1 340 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Byta ut befintlig luft/vatten VP
Har idag en Ecoel/Ecoair combo från ca 2006 och den börjar ju sakta nå sin tekniska livslängd och sitter överväger byte, kompressorn har kört 56000 timmar ca. Leveranstider osv är ju långa dessutom.
Så skulle behöva lite hjälp med att mellan tummen å pekfingret uppskatta besparing med modernare pump.
Souteränghus byggt -79 med ca 126kvm i vardera plan.
Har fram tills denna vinter kört på kurva 50 och elpatron tillåten med innetemp satt till 19-20.
Inför denna hösten/vinter har svångremmen dragits åt rejält (med sjukt dålig komfort inomhus, vilket var förväntat) med lite olika kurvor från 40 till 45 och väldigt sparsamt med elpatron med innetemp 17-18.
Förbrukning av VP+tillskott de senaste åren:
År kWh varav kWh tillskott
2017 9,046.80 1,078.00
2018 9,387.40 1,560.00
2019 8,041.60 694.00
2020 7,094.90 278.00
2021 9,558.50 2,056.00
2022 5,686.00 418.00 (fram tills idag)
Vad skulle man kunna höfta till med för siffror med ex. en NIBE F2120 med smart price adaption etc.?
Förstår ju att blir en sjukt lång avbetalningstid på ett sådant byte men den dagen närmar ju sig oavsett pga. den tekniska livslängden.
Så skulle behöva lite hjälp med att mellan tummen å pekfingret uppskatta besparing med modernare pump.
Har fram tills denna vinter kört på kurva 50 och elpatron tillåten med innetemp satt till 19-20.
Inför denna hösten/vinter har svångremmen dragits åt rejält (med sjukt dålig komfort inomhus, vilket var förväntat) med lite olika kurvor från 40 till 45 och väldigt sparsamt med elpatron med innetemp 17-18.
2017 9,046.80 1,078.00
2018 9,387.40 1,560.00
2019 8,041.60 694.00
2020 7,094.90 278.00
2021 9,558.50 2,056.00
Vad skulle man kunna höfta till med för siffror med ex. en NIBE F2120 med smart price adaption etc.?
Förstår ju att blir en sjukt lång avbetalningstid på ett sådant byte men den dagen närmar ju sig oavsett pga. den tekniska livslängden.
Jag har ingen uppfattning om hur mycket du kan spara men är nyfiken på om du kommit fram till hur du ska göra? Jag sitter i samma sits ungefär med ctc luft-vatten som börjar bli till åren. Har svårt att bilda mig en uppfattning om vad som är bäst väg att gå.K kuse skrev:Har idag en Ecoel/Ecoair combo från ca 2006 och den börjar ju sakta nå sin tekniska livslängd och sitter överväger byte, kompressorn har kört 56000 timmar ca. Leveranstider osv är ju långa dessutom.
2017 9,046.80 1,078.00
2018 9,387.40 1,560.00
2019 8,041.60 694.00
2020 7,094.90 278.00
2021 9,558.50 2,056.00
HejK kuse skrev:Har idag en Ecoel/Ecoair combo från ca 2006 och den börjar ju sakta nå sin tekniska livslängd och sitter överväger byte, kompressorn har kört 56000 timmar ca. Leveranstider osv är ju långa dessutom.
2017 9,046.80 1,078.00
2018 9,387.40 1,560.00
2019 8,041.60 694.00
2020 7,094.90 278.00
2021 9,558.50 2,056.00
Jag sitter i likvärdig sits. Har en EcoAir 111 från 2007. Huset är på 120+120m2 byggt 1971. Pumpen fungerar fortfarande bra men man vill ju gärna byta innan den rasar med tanke på de ledtider som råder. Inget kul att köra elpanna en hel vinter...
Jag har kikat på MB Ecodan. Har dock inte kommit så långt att jag fått en offert.
När jag jämför moderna LVVP med min gamla CTC så skiljer sig inte COP nämnvärt vid låga temperaturer. Vid +7 så ät de nya betydligt effektivare.
Redigerat:
Jag satt i liknande situation som er.
Jag har ett hus från början 60talet på 90kvm + 90kvm oisolerade källare.
Orginal i huset var oljepanna
Sen bytte föregående ägrare ca 2008 till Luft/vatten VP med elspets att köra då det blev kallare än -5C
VPn skulle säkerligen kunna hålla flera år till men att köra med extremt dålig COP och elpatron då det blir kallare än -5C kändes ju sådär.
Och vid -15C hade den en COP på 1.2! (just liiiiiite bättre än elpatron, men inte med mycket)
Sen hade jag tur/otur att utedelen stod ivägen för ett uterum jag ville bygga.
Kollade på vad det skulle kosta att byta .... Huga! Satan vad dyrt! ca 100k i våras (2022)
Ja ja , bestämde mig för att byta iaf (ville verkligen bygga uterummet som nu är byggt)
Blev en Parasonic T-CAP monoblock som passade mitt behov & mina förutsättningar bäst.
Hittills har den levererat BETYDLIGT bättre än specifikationerna.
Kör 50C framledning på den.
Har dessa COP värden
COP ca 5.7 vid 10C snitt temperatur på dygnet ute
COP ca 4.0 vid 0C snitt temperatur på dygnet ute
COP ca 3.5 vid -5C snitt temperatur på dygnet ute.
Har inte varit så mycket kallare än -5C som snitt temperatur på ett dygn där jag bor i vinter.
Så jag vet inte vad COP blir vid ett snitt på -10C men ska jag gissa utfrån det data jag har skulle det bli en COP på ca 3.0 och vid -15C i snitt ca 2.5
Sen är det ju detta med ledtiderna på nya VP... om ni bestämmer er för att byta , ta med ledtiderna i beräkningen så att ni har värme inför nästa vinter med 1 -2 månaders marginal.
Dvs att planerad installation ska ske i September(eller tidigare). Då står ni inte utan värme då det blir kallare om det av någon anledning skulle bli förseningar av installationen.
Sen bytte föregående ägrare ca 2008 till Luft/vatten VP med elspets att köra då det blev kallare än -5C
VPn skulle säkerligen kunna hålla flera år till men att köra med extremt dålig COP och elpatron då det blir kallare än -5C kändes ju sådär.
Och vid -15C hade den en COP på 1.2! (just liiiiiite bättre än elpatron, men inte med mycket)
Kollade på vad det skulle kosta att byta .... Huga! Satan vad dyrt! ca 100k i våras (2022)
Ja ja , bestämde mig för att byta iaf (ville verkligen bygga uterummet som nu är byggt)
Blev en Parasonic T-CAP monoblock som passade mitt behov & mina förutsättningar bäst.
Har dessa COP värden
Har inte varit så mycket kallare än -5C som snitt temperatur på ett dygn där jag bor i vinter.
Så jag vet inte vad COP blir vid ett snitt på -10C men ska jag gissa utfrån det data jag har skulle det bli en COP på ca 3.0 och vid -15C i snitt ca 2.5
Sen är det ju detta med ledtiderna på nya VP... om ni bestämmer er för att byta , ta med ledtiderna i beräkningen så att ni har värme inför nästa vinter med 1 -2 månaders marginal.
Dvs att planerad installation ska ske i September(eller tidigare). Då står ni inte utan värme då det blir kallare om det av någon anledning skulle bli förseningar av installationen.
Du kan aldrig få en sådan cop med 50c framledning på den maskinen. Den ger ca 4.7 cop vid +7 och 35c fram. Redan där är du en bra bit under 4 i cop på 50c, vid -7 ger den kanske strax över 2 i cop på 50+ c.M MrDizzy skrev:Jag satt i liknande situation som er.
Har dessa COP värden
Jag tror du räknar fel kWh förbrukning baserat på ampere då det är en 3 fas maskin.
Det är vad maskinen själv anger att har i COP , vad den drar och den värme den avger.G guggen skrev:
Och då det gäller hur mycket el den drar så stämmer de siffrorna som VP säger att den dragit (i kWh) med hur mycket jag mätt upp att maskinen mha 3-fas effekt mätare med klämmor (en Aeotec ZW095-3P4-60A )
Och framlednings tempen mäter jag med och den stämmer på 50C
Kvar är då hur mycket värme den levererar och det stämmer också väldigt väl med med hur mycket mitt hus drar om jag bara skulle köra på elpatron. (testat och verifierat)
Så ja , specifikationen säger en sak, men vad min VP i verkligheten levererar är en annan.
Den jag har levererar som om Hin Håle själv satt bakom med eldgaffeln
PS verifierade mha elpatron COP och värmeavgivning vid 20-25C ute med mot elpatron. Var poolvärmeväxlare som jag testade fört med elpatron och sen med VPn. De siffrorna stämmer då med ... och då fick jag en COP på ca 7.5 !! (fortfarande satan dyrt att värma pool)
Så du vet helt enkelt inte hur mkt värme den levererar. Där har du då felberäkningen. Det finns ingen lvp som kan leverera sådana siffror vid minusgrader vid 50c+, även om de kostar dubbelt så mkt som din.M MrDizzy skrev:Det är vad maskinen själv anger att har i COP , vad den drar och den värme den avger.
Och då det gäller hur mycket el den drar så stämmer de siffrorna som VP säger att den dragit (i kWh) med hur mycket jag mätt upp att maskinen mha 3-fas effekt mätare med klämmor (en Aeotec ZW095-3P4-60A )
Och framlednings tempen mäter jag med och den stämmer på 50C
Kvar är då hur mycket värme den levererar och det stämmer också väldigt väl med med hur mycket mitt hus drar om jag bara skulle köra på elpatron. (testat och verifierat)
Så ja , specifikationen säger en sak, men vad min VP i verkligheten levererar är en annan.
Den jag har levererar som om Hin Håle själv satt bakom med eldgaffeln
Märkligt att om jag kör elpatron , dvs COP 1.0 , så får jag samma siffror av som VP:ns producerad värme vid viss temperatur.G guggen skrev:
EDIT: förtydligande
om VP säger att den 17.2kWh och producerat 98kWh värme (dvs en COP på 5.7 ) vid viss temperatur (10C) och jag kör med elpatron istället en annan dag med samma temperatur (10C) så säger elmätaren att jag gjort av med ca ca 99-100kWh (flyttat över 3fas elmätaren till elpatronen som är skiljd från LVVP )
Trodde inte heller på att det kunde stämma, därvid inköptes 3-fas mätaren och testerna påbörjades och så vitt jag kan se så stämmer siffrorna som VP lämnar.
Redigerat:
Klicka här för att svara