Hej
Kan någon vänlig titta på dessa kopplingar?
Se bild,
Jag vill byta brytare 2 till en dimmer som endast styr Tak3
Tak 1 och 2 ska bara styras från nummer 1
Idag fungerar det så här:
Brytare 1 går till Tak2 och Tak1
Brytare 2 går till Tak3 och Tak1
Men denna röra kanske kräver en Elektriker
Tack på förhand!!!
Kan någon vänlig titta på dessa kopplingar?
Se bild,
Jag vill byta brytare 2 till en dimmer som endast styr Tak3
Tak 1 och 2 ska bara styras från nummer 1
Idag fungerar det så här:
Brytare 1 går till Tak2 och Tak1
Brytare 2 går till Tak3 och Tak1
Men denna röra kanske kräver en Elektriker
Tack på förhand!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Styrs lampa 1 från vänster vippa vid strömbrytare 1, och höger vippa vid strömbrytare 2 (så som det är ritat)?
Fungerar allt idag?
Svart ser ut att vara fas i båda dosorna, och vit tändtråd till lampa 3 vid strömbrytare 2. Svart och vit ska i så fall kopplas in i dimmern.
Trappkopplingen ser ut att vara snålvarianten, men det stämmer inte med hur det är inkopplat mot strömbrytarna. Det kanske finns fler trådar som du inte visar här? Det finns troligen också kopplingsdosor på vägen.
Men det spelar ingen roll. Du behöver plocka fram din multimeter och mäta lite, och titta i alla dosor osv för att reda ut hur det är kopplat. Det skulle hjälpa mycket bara att veta hur strömbrytarna är kopplade.
Fungerar allt idag?
Svart ser ut att vara fas i båda dosorna, och vit tändtråd till lampa 3 vid strömbrytare 2. Svart och vit ska i så fall kopplas in i dimmern.
Trappkopplingen ser ut att vara snålvarianten, men det stämmer inte med hur det är inkopplat mot strömbrytarna. Det kanske finns fler trådar som du inte visar här? Det finns troligen också kopplingsdosor på vägen.
Men det spelar ingen roll. Du behöver plocka fram din multimeter och mäta lite, och titta i alla dosor osv för att reda ut hur det är kopplat. Det skulle hjälpa mycket bara att veta hur strömbrytarna är kopplade.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej
Sorry i bild 1 är det den vänstra brytaren som styr lampa 1 och som det står i bild 2 den högra brytaren.
Men om jag använder svart och vit till dimmer är två bruna kvar, vad gör jag med dom och hur gör jag för att lampa 1 ska fungera i bild 1
Sorry i bild 1 är det den vänstra brytaren som styr lampa 1 och som det står i bild 2 den högra brytaren.
Men om jag använder svart och vit till dimmer är två bruna kvar, vad gör jag med dom och hur gör jag för att lampa 1 ska fungera i bild 1
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Se sista stycket i mitt förra svar. Det finns inga svar på hur saker ska kopplas enbart utifrån ett antal ledare med olika färger, och du bör heller aldrig lita blint på vad någon annan säger utan du måste själv förstå hur det ska kopplas. Det skulle kunna gå att gissa om man bara visste hur strömbrytarna var kopplade internt. Om de inte är väldigt gamla ska alla terminaler vara märkta, ev i kombination med ett kretsschema.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Här är en hypotes på hur det skulle kunna se ut (L = Fast fas). Detta måste du verifiera genom att mäta, titta i dosor och rycka i trådar.
Om du kommer fram till att detta stämmer, då kan du koppla in dimmer så här:
- Dosa 2, svart fas och vit tändtråd till dimmern. Isolera och lägg undan de två bruna.
- Dosa 1, Isolera och lägg undan de två bruna. Bygla enligt röd linje fasen över till vänstra terminalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kommer fram till att detta stämmer, då kan du koppla in dimmer så här:
- Dosa 2, svart fas och vit tändtråd till dimmern. Isolera och lägg undan de två bruna.
- Dosa 1, Isolera och lägg undan de två bruna. Bygla enligt röd linje fasen över till vänstra terminalen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden