Vi flyttade in i våras 2021 så är relativt nyinflyttade. Under våren och tidig höst noterade jag att golvvärme temperaturen på IN-kommande slinga var mellan 30-40 grader. Termostaten har stått på 2.5 och det har fungerat bra. Så jag utgår att det är normala värden.

Idag märkte jag att cirkulationspumpen var VÄLDIGT varm. Jag tog på den och brände mig ordentligt. På pass att jag fick spola kallvatten en stund. Har tyvärr ingen lasertermometer annars hade jag mätt upp.

Temperaturen för inkommande var ca 56 grader. Utgående temperatur var ca 30 grader. Jag har aldrig sett så hög in-temperatur tidigare. Idag är det 1 grad utomhus så inget kallt väder. Jag stängde av pumpen och drog ner termostaten för inkommande vatten från "2.75" till "2". Tyvärr så kände jag aldrig efter om röret för inkommande vatten var varmt eller inte.

Jag låter pumpen vara avslagen 1 timme med termostaten på "2". Jag slår sedan på strömmen till pumpen igen.

2 timmar senare är pumpen återigen extremt varm. Jag känner på röret för inkommande vatten och det är nästan svalt. Så det är pumpen som värmer upp vattnet så pass mkt att termometern visar 50+ grader.

Kan man utgå ifrån att pumpen är trasig? Den låter inget speciellt. från-temperaturen är ganska hög den också men jag vet inte om det beror på att vattnet är varmt eller om värmen från pumpen sprider sig ner i kopparen och värmer termometern?

Om jag ska byta pump, vilken modell borde man köpa då? Kan nämna att vi har fjärrvärme.

• En person som håller i rör vid en golvvärmecirkulationspump och termometrar som visar temperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GRUNDFOS cirkulationspump med termostat inställd på 2.5 och temperaturmätare som visar 50+ grader.
    Skapa konto
  • En hand som håller en installationsguide för golvvärmesystem med flera justeringsrattar.
    Skapa konto
  • Handritad skiss av ett värmesystem med märkningar för temperatur och flöde för inkommande och utgående vatten.
    Skapa konto
  • Golvvärmeinstallation med cirkulationspump, kopparledningar och termostater inomhus.
    Skapa konto
Redigerat:
Nu har jag kikat lite mer på ersättningspump och tror att nedan pump blir rätt:
Grundfos ALPHA1 15-60 (ean 5712608550010)

Jag baserar det på att båda bygger 130mm. Anslutningarna är 1tum. Samt att den befintliga har ett värde på 15-60, vet dock inte vad detta är för värde.

Hittade en översikt av golvvärmen. Finns det något annat att tänka på i samband med bytet?

• Översikt av golvvärmesystem från Roth med specifikationer för olika rum som inkluderar installationstyp, yta och effektivitet.
    Skapa konto
surris
C chokonanana skrev:
Nu har jag kikat lite mer på ersättningspump och tror att nedan pump blir rätt:
Grundfos ALPHA1 15-60 (ean 5712608550010)

Jag baserar det på att båda bygger 130mm. Anslutningarna är 1tum. Samt att den befintliga har ett värde på 15-60, vet dock inte vad detta är för värde.

Hittade en översikt av golvvärmen. Finns det något annat att tänka på i samband med bytet?
DN15 är in och utloppsdiametern och 60 pumphödjen i dm.

surris surris skrev:
DN15 är in och utloppsdiametern och 60 pumphödjen i dm.
Tack! Jag trodde det var ett spann för tryck-kapacitet. Då räcker det att man matchar sin befintliga pump med dessa värden så vet man att man får en identisk. Jag ser nu att en Alpha 2 inte kostar så mycket mer och den har sommarläge. Tar en sådan istället.

GRUNDFOS Alpha2 15-60 130

Blir väldigt varm , antingen kortis i lindningen eller att rotorn kärvat fast. Lossa den blanka muttern i ändan och sätt in en mejsel , då känns om pumpen snurrar , prova även med att vrida reglaget från max till min, den är elektronisk och det kan bråka lite med olika inställningar. Händer inget så är den körd. Sprutar inget vatten, kan komma lite så skurtrasan under är bra.

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Kolla att systemet är luftat! Om pumpen får gå torrt blir den väldigt varm (och inget vatten kommer ut i slingorna).

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Har du bara golvvärme i huset?

Känns som primärpumpen skulle räcka utan en extra circulationspump till GV om tryckfallet stämmer i projekteringen.

Ah glöm det jag skrev. Verkar vara en "shunt" du har om man kikar bilderna lite mer noggrant.

Tack för alla svar! Det är suterängplan som har golvvärme. Våningen ovan har element, där har jag luftat av systemet. Behöver man lufta av golvvärme-delen separat? Hur gör man det i sådana fall, går det att se på bilderna jag laddade upp?

Sedan såg jag nu av slump på Grundfos-instruktionen jag bifogade ovan att ratten pekar på punkten. Den står alltså på "One and two pipe system" nu. Borde den inte stå på "Under-floor heating by passing valve"? Dvs ett snäpp uppåt.

Jag ska testa att lossa blanka muttern senare idag. (y)

Jag tog bort den blanka "muttern" och testade att snurra igång motorn med en mejsel. När jag tryckte mot motorn så började den låta som att den ville gå igång. Testade då att vrida igång den (med mejseln) men det gick riktigt segt. Kändes som att den satt fast men så släppte den kort och gjorde en kärvande ljud. Sedan blev bara trögare och trögare. Nu lyckas jag inte snurra den huvudtaget. Bifogar bild i fall nån undrar hur det ser ut. Tack för hjälpen! :D

• Närbild av en pumpmotor med borttagen mutter och tydliga specifikationer på etiketten.
    Skapa konto
C chokonanana skrev:
TBehöver man lufta av golvvärme-delen separat? Hur gör man det i sådana fall, går det att se på bilderna jag laddade upp?
Luftningsventilen hittar du här:
Cirkulationspump med rörinstallationer och en luftningsventil markerad med blå cirkel.
Skapa konto

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Jag tog bort den blanka "muttern" och testade att snurra igång motorn med en mejsel. När jag tryckte mot motorn så började den låta som att den ville gå igång. Testade då att vrida igång den (med mejseln) men det gick riktigt segt. Kändes som att den satt fast men så släppte den kort och gjorde en kärvande ljud. Sedan blev bara trögare och trögare. Nu lyckas jag inte snurra den huvudtaget. Bifogar bild i fall nån undrar hur det ser ut. Tack för hjälpen! :D
Hade du satt tillbaka skruven då den började kärva. i bland gör dom det och t.o.m. stanna om den inte sitter på plats

J jonaserik skrev:
Hade du satt tillbaka skruven då den började kärva. i bland gör dom det och t.o.m. stanna om den inte sitter på plats
Jag testade både att ha den inkopplad utan skruven och med. Jag skulle gissa att den kärvat fast på nått sätt.

Då är nog den körd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.