Vi har nyss köpt hus med en Contura c350. När jag tog bort den undre plåten såg jag att där satt en kaminfläkt, dock saknades tillhörande sladdar.
Jag köpte ny fläkt med styrning (datorfläkt) och såg när jag skulle installera att kanalerna inte löpte någonstans!?
Är det någon som har bilder på hur de skall gå, eller rent av en monteringsanvisning?

Bifogar bilder på hur det ser ut: Metallkanal fastsatt med blått band inne i ett utrymme under en Contura kamin, sedd på nära håll, med sotiga ytor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart låda och två silverfärgade kanaler under kamin, sladdar saknas.
Skapa konto
Flexibla metallrör under kamin med blå buntband, visar installation utan uppenbara avledningskanaler för fläkt.
Skapa konto

Jag tror där finns en långsmal rektangulär öppning på varje sida undertill. Kanalen går sedan upp och mynnar ut på kaminens topp, i utrymmet under ”stopplåten” och sen går uppvärmd luft ut genom perforeringarna på sidan av skyddssvepet (plåten runt rökröret).
Den är såpass liten att man nog lätt missar den, men den nämns installationsanvisningen, så de borde finnas. 😉

Textdokument som beskriver specifikationer och installation av braskamin Contura C350 T, med highlightad text om luftflöde och kanaler.
Skapa konto

Här finns insstallationsmanual (som inte beskriver den information du söker)
https://www.contura.eu/download/18.3bef29f616794a4c8cbab72/1552551753202/iav_Contura_350_se.pdf

blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror där finns en långsmal rektangulär öppning på varje sida undertill. Kanalen går sedan upp och mynnar ut på kaminens topp, i utrymmet under ”stopplåten” och sen går uppvärmd luft ut genom perforeringarna på sidan av skyddssvepet (plåten runt rökröret).
Den är såpass liten att man nog lätt missar den, men den nämns installationsanvisningen, så de borde finnas. 😉

[bild]

Här finns insstallationsmanual (som inte beskriver den information du söker)
[länk]
Ja det verkar svårt att veta hur de har tänkt sig. Det slutade med att jag bara pressade in rören mellan skyddsplåt och själva kaminen, det får duga tills vi har råd att byta ut kaminen mot något vettigare.

Tack för ditt engagemang dock!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.