Nu har vi bestämt oss för byte till en Mitsubishi Hero 2.0 (LN35)

Någon som vet om man bör köpa till dämpning och om det resulterar i markant tystare ljud?

Hur är det med den gamla.. måste man anlita fackman för nedmontering eller kan man lösa det själv?

Såg att de har en tjänst för nedmontering, dock kostar det ca 1500 - 2000kr, känns ju som om man kan spara in de pengarna om det nu inte är alltför komplicerat att plocka ned den gamla, den nya lejer vi bort installation av

Ofta ingår nedmontering av den gamla om den fortfarande fungerar. Man backar tillbaka kylmediet till utedelen. Fjäderdämpare är bättre än gummidämpare och bra om utedelen sätts på fasaden.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ska den nya ersätta med samma placering så verkar det orimligt med 1500-2000:- som extra kostnad !!
Byt återförsäljare ;)

C Comfort Thomas skrev:
Ska den nya ersätta med samma placering så verkar det orimligt med 1500-2000:- som extra kostnad !!
Byt återförsäljare ;)
Vi kollade på montering via "polarpumpen"

då skulle bortkoppling av den gamla kosta 1200kr

och montering av den nya skulle kosta 5600kr

sedan tillkommer tydligen ev elektriker på detta.. för ca 1500kr

så bortkoppling + inkoppling blir totalt ca 8300kr (galet!)

Bortkoppling av gammal ingår om den fungerar om jag förstått rätt, vad det nu har för betydelse egentligen. Sen är det rot på montering, 4395:- borde det va.

N najks skrev:

Kanske läge att kolla med en lokal återförsäljare istället för postorder så kanske totalsumman blir samma eller billigare

N najks skrev:

Jag monterade nyligen en LVP via polarpumpen, ca 4500 kr gick monteringen på då.
Men då hade jag ingen gammal som skulle bort, och elektriker hade jag ändå där så denne fick sätta dit ett uttag.

Har du en gammal pump borde du väl redan ha ett uttag ? Eller ä den fast monterad, då åker du nog på det då installatörerna inte hade behörighet i mitt fall iaf, vilket verkar rimligt då dom är VVS installatörer inte elektriker...

Men det är väl bra att du kollat upp det, så kan du se om du hittar billigare någon annanstans innan du beställer. Kanske någon mer lokal firma tar lite mer för pumpen, men mindre för installationen, så får du jämföra och se vad som ger bäst totaltpris.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag monterade nyligen en LVP via polarpumpen, ca 4500 kr gick monteringen på då.
Men då hade jag ingen gammal som skulle bort, och elektriker hade jag ändå där så denne fick sätta dit ett uttag.

Har du en gammal pump borde du väl redan ha ett uttag ? Eller ä den fast monterad, då åker du nog på det då installatörerna inte hade behörighet i mitt fall iaf, vilket verkar rimligt då dom är VVS installatörer inte elektriker...

Men 8300 är väl iofs inte orimligt: Är det före ROT så blir det väl drygt 4000 efter isf ?
8300:- kan inte bli drygt 4000:- då det är inkl material.
Det är 30% på själva arbetskostnaden eller så gör man schablonavdrag på totalen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
8300:- kan inte bli drygt 4000:- då det är inkl material.
Det är 30% på själva arbetskostnaden eller så gör man schablonavdrag på totalen.
Fast "Material" borde väl ingå i själva värmepumpen ? Detta var väl tjänsten "montage + nedmontering" ? :)

Fast "Material" borde väl ingå i själva värmepumpen ? Detta var väl tjänsten "montage + nedmontering" ? :)
Installationsmaterial ingår ej i en värmepump , det kan du se på deras priser på lös maskin.

tjänsten var om jag förstod det rätt nedmontering och montering av en ny luftvärmepump.
Om det ens är rätt att få rotavdrag för en nedmontering har jag inte koll på.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Installationsmaterial ingår ej i en värmepump , det kan du se på deras priser på lös maskin.

tjänsten var om jag förstod det rätt nedmontering och montering av en ny luftvärmepump.
Om det ens är rätt att få rotavdrag för en nedmontering har jag inte koll på.
Nedmontering är ju också ett jobb iofs. Men du kan ha rätt i att en del av monteringspriset är material.

Jag får kolla på min faktura vad som stod, jag gick mest på totalpriset när jag jämförde ska jag erkänna, och iom att jag köpte pumpen på kampanj så hamnade totalen på ett bra pris även om jag kanske hade kunna pruta ngn 500-ing på installationen med någon annan leverantör :)

Stefan N Stefan N skrev:
[länk]
Där framgår iaf att nedmontering ingår om installationen är ett "rakt utbyte", behövs ngt mer så får man betala tillägg...svårt att veta om "samma installationsmaterial" kan användas dock ?

Skärmdump som visar tilläggstjänster för installation, inklusive nedmontering av luftvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där framgår iaf att nedmontering ingår om installationen är ett "rakt utbyte", behövs ngt mer så får man betala tillägg...svårt att veta om "samma installationsmaterial" kan användas dock ?

[bild]
Nedmontering brukar normalt ingå vid ett byte.
Såg vad som ingår i en standardinstallation och det ingick inte att ta med sig emballage, vore ju sjukt skönt att slippa släppa med sig det tillbaka och sortera så det kanske man skulle börja med :rofl:

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
här fuskar polarpumpen rejält och är otydliga på den biten. men om man köper pump och arbete av samma så kan man köra schablonmetoden och det är ju oftast mest lönsamt för slutkunden än att man på förhand skall bestämma installationskostnaden.
tex köper man en pump 15000.- och separat arbete 5000.- så blir skattereduktionen 1.500.-
tillsammans blir samma skattereduktion 1.800.-

jobbar man för 500.- i timmen och det tar normalt 3h att montera så blir ju arbetskostnaden 1.500.- - 450.- dvs 1.050.-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.