Byggahus.se
Vill byta plåttak på en villa från 1969, taklutning 22 grader. Just nu finns det inget undertak, kommer man upp på vinden så ser man att plåtar vilar direkt på läkt med en slags väv (fuktfång?) under.

* Kan man ersätta plåt rakt av? Snickaren snackade någonting om den nya standarden cc 60 mellan takstolarna. Just nu är det cc 120.

* Vad kan man ersätta den där väven med?
 
Rickard.
*Kan man ersätta plåt rakt av? Snickaren snackade någonting om den nya standarden cc 60 mellan takstolarna. Just nu är det cc 120.

Vad det är för cc på takstolarna spelar ingen som helst roll för plåten utan det är bärläkten som spelar roll, denna bör man nog byta denna för att få kondensakyddet på rätt plats.
120cc är definitivt fortfarande standard för den delen.

* Vad kan man ersätta den där väven med?

T ex ny kondensväv eller underlagstak.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
*Kan man ersätta plåt rakt av? Snickaren snackade någonting om den nya standarden cc 60 mellan takstolarna. Just nu är det cc 120.

Vad det är för cc på takstolarna spelar ingen som helst roll för plåten utan det är bärläkten som spelar roll, denna bör man nog byta denna för att få kondensakyddet på rätt plats.
120cc är definitivt fortfarande standard för den delen.

* Vad kan man ersätta den där väven med?

T ex ny kondensväv eller underlagstak.
Så i detta fall kondensväv läggs mellan takstolar och bärläkt?
Blir det nya taket gåbart? Det känns att plåten från 1969 är lite robustare än det som finns i bygghandeln.
 
Rickard.
Ja det är så man bör göra, man kan inte lägga kondensväven direkt under plåten som hade varit en enkel genväg. Det som händer när man gör det är att kondensen gärna bildas under duken istället för under plåten ovanför duken.

Nya plåten är med all säkerhet tunnare och känsligare än den gamla men även plegel som är den känsligaste (enligt min erfarenhet i alla fall) går att gå på med försiktighet om lutningen tillåter det såklart.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det är så man bör göra, man kan inte lägga kondensväven direkt under plåten som hade varit en enkel genväg. Det som händer när man gör det är att kondensen gärna bildas under duken istället för under plåten ovanför duken.

Nya plåten är med all säkerhet tunnare och känsligare än den gamla men även plegel som är den känsligaste (enligt min erfarenhet i alla fall) går att gå på med försiktighet om lutningen tillåter det såklart.
Vilken är den bästa modellen / fabrikat enl din erfarenhet? Ska vara tegelpanneimitation i svart.

Kan man använda denna kondensväv?
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/byggplast/vindskydd-och-angbroms/kondensvav-bison-2730-x-018-mm-50-m/p-851130
 
Rickard.
stanlund2 stanlund2 skrev:
Vilken är den bästa modellen / fabrikat enl din erfarenhet? Ska vara tegelpanneimitation i svart.

Kan man använda denna kondensväv?
[länk]
Jag vet inte, dom allra flesta använder samma plåt från SSAB så kvalitén bör vara exakt samma, jag ogillar kami terraplegel minst (gillar inte plegel)

Ja det kan du om ditt tak överensstämmer med hur den ska användas, läs montageanvisningarna.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Kami terraplegel finns i tjocklek 0,85mm och är gissningsvis en av de stadigaste tegelprofilerna på marknaden.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Tack för alla svar! Några frågor till:

* Ska man beställa takplåt i hela längder, i mitt fall ca 5.5m eller är det bättre att skarva?
* Hur gör proffs: jobbar man en hussida åt gången, dvs byggställningar mm? Eller en sida och en gavel?
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Tack för alla svar! Några frågor till:

* Ska man beställa takplåt i hela längder, i mitt fall ca 5.5m eller är det bättre att skarva?
* Hur gör proffs: jobbar man en hussida åt gången, dvs byggställningar mm? Eller en sida och en gavel?
Jag kör alltid med fullängd och beställer den i det mått den ska vara.
Många har jag sett tar till när de beställer och sedan får de kapa varje plåt. Jag försöker få till rätt mått åå plåten redan i beställningen. Då blir det färre kvadratmeter i inköp, mindre tid att kapa och mindre skrot att slänga.

Beroende på hur mycket jobb som ska göras på gavlarna kan man ibland bara sätta ett räcke där. Men är det omfattande arbete som ska utföras så är ställning att föredra.
Vindskivor är t ex inga problem att montera utan gavelställning, förutsatt att man gör momenten i rätt ordning.

Ibland passar det att bygga ställning på en sida i taget, ibland behöver man ha ställning på båda sidor samtidigt.
Ställning är förvisso dyrt att hyra, men en del tycker jag snålar för mycket på ställning och får istället lägga ned dubbelt så mycket jobb för att det är besvärligt att jobba.

Får du t ex plåten levererad på plats med en kranbil kan det vara läge att ha ställning på båda sidor och få upp plåten direkt.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Beroende på hur mycket jobb som ska göras på gavlarna kan man ibland bara sätta ett räcke där. Men är det omfattande arbete som ska utföras så är ställning att föredra.
Vindskivor är t ex inga problem att montera utan gavelställning, förutsatt att man gör momenten i rätt ordning.
Behövs en gavelställning här (bifogar bild)? Nockhöjd är ca 4,5m

Hus med sadeltak, skorstenspipa, vit plåtfasad, fönster, antenner, trädetaljer, skymning, molnigt.
 
stanlund2 stanlund2 skrev:
Behövs en gavelställning här (bifogar bild)? Nockhöjd är ca 4,5m

[bild]
Behöver du göra något ingrepp på gavelbeslagen skulle jag rekommendera en byggatällning på gavlarna.
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
Vilken är den bästa modellen / fabrikat enl din erfarenhet? Ska vara tegelpanneimitation i svart.

Kan man använda denna kondensväv?
[länk]
Kami terra plegel sandat tak myclet stabilt och inte halt att gå på (y)
Imo det bästa taket man kan välja alla kategorier
 
  • Gilla
stanlund2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.