Hej!

Lång historia något kortare: Vi har en elpanna från slutet av 1970-talet eller början av 1980-talet, och en vedpanna. Som komplement har vi luftvärmepump och en braskamin. Vi har ingen värme i elementen utan klarar oss rätt bra på luftvärmepumpen och braskaminen när vintermånaderna är milda. Är det riktigt bistert, drar vi igång elementen några dagar. Elpannan är så klart igång jämt - varmvatten måste vi ju ha i kran och dusch.

Vedpannan används inte (jag lyckades under en månad inte mig på att elda ordentligt i den) utan tar mest upp plats i förrådet. Den är inte helt komplett heller verkar det som.

Jag har blivit intresserad av att riva ut allt och sätta in en luft/vattenvärmepump istället som kan styras smart med tanke på det dyra elpriset. Kruxet är dock - vi flyttar om tre år!

Vad bedömer ni som har koll på läget - är det ett plus för en köpare under 2025 att värmesystemet är utbytt mot ett modernt och effektivt och att det kan vara positivt för husets värde, eller är det att kasta pengar i sjön?

Jag har inte koll på läget, men jag har åsikter som jag tänker delge nu:

Riva ut elpannan är en bra plan. Att ersätta den med en annan elbaserad värmekälla, en värmepump, är inte lika självklart även om en VP ger betydligt mer bang for the buck än en elpanna.
Det finns uppenbarligen en användbar skorsten, även om vedpannan tydligen inte är OK. Jag föreslår att du installerar en ny vedpanna med ackumulatortankar! Då får du go värme i huset samt varmvatten till en rimlig kostnad, om än med lite arbete. En solfångare på taket inkopplad i en av tankarna kan ge varmvatten under sommarhalvåret, annars en elektrisk vvb. Styrningen får vara mera low-tech än den du tänkt dig; när det börjar bli kallt får man elda, så kan elen vara hur dyr den vill.
Behåll luft/luftvärmepumpen, kan vara bra om du vill åka bort eller inte hinner elda. Braskamin är mysigt för den som gillar sånt.

En spekulant jämför inte er nuvarande elförbrukning med er tidigare elförbrukning, det gör bara ni själva. Spekulanten jämfört ert hus elförbrukning med andra hus de kollar in på Hemnet samtidigt, det är dem ni ska tävla med.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Tack för feedback! Att bara satsa på vedeldning är inte riktigt ett attraktivt alternativ för oss av olika skäl. Det är antingen att behålla elpannan, eller satsa på ett annat elbaserat system där jag tror att LVVP skulle kunna passa oss eftersom installationskostnaden inte är fullt så blodig som bergvärme. :)

Tar gärna fler tankar från forumet!

Har du ELement eller RADiatorer i kåken?

om du har radiatorer så kan du koppla en LVVP mot den vedpannan du har , eller en accumulatortank och sedan shunta ut mot dessa och få fin värme, MEN ant har du radiatorer för högtemp och LVVP ger inte GLATT något mer än 55c
i en acc. kan du välja att ha en slinga för VV. om du köper nytt, alt. hittar en bra beg på blicket med passande slinga eller VVtank inuti

skaffa en MONOBLOCK för enkelhetens skull

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Tar gärna fler tankar från forumet!
Svårt att själv ”tjäna in” en LVVP om det idag finns en LLVP av bra fabrikat.
Fungerar endast om ni har stort varmvattenbehov och samtidigt får en ny pump till hyggligt pris, vilket är väldigt svårt just nu. Priset kommer att landa på ca 120-140 tkr.

En viss värdeökning vid försäljning kan man räkna med vid en normal marknad, men energideklarationen som har görs inför en försäljning kommer att visa på ungefär samma elförbrukning oavsett om ni byter eller behåller det nuvarande systemet.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Tusen tack för svaren!

Vi har radiatorer, vattenfyllda, som är kopplade till elpannan och vedpannans vattensystem. Någon större ackumulatortank tror jag inte finns, annat än vad som finns i elpannan.

Vår luftvärmepump är en Panasonic och runt 15 år gammal och är inte dundereffektiv längre tror jag.

I vintras (2021/2022) valde vi att inte starta cirkulationspumpen till elementen - alla elementen i huset var alltså kalla under i princip hela vintern. Undantaget var de allra kallaste dagarna mot -20. Istället så eldade vi i braskamin, körde luftvärmepump och ställde in två små oljeradiatorer i badrum/sovrum nattetid.
Trots denna besparingsdrive så kom vi ändå upp i drygt 20 000 kWh för 2021. Då hade vi förvisso en poolpump/värmare av mindre modell som gick några månader under sommaren också.

Jag har pratat med en leverantör som säger att de kan sätta in en pump i november, för 120-130 000 kronor.
Den killen var säkert duktig, men bredde på försäljningen väldigt rejält. Det skulle höja husets värde med "200-300 tusen", först hade han jobbat med värmepumpar i 20 år, sedan i 30 år under samtalets gång.

Han skulle skicka en offert på en IVT AirX 400 som var väldigt bra sade han. Han påpekade också att "det är fabriksförsäljning, så det är fabriken som står för garantin sen".
En del tveksamheter under samtalet alltså, men det finns ju fler leverantörer...

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.