Hej,

Dag har vi element, luft/luft pump samt varmvattenberedare för vår uppvärmning. Vi har rätt höga elkostnader och jag funderar om man skall byta till annat värmesystem samt lägga till solceller och hur fort man isåfall kan få tillbaka investeringen ungefär?
Med vänlig hälsning,
MO
 
Om LLVP utnyttjas "till max" så är min gissning någonstans mellan "jättelänge" och "aldrig".
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rickard.
Jag är i ungefär samma sits i Norrland men tycker dock inte vi har särskilt hög rörlig elkostnad. (den fasta delen är ju vad den är oavsett)

Jag lyckades teoretiskt bara räkna hem ett byta till bergvärme om jag kunde räkna med obegränsad livslängd på pumpen, då räknade jag med att göra det mesta jobb själv förutom att borra och installera själva pumpen. I verkligheten skulle jag behöva rätt saftig värdeökning vid framtida försäljning för att det skulle ens nästan vara värt.
 
Jag tror att solceller ihop med tex Jämtkrafts dela vattnet lönar sig, men det förutsätter ju att det inte blir någon ny fastighetsskatt eller nått annat liknande påfund från stat eller kommun under lång tid. Återbetalningstid på 10-15 år och livslängd 25 år på solceller. Jag vill och vågar inte installera solel utan att ha ett nytt tätt tak under så det är inte aktuellt med solceller på taket för min egen del nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.