Hej mitt första inlägg här.
Behöver byta min gamla toastol då den har börjat tjuta titt som tätt, (backventil trasig om jag förstår rätt)
Är det något extra jag behöver köpa för att få en modern att passa i avloppet?
Avstängningsventilen är ju helt fast så antar att jag behöver sätta en ny efter den gamla? Så jag slipper bryta hela huset i framtiden om man behöver göra något på toan.
Är en toa i källaren som princip aldrig används så om kopplingarna inte blir dom snyggaste bryr jag mig inte så mycket om.
Hade tänkte köpa denna stol https://www.bauhaus.se/toalett-gust...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kxIHelFXiFU4zl2ASsYXa6ir
Behöver byta min gamla toastol då den har börjat tjuta titt som tätt, (backventil trasig om jag förstår rätt)
Är det något extra jag behöver köpa för att få en modern att passa i avloppet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avstängningsventilen är ju helt fast så antar att jag behöver sätta en ny efter den gamla? Så jag slipper bryta hela huset i framtiden om man behöver göra något på toan.
Logga in
Skapa konto
Är en toa i källaren som princip aldrig används så om kopplingarna inte blir dom snyggaste bryr jag mig inte så mycket om.
Logga in
Skapa konto
Hade tänkte köpa denna stol https://www.bauhaus.se/toalett-gust...BwE&gbraid=0AAAAADxd_kxIHelFXiFU4zl2ASsYXa6ir
Det är väl flottörventilen som börjat kärva, den går kanske att rengöra/motionera, eller byta ut.
Du behöver inte byta hela stolen för det.
Avstängningskranen borde gå att få att lossa, lite milt våld ruckande så lossar den säkert.
Du behöver inte byta hela stolen för det.
Avstängningskranen borde gå att få att lossa, lite milt våld ruckande så lossar den säkert.
Redigerat:
Stämmer nog bra att det är flottörventilen,D Dilato skrev:
Logga in
Skapa konto
Fibblar man lite med den gråa så får man ibland tyst på den, eller så tjuter den värre
allting ”funkar” ju problemet är efter den har fyllt upp vatten så börjar den tjuta (ibland) och det kan komma direkt eller efter ett par timmar.
Avstängningen rör jag helst inte alls, om den börjar läcka så får jag ju stänga inkommande till hela huset.
Stolen i sig är ju gammal antagligen sen huset byggdes 1970 ser ju allmänt tråkig och äcklig ut, så ny stol är väl en dån dags.
Tänkte mer på vilken sorts muff man kan behöva? är 130 upp ur golvet tror jag svårt att komma åt och mäta
Vill du inte prompt ha en ny toastol utan bara bli av med problemet tror jag också att en demontering/rengöring av "flottörventilmekanismen" skulle kunna räcka. Lägg prylarna i en klorinlösning eller kör dem i diskmaskinen efter det att du plockat isär det du kan. Vill du byta ventil går det säkert också att hitta reservdelar som passar.
Välkommen till forumet!
Välkommen till forumet!
du kan sätta en kulventil direkt på inloppsventilen under cisternen så behöver du inte röra den gamle ventilenP Patrik Jonsson3 skrev:
om du vill greja med nuvarande inloppsventil och ev byta membran
https://stoparunningtoilet.wordpress.com/2012/08/04/gor-rent-sjalva/
https://www.google.se/search?q=membran+gustavsberg&sca_esv=bb027c1cf1d86ff2&sca_upv=1&sxsrf=ADLYWIIDwky5xR_49BWMmGmZ_IxKQpjZ2A:1716559631924&udm=3&sa=X&ved=2ahUKEwipzOL4uqaGAxXLCBAIHaVaCvIQl6QLegQIaRAD&biw=1912&bih=932&dpr=1#ip=1&oshopproduct=gid:3381994210460996965,mid:576462333053293342,oid:11838347158863310135,iid:10898083167109340088,rds:UENfMzM4MTk5NDIxMDQ2MDk5Njk2NXxQUk9EX1BDXzMzODE5OTQyMTA0NjA5OTY5NjU=,pvt:hg,pvo:3&oshop=apv&pvs=0
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
OM du köper en ny så kontrollera avståndet mellan avloppsröret och väggen. Numera är det krav att avståndet skall vara minst 6 cm. De flesta moderna WC stolar är därför tillverkade så att cisternen sticker ut en bit bakåt, för att inte stolen skall se ut att stå mitt på golvet. En sådan stol får inte plats om röret är närmare väggen än 6 cm.
Det finns "ROT" varianter av de flesta stolar där utloppet sitter längre bak på stolen, så de passar till äldre rör. Kontrollera måtskissen för den stol du tänker köpa. Brukar gå att hitta på nätet.
Det finns "ROT" varianter av de flesta stolar där utloppet sitter längre bak på stolen, så de passar till äldre rör. Kontrollera måtskissen för den stol du tänker köpa. Brukar gå att hitta på nätet.
Tacka för all hjälp och tips uppskattas verkligen.
Detta har lagts på is ett tag.
Det som inte får hända hände igår, inbrott i huset mitt på dagen och jag hemma. Som tur va var inte resten av familjen hemma. Så just nu hamnade den toan längst ner på att göra listan kan man säga..
Detta har lagts på is ett tag.
Det som inte får hända hände igår, inbrott i huset mitt på dagen och jag hemma. Som tur va var inte resten av familjen hemma. Så just nu hamnade den toan längst ner på att göra listan kan man säga..
Ja vad ska man säga, låg i sängen och vilade (natt arbetare) ligger och fibblar på telefonen med hörlurar i. Ser en skugga i hallen (hela huset upptänt går ju på automatik efter sol) utanför sovrummet, tänker att det är sambon som kommer hem, men det visar sig va en okänd man som kommer och tänder en ficklampa och lyser på mig. Jag vrålar och han lägger benen på ryggen. Som tur va, ringde 112 och polis jävligt snabbt på plats med hundpatrull. Och börjar söka. Visar sig att han har brutit upp ett källarfönster och tagit sig in den vägen, gamla fönster så det va ju inte så svårt tydligen😕 fyfan alltså vilka äckliga pack det finns.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta kreosot? Något som behöver bytas?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Byta toastol och tillhörande rör
Vatten & Avlopp -
Byta ut takdusch, något att tänka på vid installation av väggfäste?
Badrum -
Byta toastol?
Badrum -
Har en theben 610 s men får den inte att fungera som den ska är det något batteri att byta?
Teknik