Byggahus.se
Hej.

Vi köpte ett hus strax söder om Göteborg för ca 10 månader sedan som är på 100m2 1-plans med
inredd och uppvärmd källare på 56kvm.
I huset sitter det idag en gammal CTC oljepanna från -74, den har gått kanon men nu börjar oljan närma sig botten och det är dags att tänka på nytt uppvärmnings system. V
Jag har läst jättemycket här på forumet men tänkte ändå lägga in ett inlägg och se om nån har några råd...
Jag har gissar att vi förbrukar ca 2,5m3 olja om året.

Jag var först inne på Pellets då det innebär liten förändring i källaren med ventilation m.m.
Men jag har nu avfärdat den tanken och det blir nu en värmepump.
Dock fortfarande velar jag mellan Berg och Luftvatten. Får jag in nån offert där det inte skiljer för mycket efter
ROT-avdraget mellan Luftvatten och bergvärme så blir det ju bergvärme.

Här är mina offerter jag fått in än så länge, tycker dock att de låter ganska dyra om man läser vad endel andra har fått betala här på forumet... Är det nån som har nån åsikt eller är det rimmliga priser? samt är det nån som har nått annat förslag eller rekommendation?

Luft/vatten

IVT Optima 1100 med IVT 290 Elpanna, 9kw 126 500:-
CTC EcoAir 107 V3 med EcoEl V3 104 800:-
Nibe Fighter 2025 10kw med VVM 300 114 900:-
Daikin Altherma ERHQ007 6,7kw, Hydrobox 6kw, VVB 3kw 96000:-
Daikin Altherma ERHQ008 8,2kw, Hydrobox 6kw, VVB 3kw 99500:-

Bergvärme

IVT Greenline HT plus C7 153 700:-

Väntar på två st offerter till en Bergvärme och en Luft/vatten
Samtliga är med demonterad och bortforslad oljetank/panna

Mvh Henke
 
Oj, tycker det verkar vara ganska häftiga priser på luft/vatten alternativen, men du kanske har ovanligt lång väg att dra rören.
En 10 kW maskin från energisparnord går lös på ca 75.000:- inkl montering (exkl bortmontering gamla pannan).
Ta en extra funderare på hur du ska återskapa ventilationen då du tar bort oljepannan (som är "motorn" till den ventilation du har idag).
 
H
Du har inte särskilt stor förbrukning så det tar lång tid att tjäna in en värmepump.
Har du oljepanna med pellets så slipper du annars åtgärda både framledningstemperatur och extra ventilation.
Av alternativen ska du klart välja det på bergvärme. Luft-vatten är ändå bara mest ett bullrande surrogat för uppvärmning som du förmodligen kommer att ångra i framtiden.
Tycker luft-vatten offerterna var ovanligt dyra!
 
Låter 30-40 tusen för dyrt med alla allternativen. Pruta!

Men varför behöver du ändra ventilationen med pelletseldning? Pelletsbrännaren tar inte mer luft än en oljebrännare!
Hur mycket måste du bygga om ventilationen om du slutar elda i skorstenen?

En nyckelfärdig pelletsbrännare med förråd borde inte kosta mer än 40'000:-
Då behåller du värmen i murstocken också, och ventilationen fungerar precis som förut. Oljepannor brukar fungerar bra med pellets.

Monterar du värmepump, kom ihåg att sätta lock på skorstenen. Annars dör den om några år.

Mats
 
Va bra att ni håller med, tyckte det va lite väl dyrt!
De som har varit här och kollat har sagt att det är en enkel installation. Finns även luftintag mellan pannrummet och utedelen där man kan dra rören.
Känner att jag har koll på hur jag skall lösa ventilationen i källaren om jag väljer värmepump sen menar jag att det blir INTE nån förrändring av ventilationen om jag väljer pellets. Dock så tycker jag att pannan som är från -74 ändå bör bytas ut så jag vet inte om jag är så intresserad av att bara byta brännaren.
Har även fått en offert på en Pelletspanna:
Effecta Komplett monterad och ingångkörd med riven tank och panna 99 300:-
Vet inte om det är ett rimmligt pris, men som sagt så väntar jag några fler offerter så vi får se om nån kommer ner i en rimmlig prisnivå.
Skall även pruta på de jag fått! Hör av mig när jag har de andra i handen.

Tack på förhand för er hjälp!

/Henke
 
H
Ingen har väl påstått att det blir någon förändring av ventilationen om du väljer pellets. Däremot med värmepump blir det nog att tänka över ventilationen såväl i bostaden som källaren.
Effecta komplett skulle jag inte reflektera på. En ny konstruktion med den urmodiga brännaren P21 som motor. Upplagt för problem och barnsjukdomar. Däremot är effektas pelletspanna i toppklass. Effecta köpte visst in tillverkaren av P21 och då blir det såhär.
Ska du ha en dyr pelletspanna så är det Ariterm Biomatic 20+ du ska titta på. Finns betydligt billigare pelletspannor med brännare också.
 
Jag läste visst bara lite galet angående ventilationen.. Intressant information om Effectan, Ska snegla lite mot Ariterm också då, dock så får det inte bli alltför dyrt. hade tänkt att lägga en slant på eventuell tilläggsisolering också.
 
H
Ja jag tycker gott man kan klara sig med lite enklare panna även om man köper nytt (panna+brännare).
40000 + installation är inte så farligt. Men gamlingen till panna kan hålla i många åt till.
 
Jag fick offert på den lilla Altherman för ett tag sedan, 93 kkr monterat och klart inklusive bortforsling av den gamla elpannan. Rördragning 6 meter eller så, och i övrigt ganska okomplicerade förhållanden. Sydvästra Göteborg. Jag tycker jag sett liknande priser nämnas här och på värmepumpsforum. Skulle vara intressant att höra vad andra lyckas pruta ner det till. Själv har jag inte lyckas övertyga mig om att jag vill ha en surrande låda utanför husknuten än...
 
Om du ska ha berg eller luft/vatten värme välj thermia
 
Nu har jag fått 3 st offerter till, men väntar yttligare fler..

Montering av IVT Optima med elpannedel 290A/W, 220L VVB 109 000:-
Montering av IVT Greenline HT plus C9 inbyggd vvb 165L, borrat 150m 135 500:-
Montering av IVT Premium line X11 sep. vvb 300L, borrat 150m 153 000:-

Skall se om det skiljer än mer från de andra som väntas....
Sen är de till å börja pruta!

/Henke
 
Har nu fått in samtliga offerter... och har samtidigt sammanställt en beräkningskalkyl med hänsyn till ROT-avdraget.

Ta gärna del av min beräkning och kom med synpunkter, men det verkar som om det blir
bergvärme Greenline HT plus C9.

Är det nån som har nått förslag eller tips så är det mer än välkommet.

/Henke
 
Hej Henke,

Vi bor i sydvästra Göteborg och tänkte också ta in offerter på bergvärme. Kan du tipsa oss om vilka leverantörer du pratat med?
 
Och Nicola - vilken leverantör blev det för er? Är just i processen med att ta in offerter och har bara fått in en från ETB Installation än.
 
Hej Keron,

Vi valde tyvärr Energiförbättring i Väst AB. Dom skall du inte välja! Av alla leverantörer och entreprenörer vi haft att göra med under byggtiden så har dom utmärkt sig som den sämsta.
Dom levererar IVT. Själva pumpen är vi nöjda med, men om du vill ha IVT så rekommenderar jag dig att hitta en anan leverantör.

Vi valde mellan dem och Greenpeak. Om vi valt Greenpeak så hade det blivit en Nibe-pump istället.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.