Hej, ska byta våran keramikhäll till induktionshäll. Vill dubbelkolla att jag förstår detta rätt. Har jag 3 fas med noll inkoplat? Jag kan köpa en spis med med perilexkoppling och stoppa i uttaget? Schematisk diagram för koppling av el till häll med perilexkontakt, visar anslutningar för 1N, 2N och 3N-fas med PE och nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägguttag med Perilex-anslutning för 3-fas installation, omgiven av vit väggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kpe077 kpe077 skrev:
Hej, ska byta våran keramikhäll till induktionshäll. Vill dubbelkolla att jag förstår detta rätt. Har jag 3 fas med noll inkoplat? Jag kan köpa en spis med med perilexkoppling och stoppa i uttaget?[bild][bild]
Öppna och kolla på hällen. Finns nog inga induktionshällar färdiga med perilexkontakt.

K Kane skrev:
Öppna och kolla på hällen. Finns nog inga induktionshällar färdiga med perilexkontakt.
"Enligt EU:s regler ska alla nya spishällar och spisar som säljs ha en stickpropp för trefas med fem poler, exempelvis ett Perilex-uttag"

Det verkar inte tillverkana ha läst...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det verkar inte tillverkana ha läst...
Va är det så? Säljs det inga hällar med stickpropp?

Svaret på frågan är att om det är rätt kopplat i perilexuttaget skall de bara vara att plugga i hällen om den har peilexkontakt. Vad är det för eu-regler du syftar på?

kpe077 kpe077 skrev:
Va är det så? Säljs det inga hällar med stickpropp?
Vet inte hur det är med "alla". Har nyligen själv köpt en Siemens häll till fritidhuset från tretti.se. Det följer med en lös kabel, utan perilexkontakt, men med en skapligt bra instruktion för inkoppling i hällen.

A Avemo skrev:
Svaret på frågan är att om det är rätt kopplat i perilexuttaget skall de bara vara att plugga i hällen om den har peilexkontakt. Vad är det för eu-regler du syftar på?
Ja precis det var det jag ville kolla. Men nu verkar det som inte hällar säljs med stickpropp?

kpe077 kpe077 skrev:
Ja precis det var det jag ville kolla. Men nu verkar det som inte hällar säljs med stickpropp?
Jag köpte en Bosch för en månad sedan. Ingen propp monterad.

Jag har köpt en spis med perilexkontakt. Så nog finns det. Men var har du hittat informationen om eu-reglerna?

Jag tror att tillverkarna kommer runt det genom att de skriver att inkoopling skall göras av elektriker.

Den var ju lite motstridig. Dels skriver de att det alltid skall vara monterad kontakt. Sedan skriver de att induktionshällar alltid skall vara fast inkopplade, vilket bara en elektriker får göra. Jag får inte ihop dne informationen.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
kpe077 kpe077 skrev:
Okej vilket spis köpte du?
[länk]
Jag har inte modellnumret i huvudet. Det var en Electrolux. Om du tittar på annonser borde det framgå om det sitter perilexpropp på eller inte. Men det går lätt att köpa en perilexkontakt och skruva på om den inte redan finns där. Eller flytta över den som sitter på gamla hällen.

Det är säkert så att stickproppskravet gäller nya modeller av hällar. Därför säljs gamla (men nytillverkade) modeller med gamla standarden. Precis som med bilar och t.ex. eCall som bara gäller modeller som är typgodkända efter 31 mars 2018, ej senare tillverkade äldre modeller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.