Ett väldigt konstigt fel som man har svårt att förstå har allt som oftast en väldigt enkel förklaring. Samma här, kabelbrott. Råkat jackat kopparledaren vid skalning och kanske skruvat för hårt eller dyl. ?

//Patrik

Jag kan tycka att det ibland tas väldigt lätt på elsäkerhet. Denna anläggning verkar vara i starkt behov av översyn av en behörig elektriker. För att det inte skall svida lika mycket i plånboken kanske det går att komma fram till en kompromiss där du får en lista med åtgärder.

Om spisen är säkrad 16A på 1.5 kvadrat kan mycket väl kabelbrand uppstå. Framförallt i kopplingspunkt ifall någon/några kardeler gått av i wagon/ubåten/torixen. Har sett exempel på detta och där det upptäcktes i tid och brandkåren bara behövde släcka lite grann.

• Gilla
Locke och 2 till
  • Laddar…
Detta med elsäkerhet och att personer uppenbarligen anser sig ha på fötterna för att kritisera installationer, det bevisar snarare eran egen okunskap i ämnet än något annat. Detta är ett forum, där man då man saknar kollegor att bolla frågor och problem med. Den som tror att verksamma elektriker inte stöter på problem som de reder ut med kollegor är naiv.

:)

Stämmer bra att man här kan bolla frågor fram och tbx ungefär som man gör på en arbetsplats men när man upptäcker farliga fel säger man till kolegan att det kanske behövs en underentreprenör som tar över och kollar.
Låter grymt farligt att inte ha 100% koll på var alla säkringar går innan man börjar byta en hel central. Och att man har trådar som byter dimension mitt på.

spyops skrev:
Detta med elsäkerhet och att personer uppenbarligen anser sig ha på fötterna för att kritisera installationer, det bevisar snarare eran egen okunskap i ämnet än något annat. Detta är ett forum, där man då man saknar kollegor att bolla frågor och problem med. Den som tror att verksamma elektriker inte stöter på problem som de reder ut med kollegor är naiv.

:)
Vadå, är du elektriker? Varför inte bara säga det direkt i såfall för?

//Patrik

Jag är utbildad elektriker och via erfarenhet och extra utbildningar arbetar jag med el, data, larm och styrsystem. Jag utför också driftsättning och felsökning av ventilationsaggregat. Det händer ofta att jag ringer kollegor eller support för att lösa ett problem eller bolla vilken lösning som passar vid ett speciellt tillfälle.

Jag tycker det är utmärkt att via detta forum kunna ställa frågor om allt man undrar över när det gäller hus. När det exempel gäller el eller bärande konstruktioner kan det ibland kännas som att TS kanske förstår och löser det som frågas om. Men det känns ibland som att det finns mer som borde kollas upp...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Även jag utbildad elektriker, dock bara jobbat ett år efter lärlingstiden innan jag bytte bana. Detta är 10 år sedan så lite ringrostig och inte en jätte stor erfarenhetsbank, så ligg inte sömnlösa och fundera över elsäkerheten...
Vet man inte vad man gör ska man låta bli. Stöter man på problem så felsöker man och bollar och löser problemen.
Är man inte kunnig så förstår jag att man har stor respekt för el, men det är egentligen inte mycket att oroa sig för, det är logiskt och ärligt. :)

Tackar för denna tråd och mod. Kan gott låsa denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.