Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då vi inte vet skulle försiktighetsprincipen ha fått råda. Framtiden lär utvisa hur det förhåller sig.
Vad har det med vaccinering mot TBC att göra?
Menar du att vi i februari skulle ha börjat vaccinera mot TBC?
Hade ju inte gått att få tag på en miljon doser på kort tid.

Försiktighetsprincipen innebär att man även räknar med nackdelarna med en föreslagen åtgärd. När det gäller skolstängningar så måste man t.ex. ta hänsyn till de barn som bönföll FHM om att inte stänga skolorna därför att de var rädda för att tvingas vara hemma hela dagarna med våldsamma föräldrar eller föräldrar som inte lagar mat till dem därför att de är missbrukare. Det finns faktiskt barn vars enda lagade mål mat är det som de får i skolan.
 
useless useless skrev:
Vad har dom gjort annorlunda än Sverige förutom grundskolan? Det kan inte vara den enda faktorn?


Ryssland körde en nationell lockdown från början av april till slutet av maj som var betydligt hårdare än den i våra grannländer. Det verkar inte ha haft någon större inverkan på smittspridningen?

[bild]
Ryssland har ungefär 6500 döda fast att de har en befolkning på cirka 144 000 000.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har det med vaccinering mot TBC att göra?
Menar du att vi i februari skulle ha börjat vaccinera mot TBC?
Hade ju inte gått att få tag på en miljon doser på kort tid.
Nej inte alls.

Det är en tänkbar felbedömning från FHM att skolbarn inte sprider smittan. Det grundar sig ju på studier/iaktagelser där man mig veterligen inte vägt in en eventuell effekt av i vissa länder vaccinerar man mot TBC. Skyddet mot TBC avklingar relativt snabbt så¨rimligen är det just barnen i dessa länder som har ett skydd mot TBC. Och TBC skyddet ser ju även ut att till del skydda mot Covid19 . Bra exempel för övrigt på vilken fördel det är att ligga efter och inte före i pandemin. Kunskapsläget då.

Norges Tegnell utesluter inte att skolbarn kan vara en viktig del i smittspridningen så de stängde ner skolan helt. Ett klok val imo då vi vet för lite. Därav försiktighetsprincipen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ryssland har ungefär 6500 döda fast att de har en befolkning på cirka 144 000 000.
Mmm, det tror du på...? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
patst577 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag bara påpekat att det stod i vår makt att stänga gränser, avråda från resor och annat vilket så klart påverkar spridningen i en pandemi. Smittan var känd sedan januari.

Men Tegnell uteslöt tidigt någon samhällsspridning i Sverige. Och med den felaktiga bedömningen i botten stänger man ju inga gränser.

När Danmark stängde sin gärns var det många i Sverige som beklagade detta. När sedan övriga länder i Europa började göra det samma tystande den svenska kritiken.
Den första meningen är inget som behöver påpekas men det är inget man kan göra utan orsak. I mitten av februari så fanns det ingen känd orsak att stänga gränserna helt. Det är ju då det hade gjort skillnad för det var efter det som coronaviruset spreds med resenärer. I mitten av mars var det ju redan så många infekterade i Sverige att det inte hade någon effekt.

Danmark stängde inte sina gränser, danskar har hela tiden kunnat resa till Sverige och bli smittade här innan de rest tillbaks och gått till jobbet.

Tegnell har aldrig sagt att det inte skulle kunna bli en samhällsspridning i Sverige.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan olika målsättningar men för mig är det nummer ett att hålla nere antalet döda och svårt sjuka. Du har rätt i att det inte är FHM stratergi.

Jo man kan och ska faktiskt jämföra länderna även med avseende hur många smittade man fått in initialt för det är någon som resp land kunnat påverka. Ett land som snabbt stängt gränsen mot tex Kina som Taiwan har därigenom minskat sin exponering.

Och sist då jo Danmark har haft lock down och tagit kidsen ur skolan. Det har sannolikt gjort skillanaden vi ser.
Jo, jag har sett det i den här tråden, hålla nere döda i Corona, men allt annat elände får vara gränslöst. Man får nog säga att det är ett särintresse. De flesta bryr sig om alla dödsfall och summan av elände, detta inkluderar Corona, men exkluderar inte allt annat.
 
  • Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ryssland har ungefär 6500 döda fast att de har en befolkning på cirka 144 000 000.
Däremot så har de fått extremt många som har dött i lunginflammation och annat liknande i stället. Detta för att de rapporterar det som folk verkligen har dött av i stället för det som är grunden till att de varit sjuka. Siffrorna går därför inte att jämföra med något annat lands siffror.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tegnell har aldrig sagt att det inte skulle kunna bli en samhällsspridning i Sverige.
Tegnell har sagt att han utesluter samhällssprining i Sverige.
 
D djac skrev:
Jo, jag har sett det i den här tråden, hålla nere döda i Corona, men allt annat elände får vara gränslöst. Man får nog säga att det är ett särintresse. De flesta bryr sig om alla dödsfall och summan av elände, detta inkluderar Corona, men exkluderar inte allt annat.

Fast jag tror tvärt om. Våra nordiska grannar kommer ut det här bättre än oss även avseende ekonomi. Det tror tex Carmfors också. Win win för dom.

Kan jag förvänta mig ett personangrepp på professor Carmfors nu, liksom förra gången?
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Fast jag tror att tvärt om. Våra nordiska grannar kommer ut det här bättre än oss även avseende ekonomi. Det tror tex Carmfors också. Win win för dom.
Har du noterat att det går lite knaggligt i ekonomin..? Det kommer drabba våra barn under lång tid och ännu värre för barnen i svagare ekonomier.

Om du dessutom på allvar tror att det är "bra" för de relativt många barnen med dåliga hemförhållanden i Norden att inte få gå till skolan och få en stunds normalitet varje dag, så definierar det dig ganska mycket.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Fast jag tror att tvärt om. Våra nordiska grannar kommer ut det här bättre än oss även avseende ekonomi. Det tror tex Carmfors också. Win win för dom.
Vi får väl se. Men du tror väl fortfarande på att en mirakelmedicin ska uppstå inom kort och att det kommer finnas vaccin till alla i höst, och att sverige kommer nå 50 000 döda i år?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte alls.

Det är en tänkbar felbedömning från FHM att skolbarn inte sprider smittan. Det grundar sig ju på studier/iaktagelser där man mig veterligen inte vägt in en eventuell effekt av i vissa länder vaccinerar man mot TBC. Skyddet mot TBC avklingar relativt snabbt så¨rimligen är det just barnen i dessa länder som har ett skydd mot TBC. Och TBC skyddet ser ju även ut att till del skydda mot Covid19 . Bra exempel för övrigt på vilken fördel det är att ligga efter och inte före i pandemin. Kunskapsläget då.

Norges Tegnell utesluter inte att skolbarn kan vara en viktig del i smittspridningen så de stängde ner skolan helt. Ett klok val imo då vi vet för lite. Därav försiktighetsprincipen.
Det finns flera studier från andra europeiska länder att skolbarn inte är väsentliga spridare av coronaviruset. Det är ju därför som land efter land har öppnat sina skolor och inte märkt av några negativa konsekvenser. Andra europeiska länder vaccinerar inte heller sina barn mot TBC.

I Danmark, Norge och Finland har deras motsvarigheter till FHM varit emot skolstängning. Det är politikerna där som inte har vågat lyssna på sina experter utan tänkt att det är bäst att göra som länderna söderöver har gjort så att vi inte får skäll för det.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Vi får väl se. Men du tror väl fortfarande på att en mirakelmedicin ska uppstå inom kort och att det kommer finnas vaccin till alla i höst, och att sverige kommer nå 50 000 döda i år?
Nej har alrig påstått det du tillskriver mig men att medicin som kanske halverar dödligheten finns ju redan.

Och ett vaccin kan komma till hösten enligt forskarna. Ingen har dock lovat något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.