnits en coronainfekterad individ som utvecklat antikroppar. Samtidigt har vissa av familjemedlemmarna haft symptom men har inga antikroppar. Men gissa vad, de har en T-cellsrespons.
Ej peer-review ännu:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.20132449v1
Konceptuellt kan detta betyda att det redan finns en viss immunitet mot det nya coronaviruset i populationen. Kanske är vi närmare flockimmuniteten än vi trodde?
Nu börjar det sippra fram lite vetenskapligt stöd för det här. Man har tittat på familjer där det funnits en coronainfekterad individ som utvecklat antikroppar. Samtidigt har vissa av familjemedlemmarna haft symptom men har inga antikroppar. Men gissa vad, de har en T-cellsrespons.
Ej peer-review ännu:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.21.20132449v1
Konceptuellt kan detta betyda att det redan finns en viss immunitet mot det nya coronaviruset i populationen. Kanske är vi närmare flockimmuniteten än vi trodde?
Redigerat:
Då var alltså inte hypotesen död trots det där med fängelserna, det verkar ju bra.Claes Sörmland skrev:
Kommer ni ihåg hypotesen om T-cellsimmunitet mot det nya coronaviruset? Konceptet är att man inte behöver utveckla antikroppar vid en infektion utan den kan tas hand om via T-cellerna som kanske aktiverats av tidigare infektioner av andra coronavirus.
Nu börjar det sippra fram lite vetenskapligt stöd för det här. Man har tittat på familjer där det funnits en coronainfekterad individ som utvecklat antikroppar. Samtidigt har vissa av familjemedlemmarna haft milda symptom men har inga antikroppar. Men gissa vad, de har en T-cellsrespons.
Ej peer-review ännu:
[länk]
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Ej peer-review ännu:
[länk]
Ok, kan det ha nåt samband med uppgifterna från Kina nyligen i tråden, att om jag fattade det rätt, ca 10000 som jobbade i vården i början av coronafallen i kina, och där 25% av dem bör ha fått sjukdomen, så när man testade dem nyligen för antikroppar så hade bara ca 4% antikroppar.
Claes Sörmland skrev:
Ej peer-review ännu:
[länk]
Men om de får sjukdomen, utvecklar symtom och smittar andra är det väl knappast att betrakta som immunitet? Dessutom kan ju samma personer då få sjukdomen igen och igen.
Jag tror jag var luddig. Det studien antyder är att de som har smittats inte alltid utvecklar antikroppar (seroconversion) men utvecklar T-cellsimmunitet. De blev såldes immuna i studien men har inte antikropparna vi testar för. Om de utgör en viss del av den allmänna populationen så kommer antikroppstesterna att underskatta immuniteten i populationen på motsvarande nivå.Ulltand skrev:
Claes Sörmland skrev:
Jag tror jag var luddig. Det studien antyder är att de som har smittats inte alltid utvecklar antikroppar (seroconversion) men utvecklar T-cellsimmunitet. De blev såldes immuna i studien men har inte antikropparna vi testar för. Om de utgör en viss del av den allmänna populationen så kommer antikroppstesterna att underskatta immuniteten i populationen på motsvarande nivå.
Det kan också vara så att jag inte har full koll på T-cellimmunitet. Är det en form av immunitet som förvärvas av sjukdom? Om inte (vilket jag tänker) så är det mer ett utslag av ett bra immunförsvar men att man kan bli sjuk igen.
1. Har väldigt många dött av covid-19 i Sverige?
2. Var Sveriges beredskap riktigt dålig mot en pandemi?
3. Bajsar björnarna i skogen?
Jag tror de flesta klarar alla tre frågorna.
De som inte klarar frågorna får gärna berätta varför vi gjorde så och gärna ett tips till björnarna.
2. Var Sveriges beredskap riktigt dålig mot en pandemi?
3. Bajsar björnarna i skogen?
Jag tror de flesta klarar alla tre frågorna.
De som inte klarar frågorna får gärna berätta varför vi gjorde så och gärna ett tips till björnarna.
Får de varken IgG eller IgM, eller får de IgM, men inte IgG?Claes Sörmland skrev:
Jag tror jag var luddig. Det studien antyder är att de som har smittats inte alltid utvecklar antikroppar (seroconversion) men utvecklar T-cellsimmunitet. De blev såldes immuna i studien men har inte antikropparna vi testar för. Om de utgör en viss del av den allmänna populationen så kommer antikroppstesterna att underskatta immuniteten i populationen på motsvarande nivå.
Det senare skulle göra att abtikropps tester viss fungerar, men bara under en kortare tid och bara om man letar efter IgM som inte innebär långvarig immunitet.
USA är stor med många delar med låg smittspridning, men tittar man t ex på New York ser man att situationen var väldigt allvarligt.K Kreutzer skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi tar samma diagram för Sverige, ser den ut så
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder