1 643 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Byte av lysrör till spotskena
I mitt kök ovan bänkskivan sitter det ett gamlat lysrör.
Jag har köpt en skena på ikea med tre spottar i.
När man tar bort lysröret så var det tre kabar, men när man skall sätta in nya spoten så är det bara två kablar en blå och en ljusblå.
Måste inte den nya spotskenan vara jordad?
I en vanlig kontakt oavsett vad som man sätter i väggen, kapar man kablarna där själva kontakten sitter, skall det sticka ut tre kablar då, en helt vanlig stickkontakt dvs?
Jag har köpt en skena på ikea med tre spottar i.
När man tar bort lysröret så var det tre kabar, men när man skall sätta in nya spoten så är det bara två kablar en blå och en ljusblå.
Måste inte den nya spotskenan vara jordad?
I en vanlig kontakt oavsett vad som man sätter i väggen, kapar man kablarna där själva kontakten sitter, skall det sticka ut tre kablar då, en helt vanlig stickkontakt dvs?
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
Kontrolera om du hittar fin märk symbolden en kvadrat med en lite mindre kvadrat i sig. isåfall så behöver den inte någon jord. kan du länka till dem för att färgerna är lite skumt kommer bara ihåg volvos färgstandard i huvudet just nu
Om apparaten är dubbelisolerad (symbolen med fyrkanter) är det endast två kablar till stickproppen alltså ingen skyddsjord (gröngul). Det är inte helt ok att klippa stickproppen och koppla dessa fast intallerat pga av att det oftast sitter typ skx "lampsladd" 0.75mm2.
Klicka här för att svara