Hej
Kan någon vänlig titta på dessa kopplingar?
Se bild,
Jag vill byta brytare 2 till en dimmer som endast styr Tak3
Tak 1 och 2 ska bara styras från nummer 1

Idag fungerar det så här:
Brytare 1 går till Tak2 och Tak1
Brytare 2 går till Tak3 och Tak1

Men denna röra kanske kräver en Elektriker :)

Tack på förhand!!!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde inte vara nå problem. Men jag kan inte lösa det medhjälp av dina skisser.

Styrs lampa 1 från vänster vippa vid strömbrytare 1, och höger vippa vid strömbrytare 2 (så som det är ritat)?
Fungerar allt idag?

Svart ser ut att vara fas i båda dosorna, och vit tändtråd till lampa 3 vid strömbrytare 2. Svart och vit ska i så fall kopplas in i dimmern.

Trappkopplingen ser ut att vara snålvarianten, men det stämmer inte med hur det är inkopplat mot strömbrytarna. Det kanske finns fler trådar som du inte visar här? Det finns troligen också kopplingsdosor på vägen.

Men det spelar ingen roll. Du behöver plocka fram din multimeter och mäta lite, och titta i alla dosor osv för att reda ut hur det är kopplat. Det skulle hjälpa mycket bara att veta hur strömbrytarna är kopplade.

Hej
Sorry i bild 1 är det den vänstra brytaren som styr lampa 1 och som det står i bild 2 den högra brytaren.
Men om jag använder svart och vit till dimmer är två bruna kvar, vad gör jag med dom och hur gör jag för att lampa 1 ska fungera i bild 1

Se sista stycket i mitt förra svar. Det finns inga svar på hur saker ska kopplas enbart utifrån ett antal ledare med olika färger, och du bör heller aldrig lita blint på vad någon annan säger utan du måste själv förstå hur det ska kopplas. Det skulle kunna gå att gissa om man bara visste hur strömbrytarna var kopplade internt. Om de inte är väldigt gamla ska alla terminaler vara märkta, ev i kombination med ett kretsschema.

• Gilla
Himmapularen
  • Laddar…
Ok tack för svaren :-)

Här är en hypotes på hur det skulle kunna se ut (L = Fast fas). Detta måste du verifiera genom att mäta, titta i dosor och rycka i trådar.

cnq5u.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du kommer fram till att detta stämmer, då kan du koppla in dimmer så här:
- Dosa 2, svart fas och vit tändtråd till dimmern. Isolera och lägg undan de två bruna.
- Dosa 1, Isolera och lägg undan de två bruna. Bygla enligt röd linje fasen över till vänstra terminalen.

Tack för tipset Bo
Jag får undersöka lite mera, men nu ser jag hur det skulle kunna fungera :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.