Hej,
Jag bor i ett 40-talshus där oljepanna ersatts med bergvärmepump. Nuvarande expansionskärl är av öppen typ och placerat i en kattvind. Vi planerar att göra om en del på övervåningen och tanken är att nyttja utrymmet där kärlet är placerat för en liten toalett. Med anledning av detta vill jag nu ersätta expansionskärlet med ett slutet dito i källaren.
Volymen i värmesystemet har jag höftat till omkring 100 l. Jag överväger att konvertera nuvarande separata 300 l VVB till volymkärl vid ett framtida byte av värmepumpen. Detta summerat ger vid handen att 25 l expansionskärl bör räcka med viss marginal för framtida installationer (minst 5 % av systemets volym har jag räknat med).
Så till min fråga. Hur ska jag installera detta? Jag hade tänkt koppla in mig via en ny t-koppling på returen (22 mm koppar) strax innan värmepumpen och övergå till 15 mm eftersom jag har några meter hemma. Se tänkt installation skissad nedan. Grunkan mellan samlingsröret och expansionskärlet är tänkt att symbolisera en ventil med avtappning. Denna får väl inte vara i serie med säkerhetsventilen så jag har svårt att se annan placering? Säkerhetsventil med skvallerrör längs till vänster i den högra skissen.
Synpunkter, finns det något annat smartare sätt?
Extrafråga. Jag tänkte fimpa det öppna expansionskärlet genom att kapa det inringade kopparröret på bilden nedan. Gör det något att man lämnar en pluggad stump på ett par cm där? Det kanske kan fastna lite luft men den lär väl inte göra någon skada? Jag avser att riva resten senare och försöka att dra vatten till ovanvåningen i nya rör genom gamla rören till expansionskärlet. Notera också de fina exemplaren av asbestisolering i både vitt och hudfärgat utförande
Jag tänkte försegla dessa vid tillfälle och ta bort på sikt..
Jag bor i ett 40-talshus där oljepanna ersatts med bergvärmepump. Nuvarande expansionskärl är av öppen typ och placerat i en kattvind. Vi planerar att göra om en del på övervåningen och tanken är att nyttja utrymmet där kärlet är placerat för en liten toalett. Med anledning av detta vill jag nu ersätta expansionskärlet med ett slutet dito i källaren.
Volymen i värmesystemet har jag höftat till omkring 100 l. Jag överväger att konvertera nuvarande separata 300 l VVB till volymkärl vid ett framtida byte av värmepumpen. Detta summerat ger vid handen att 25 l expansionskärl bör räcka med viss marginal för framtida installationer (minst 5 % av systemets volym har jag räknat med).
Så till min fråga. Hur ska jag installera detta? Jag hade tänkt koppla in mig via en ny t-koppling på returen (22 mm koppar) strax innan värmepumpen och övergå till 15 mm eftersom jag har några meter hemma. Se tänkt installation skissad nedan. Grunkan mellan samlingsröret och expansionskärlet är tänkt att symbolisera en ventil med avtappning. Denna får väl inte vara i serie med säkerhetsventilen så jag har svårt att se annan placering? Säkerhetsventil med skvallerrör längs till vänster i den högra skissen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synpunkter, finns det något annat smartare sätt?
Extrafråga. Jag tänkte fimpa det öppna expansionskärlet genom att kapa det inringade kopparröret på bilden nedan. Gör det något att man lämnar en pluggad stump på ett par cm där? Det kanske kan fastna lite luft men den lär väl inte göra någon skada? Jag avser att riva resten senare och försöka att dra vatten till ovanvåningen i nya rör genom gamla rören till expansionskärlet. Notera också de fina exemplaren av asbestisolering i både vitt och hudfärgat utförande
Logga in
Skapa konto
Ta ett kärl ett nummer större så är det bättre och att koppla in det kan du göra var som helst, gärna på en kallsida, kapa och plugga det som går det öppna kärlet. Helst ska kärlet sitta så vattensidan är högst upp och gärna med en ventil och och avtappning så det blir fritt den dag du ska göra något ( du slipper att tappa ner allt från kärlet ) precis som du visar på högra delen med säkerhetsventil och avstängningsventiler , du har väl manometer på annat ställe
Det finns ingen säkerhetsventil på värmepumpen? Det finns ingen anledning att ha den nära expansionskärlet.
Oavsett säkerhetsventil som du säger så ska det finnas en på värmesystemet och vad är då lämpligt att ha,dubbla är inget fel och vid montage av nytt kärl så finns det armaturkoppling som har alla hål och anslutningar som behövs och används inte någon så är det bara att plugga dom. samt att det finns väggmodell som kärlet kan hänga i
H Hjulbent skrev:Ta ett kärl ett nummer större så är det bättre och att koppla in det kan du göra var som helst, gärna på en kallsida, kapa och plugga det som går det öppna kärlet. Helst ska kärlet sitta så vattensidan är högst upp och gärna med en ventil och och avtappning så det blir fritt den dag du ska göra något ( du slipper att tappa ner allt från kärlet ) precis som du visar på högra delen med säkerhetsventil och avstängningsventiler , du har väl manometer på annat ställe
D Daniel 109 skrev:
Tack. Manometern sitter på stigröret till det öppna kärlet så det ryker i samband med bytet. Det är kletat asbestisolering där också så jag byter hellre till en ny manometer än att återanvända den.
Säkerhetsventil verkar mycket riktigt finnas på värmepumpen. Jag hade för mig att den satt på köldbärarkretsen men så var det såklart inte. Den blå färgen lurades också. Det är svårt att utläsa vad som står på den men jag får det till x,5 MPa. Om vi ansätter att det står 0,5 MPa så motsvarar det ju 5 bar. Om det nu är så, är det inte lika bra att installera en 1,5 bars säkerhetsventil tillsammans med kärlet? Jag vet inte om jag är bekväm med att utsätta mina gamla grunkor för mer än så. Bifogar bild över hur det ser ut på värmepumpen.
Logga in
Skapa konto
För att summera. Är det inte lika bra att montera en sådan här som jag tänkte från början så får jag både manometer och 1,5 bars säkerhetsventil? Eller hur gör jag annars?
Den vita delen är det en EL-patron ? Då är det säkert 1,5 Bar säk som sitter där mot värmesystemet, avänder du den som du länkat till så går det bra, annars finns det väggmodeller med och då hänger man kärlet under om du vill sätta det på en vägg
Olika typer finns här som passar till olika storlekar på kärl
./www.google.com/search?ei=SlqNXPPpB8Ogjgb6haYo&q=väggfäste+tryckkärl&oq=väggfäste+tryckkärl&gs_l=psy-ab.3...19040.35379..37028...5.0..4.334.4462.0j9j8j3......0....1..gws-wiz.....6..35i39j0i67j0i131j0j0i22i30j0i13j33i160.9Hhh8hurig4
Olika typer finns här som passar till olika storlekar på kärl
./www.google.com/search?ei=SlqNXPPpB8Ogjgb6haYo&q=väggfäste+tryckkärl&oq=väggfäste+tryckkärl&gs_l=psy-ab.3...19040.35379..37028...5.0..4.334.4462.0j9j8j3......0....1..gws-wiz.....6..35i39j0i67j0i131j0j0i22i30j0i13j33i160.9Hhh8hurig4
Jag gick ner och gnuggade lite mer på värmepumpens säkerhetsventil och du har nog rätt i att det är 1,5 bar Hjulbent. Den vita delen är mycket riktigt elpatronen. Okej, då skulle jag kunna spara in på en säkerhetsventil. Jag har kikat på upphängningen som du hänvisar till men jag tror att det blir smidigare med ett enkelt väggfäste.
Manometer saknas i sådant fall fortfarande. De på Rinkarby har 08R-asnlutning. Hur får jag dit en sådan? En sån här i en t-koppling? Eller finns något enklare sätt? Och vill man ha manometern före eller efter avstängningsventilen?
Manometer saknas i sådant fall fortfarande. De på Rinkarby har 08R-asnlutning. Hur får jag dit en sådan? En sån här i en t-koppling? Eller finns något enklare sätt? Och vill man ha manometern före eller efter avstängningsventilen?
Redigerat:
Jepp du får bussa ner, år bra att täta med lin och pasta, tänk på hur du vill ha manometern så den inte hamnar på något avigt sätt.
Det med ventil för kärlet kan du sätta strax före där det finns plats då säken sitter på annat håll,, ventilen har du öppen och skruvar av handtaget och hänger på sidan om, manometern kan sitta med fördel mellan kärl och ventil, dom har en förmåga att säga upp sig, vid jobb så kan du tömma till noll med säken eller annan ventil och stänga mot kärlet. då töms inte hela huset på vatten
Det med ventil för kärlet kan du sätta strax före där det finns plats då säken sitter på annat håll,, ventilen har du öppen och skruvar av handtaget och hänger på sidan om, manometern kan sitta med fördel mellan kärl och ventil, dom har en förmåga att säga upp sig, vid jobb så kan du tömma till noll med säken eller annan ventil och stänga mot kärlet. då töms inte hela huset på vatten
Perfekt! Jo, man vill ju kunna se manometern när man fyller i vatten exempelvis. Det bör vara möjligt från där jag tänkt sätta kärlet. Annars får jag skarva in den närmare påfyllningsventilen.H Hjulbent skrev:Jepp du får bussa ner, år bra att täta med lin och pasta, tänk på hur du vill ha manometern så den inte hamnar på något avigt sätt.
Min tanke var just det du beskriver med att enkelt kunna byta manometern. Då satsar jag på att lägga den efter avstängningsventilen.
Tack för all support! Hoppas kunna återkomma med resultat någorlunda snart
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det här för värmekabel och vad skall jag byta till
Vatten & Avlopp -
Byta till slutet expansionskärl i hus från år 1860, storlek? inkoppling?
Ved, Pellets, Flis -
Hej... Jag ska byta till ett nytt trägolv i ett gammalt torp bygg i slutet av 1800 talet.
Byggnadsvård -
Byta till elpanna med bottenanslutning. Har toppanslutet. Problem?
Värme allmänt -
Dags att byta till slutet kärl, lite frågor...
Värme allmänt