Är det någon som har erfarenheter från räknaren "Construction master pro".

Funderar på att beställa en från staterna, är dock lite fundersam på hur den funkar med metriska mått.
Enligt hemsidan http://www.calculated.com/cat4/Construction+Calculators.html skall den funka med både imperial och metric.

Vore kul att veta om någon testat.

//Paul

En HP med lite program lär garanterat göra jobbet bättre.
Finns liksom inga räknare som kan matcha HP, i alla fall de äldre, hur de är idag har jag lite dålig kunskap om.

/Kent

"Icke-upplysta" är sällan så imponerade av RPN, något som är HP-räknarnas styrka ;)

Själv släpar jag med mig en TI-83'a för jämnan, tycker den är riktigt trevlig att knappa på (säkerligen en vanesak sedan studierna). Men en stor och flerradig display där man kan se alla värden man knappat in samtidigt är himla trevligt jämfört med en "vanlig" räknare.

Vilka nostalgi vibbar jag får ..,. Omvänd Polsk Notation.... vart tog den vägen

Jordbävningsjägarna får nog fram ett värde kring 6,5 på Richterskalan ikväll i Blekinge. Jag ihop med Guns and Roses på Sweden Rock och min gamla HP fick hela blekinge att gunga.

Tror jag hade en lite maskin som hette HP 15C eller något likande.... mmmmm

Får ståpäls när jag ser att det finns fler HP nördar här på forumet. Tänker då på HP-41 C/CV/CX. Höll på mycket med mcode och syntetisk programmering. Det finns insticks-moduler inom de flesta områden, typ konstruktion (som TS efterfrågar), AdvMath, PPC-Rom, ZENROM, mm. Problemet var att modulerna var så himla dyra. Men nu har det gått 25 år sedan man slutade tillverka dom och copyright har gått ut.

Så nu kan man hämta olika emulatorer, och då rekomenderar jag den som heter V41. Registrering krävs för att hämta den. Det bästa är att emulatorn levereras med samtliga utgivna moduler (68st).

För den som vill ha kommunikation till PC finns en USB PC Link <> HP-IL.

http://www.hpmuseum.org/

Innan HP eran hade jag en TI som läste magnetkort. Läsaren i räknaren hade tom en motor som drog in kortet när det lästes in....cooooooooooolt. men ingen RPN. På den tog jag mina absolut första stapplande programmeringsförsök.
http://en.wikipedia.org/wiki/TI-59

Inser även att jag hade RPN maskiner före och efter HP15C men kommer inte ihåg modellerna. Kanske skulle börja rota i gamla kartonger.

För er som gillar RPN och har tröttnat på den usla räknaren som normalt finns i mobilen med bara +-*/% så rekpmmenderar jag javaräknaren CALC som i princip kan allt. http://midp-calc.sourceforge.net/Calc.html

Nimajneb skrev:
Kanske skulle börja rota i gamla kartonger.
Rotade runt i skåpen och hittade en del HP-41 prylar. Kollar man på Ebay så är det fantasipriser på gamla HP prylar. Sålde jag dessa prylar kunde man kopa en fin kombimaskin.

Nu tog jag bara fram några saker som Printer, Bandstation, HP-IL interface, Videointerface, Streckkortläsare, Magnetkortläsare, RAM-enhet för Mcode programering, och en massa moduler.

Hade du verkligen en HP-15C? En sådan har jag och den kan du bara göra avancerade bitrotationer med, typ om du ska knäcka avancerade krypteringar.

Vet jag gick och drömde om en TI-59, med då släpptes HP-41C och då blev det den.

Angående RPN så är det helt överlägset vanlig räknare. Men då ska man kunna matte i grunden, annars är det kört. Dagens skitungar med kepsen bakfram och som grymtar "öööööhhhh" kommer aldrig att klara RPN.

Edit: Fel av mig. Nimajneb, du har nog en HP-15C, den är för avancerade matematiska beräkningar. Den jag har heter HP-16C.

• DSC03395.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan denna sida vara något? http://hpmuseum.org/
Har själv en 32s som jag använder dagligen men skulle nån till äventyrs ha en gammal HP41 till salu så säg till.

/Kent

Snorunge.. Du sitter ju med din pensionsförsäkring där.:D

15C var väl den mest avancerade icke-programmerbara räknaren på den tiden. Om jag inte minns fel fick man inte ha programmerbara räknare på tentorna.

Snorunge skrev:
Nu är det så att även den är programerbar.:) The HP-15C was a high end scientific programmable. The HP-15C had 448 bytes which were shared between programs and storage registers.
hmm hur kunde jag ha glömt detta.... eller var det så att man var så impad av att knappa Basic, Pascal o Fortran coder i skolans "stordator" att man ratade HPn på just detta, däremot hade den ju fantastiska inbyggda mattefunktioner.

Snorunge skrev:
Rotade runt i skåpen och hittade en del HP-41 prylar. Kollar man på Ebay så är det fantasipriser på gamla HP prylar. Sålde jag dessa prylar kunde man kopa en fin kombimaskin.

Nu tog jag bara fram några saker som Printer, Bandstation, HP-IL interface, Videointerface, Streckkortläsare, Magnetkortläsare, RAM-enhet för Mcode programering, och en massa moduler.

Hade du verkligen en HP-15C? En sådan har jag och den kan du bara göra avancerade bitrotationer med, typ om du ska knäcka avancerade krypteringar.

Vet jag gick och drömde om en TI-59, med då släpptes HP-41C och då blev det den.

Angående RPN så är det helt överlägset vanlig räknare. Men då ska man kunna matte i grunden, annars är det kört. Dagens skitungar med kepsen bakfram och som grymtar "öööööhhhh" kommer aldrig att klara RPN.

Edit: Fel av mig. Nimajneb, du har nog en HP-15C, den är för avancerade matematiska beräkningar. Den jag har heter HP-16C.
Nu är jag säkert grymt off topic, men jag har en TI-59. Otroligt mycket räknaefunktioner på ett så litet tangentbord, har ett enormt räknefunktionsbibliotek också.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.