Byggahus.se
Hello!
Har bytt vägguttag, samt taklampa. Även installerat ett nytt vägguttag. Tanken var att elektrikern skulle komma och koppla in men han har fått förhinder.
Allt bör va rätt?
Brun till grön i taklampan?
Svart till brun i dosan?
Anses det riskfritt att koppla in eller bör man för säkerhetsskull vänta? Rätt novis på el överlag..

Bifogar lite för, efterbilder.
 
  • Elledningar dragna längs vägg och tak, ofärdig installation, fönster, eluttag, kabelkanal, vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla oöppnade vägguttaget utan kåpa, synliga ledningar och skruvar, på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar och anslutningar i dosa på vit vägg, installationsarbete, osäker, oskyddad, ofärdig elektrikinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag utan frontplatta visar kablar och anslutningar på vägg, installationsarbete pågår eller ofärdigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation, vägguttag under arbete med synliga kablar och öppet hål i vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har gett dig på det allra svåraste inom elinstallation, utanpåliggande kabelförläggning. Detta kräver erfarenhet och skicklighet och du har tyvärr misslyckats grovt. Det kanske "bara" handlar om utseendet, men alla kommer att se detta och alla kommer att peka finger.

Klamren ska sitta 4-5 cm från böjen och från uttag etc.
Klammer däremellan ska vara jämnt fördelade med ung en hammarlängd emellan.
Kablarna ska vara spikraka och lodräta, eller horisontella.
Vid uttaget har du ca 89 grader, det ska vara 90!
Dessutom är böjen placerad för långt ifrån uttaget.
Man kan även föra in kabeln i vänstra hörnet på uttaget.
TC-klamren passar inte i en bostad, använt Letti eller TKK.
Kablarna sticker in för långt i dosan på tredje bilden och de är inte klamrade.
Ledarna i uttaget på nästa sista bild är för korta, det är alltid bra med mer slack med tanke på framtida ändringar.
Använd en kniv vid avmantling så blir inte kanten så ful.
Vita kablar ska hanteras med rena händer.
Det är väl EKRK och inte EKK?
A A.h. skrev:
Brun till grön i taklampan?
Det kan bara du svara på. Du behöver tändtråd och nolla. Är det gröna en tåndtråd? Vet du inte måste du ta reda på det. Du kan ställa frågan till dig själv: När satt det senast en fungerande lampa där, och vilka omkopplingar har gjorts efter det?
A A.h. skrev:
Svart till brun i dosan?
Här är det mer självklart att det ska vara så, men det är ju under förutsättningen att svart och brun är fasledare vilket bara du kan svara på.

Du har en gammal dosa på första bilden som endast har två ledare, ingen skyddsjord. Ska den bort eller vad är det?
A A.h. skrev:
Anses det riskfritt att koppla in eller bör man för säkerhetsskull vänta? Rätt novis på el överlag..
Att du inte ser hur ful kabelinstallationen blev behöver ju inte betyda att du inte kan koppla. När det är så här enkelt med en dosa, ett uttag och en lampa krävs ju inga större kunskaper. Utan det handlar mer om att kunna skala en kabel och ansluta den tillförlitligt, att kunna dra åt en skruv lagom hårt. Det klarar du.

Det är lite svårt att se på tredje bilden, men bottnar verkligen alla ledare? De ska skalas 11 mm och tryckas in så att de bottnar i den genomskinliga plasten.

Arbetet är behörighetskrävande. Men i vilket fall är det du som är skyldig inför elsäkerhetslagen att se till att utförandet av jobbet är korrekt och fackmannamässigt så att det blir säkert för personer och egendom. Vill du göra det själv så ställs alltså detta krav på dig, och du måste alltså själv känna att du ror detta i hamn och att du är 100.0% säker på att du kopplar rätt och inte heller slarvat med någon anslutning så att den börjar glappa. Du får vägledning från forumet, men du kan inte fråga om man ska koppla ihop "grön och brun". Du måste själv ta reda på funktionen hos alla gamla ledare, det kan inte vi göra. Inga chansningar!
 
Redigerat:
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Tjena.

Tackar för svaret men lite svårt att avgöra om 90% av det du skriver är ironi eller inte..

Utseendemässigt för mig duger det perfekt😊👍🏼

Men som svar på dina frågor så satt det en taklampa där igår, alla kablar bottnar och det är EKRK-kabel.

Men som du skriver så är det ju svårt för er här på forumet att veta vad kablarna tar vägen bara för dem har en viss färg. Jag avvaktar helt enkelt och ber elektrikern kika/mäta.
 
Det finns ingen ironi från min sida. Men jag börjar inse att somliga helt enkelt inte ser samma sak när de tittar på en kabel som är lite sne. Jag vill dock påstå att de flesta ser en sned kabel som ful. Så är det bara.

Om det satt en fungerande lampa där igår så vet du att du hade tändtråd och nolla där, igår. Om du inte har gjort några omkopplingar sedan igår som sätter detta ur spel så kan du fortfarande lita på att du har tändtråd och nolla där, och därmed kan du koppla in lampan.

Det är för övrigt inte svårt att ta reda på det genom att titta i angränsande dosor för att se var de kommer ifrån. Det är ingenting som jag tycker borde hindra dig från att göra jobbet, dvs av det vi ser är det fortfarande ett enkelt jobb. Jag kanske tog i lite i överkant med dina skyldigheter. De gäller, men de är inte speciella svåra att uppfylla i ditt fall. Du kanske kommer till en annan insikt när du funderat på det. Men jag vill absolut inte uppmana dig ifall du fortfarande känner dig osäker.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.