Hej!
Vi skulle vilja bygga en carport för en bil med förråd med storlek 4x8,5m, någon som har byggt själv eller anlitat hantverkare till hela bygget, vad kostade det för er?
Har försökt att börja plocka in offerter och den första var på över 200 000:- om man byggde förrådet på platta, på plint så låg offerten på 150 000:- lägre tror att jag kan tänka mig att även bygga förrådsdelen på plint för att få ned kostnad.
Tacksam för prisjämförelser och åsikter,

• ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
svensktärbäst
  • Laddar…
Jag skulle kolla om det skiljer så mycket i pris att göra platta för hela. Kan inte tänka mig att betongen kostar mer än en 3-4 extra och armeringen 2000 till. Då har du även förberett om du vill göra garage av det hela i framtiden.

• Gilla
mikab
  • Laddar…
Vad tror ni skiljer i materialkostnad om man tex skulle köpa Precut av modell 3920 x 8530 mm (MS 36x84 CP+F) för 60.600:- , eller allt löst själv på lokala byggmarknaden?
http://www.mellbygarage.se/sv/priva...enbils-carport-med-forrad/index1,38.htm?id=95

Nån som vet om man kan köpa några ritningar med byggbeskrivning för att bygga själv i lösvirke, hittar inget mer detaljerat än bygglovsritningar.

pelle242 skrev:
Www.byggbeskrivningar.se har en carport.
Har sett den, dock så har vi numera bygglov enligt bifogad ritning så vi måste nu hålla oss till det, annars så måste man väl göra en till ansökan om bygglov och nya avgifter, fick info om att när de beslutat om bygglov så får det inte ändras.

Nu så har vi i princip bestämt oss, blir en byggsats från Norrlandsgarage.se , bad om referenskund och de fixade detta, kunden hade bara gott att säga om leveransen, och när jag jämför de olika leverantörerna så tycker jag att Norrlandgarage även ger mest för pengarna, tex så ingår en rejäl förrådsdörr samt glespanel till undertaket i carporten om jag fattat rätt.

Vad kostade byggsatsen? Samt vad räknar du totalkostnaden till? Har framtidsplaner på nåt liknande nämligen

Byggsatsen kostade 58828:- och frakt ca 5000:-, skall ta hjälp med grundarbete (avgrusning och lecablock som grund + 3st plintar) vilket jag beräknar till ca 15000:-, kommer även att ta viss hjälp med resning och montering vilket jag beräknar till drygt 10000:-, sen återstår målning, golvbjälklag och isolering av väggar/tak i förrådsdel, antar att det kommer att kosta minst 5000:-, och elarbeten med att dra ut el och inkoppling av diverse uttag och en liten normcentral säkert runt 15000:-.
Många bäckar små, tror att mina kalkylerade kostnader hamnar på runt 110000:-, hoppas att verklighetens kostnader inte drar iväg.
Glömde nästan, ca 4000:- för bygglov och gissar på 2000:- för lägeskontroll när det är färdigbyggt, så lägg till 6000:-.

Norrlandsgarage har varit väldigt bra att ha o göra med, jag har gjort vissa förändringar och de har varit väldigt kundvänliga, skall få lev av byggsats v.43 och förhoppningsvis så står det mesta på plats v.44 får återkomma då med en slutlig recension.

Redigerat:
Ok tack. Priset låter klart vettigt! Återkom gärna med en slutrecension :)

Av kostnadsskäl så blev den en enkel grund, markduk och grusade av, sedan plintar för stolpar och resten två rader med lecablock som muras ihop och med armeringsjärn längst med hela raderna.
20131020_141941.jpg
Skapa konto

20131020_142004.jpg
Skapa konto

Hela byggsatsen på plats, gjorde en ca 8cm tjock platta ovanpå två varv med cellplast ca 25cm med armeringsjärn i och 50 säckar grovbetong som jag beställde med utkörning från byggmax.
20131026_114025.jpg
Skapa konto

Första byggdagen så hade jag hjälp av två händiga killar så då rullade det på med fantastisk fart, slutade med att nästan alla takreglar var på plats vid första dagens slut.
20131027_162821.jpg
Skapa konto

Det medföljde väldigt bra byggbeskrivning och jag tycker att de tänkt hela vägen med hela byggsatsen, tex genomtänkt lösning för sista raden för pannorna med passbitar mellan krokarna för hängrännan, krokarna var färdigbockade och numrerade så det var bara att hålla koll på från vilket håll man ville ha fall och sen köra på.
20131029_124034.jpg
Skapa konto

Takpannor och avvattning på plats.
20131031_095023.jpg
Skapa konto

Rejäl stomme av 145mm reglar, vindpapp förmonterat i fasadblocken för förrådsdel.
20131031_143403.jpg
Skapa konto

En riktigt fin dörr till förrådet, ingen +10 grader dörr som vissa andra skickar med utan den kändes mer som en riktig ytterdörr som även skulle funka i ett boningshus.
20131109_104424.jpg
Skapa konto

Jag byggde allt sent i höstas och får göra om grundningen igen då det då var väl kallt och fuktigt, nu kan man tydligen även därifrån få allt grundmålat om man vill.
Kontaktpersonen på norrlandsgarage var kanon att ha att göra med och de vet vad de håller på med, byggsatsen tycker jag hade högsta klass med otroligt bra passform och genomtänkta detaljer och bra beskrivningar, och de tröttnade inte på en trots att det blev många samtal, dock mest innan det var beställt, när bygget kom igång dök det upp få frågetecken, jag kan verkligen rekommendera denna leverantör som jag tycker var helt kanon på alla sätt och vis.

Tack Norrlandsgarage för en bra och lättbyggd byggsats.

Redigerat:
  • Gilla
adde321 och 3 till
  • Laddar…
2014-06-30 16.11.30.jpg
Skapa konto

Nu är det enda som återstår att sätta igen insidan av sidoväggen i carporten med panel, men det år bara för utseendet så det får nog vänta till nästa år.

• Gilla
marhe
  • Laddar…
Det där vart ju redigt snyggt ju!

Det blev ju riktigt fint(y)

• Gilla
adde321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.