Lång historia kort - Är hemma hos mor och far där det klagas om att golvvärmen i duschen inte håller vad den lovar.
En elektriker kallades ut som konstaterade att termostaten var trasig för någon vecka sedan. En ny monterades, samma modell och märke (Ahlsell).
Däremot så går golvet inte upp i temperatur, skruvade ned från max för att se så att den verkligen kliver i och värmer och mycket riktigt så klickar den i och värmer som den skall efter att man vrider upp och väntat en stund.
Däremot så säger den tillfälliga termometern på golvet att det inte går högre än 21 grader - Något dom tycker är för kallt.
Pratade med elektrikern imorse och det var enbart termostaten som skiftades ut, han hade även meggat slingan och säger att den är Ok!
Nu så tog jag den nya Sensorn från den nya Termostaten och helt sonika tejpade fast den på golvet circa 25cm ut från vägg och vips så går golvet högre i temperatur och redan med indikatorn/vredet på ca 25 grader så är golvet märkbart varmare och termometern visar mycket riktigt kring 25 grader.

Det där blev inte så kort...

Hur som helst, införstådd med att man bör mäta den gamla för att veta att den nya kommer in tillräckligt långt i slangen - Men hur stor är möjligheten att det går käpprätt åt skogen när jag väl ryckt ut den gamla?
Kan det verkligen bli ett sådant fel på sensorn att den inte "indikerar rätt"?
Kan det vara så att det är fel sensor till denna termostat?
Värmegolvet är circa 12 år och detta är andra gången termostaten byts ut, detta till trots så är detta samma modell som den förra och det fungerade med den...

Så - Tips eller förslag emottages tacksamt! :)

Man byter normalt ut golvsensorn som följer med samtidigt som man byter termostaten. Sensorn kan bli dålig med tiden. Är det rätt gjort så röret för sensor med kabel tätades innan flytspacklingen ska det inte vara några problem att skifta.

Har du ohm-mätt befintlig tempgivare? Gör det vid två olika temperatur och kolla med tillverkaren om värdena är ok.

Och är termostaten inkopplad på golvgivare?
Dom flesta termostaterna kan kopplas in antingen på rumstemp eller på givaren i golvet.
Många som missat det......bara en tanke.

• Gilla
Thomas96
  • Laddar…
Jo, det var även min uppfattning att sensorn skulle bytas samtidigt som termostaten men det har man helt sonika hoppat över..

Skulle kunna mäta ohm över den och jämföra med den andra. Bra tanke!

Enklaste modellen av termostat så den rackaren går inte att köra på rumstemp, hade det gått så vore den lösningen enklaste vägen ut.

Verkar fungera bra än så länge - termostat på cirka 27 och termometern säger 28 på golvet.
Osäkert läge om röret var tätat innan flytet hälldes på, minnet sviker på gubben...

Frågan är om diagnosen är korrekt. När du sätter den nya tempgivaren mot golvet så blir den intge lika varm som en givare inne i golvet, därmed skulle den kunna ge varmare golv när den ligger an mot golvet sådär. Men kanske ger exakt samma problem när den är instucken.

är du säker på att den inte kan gå på rumtstemp? Trodde alla kunde det.

Just den här modellen verkar inte gå att ställa om mellan rum och golv. Enkel modell med bara på/av och vred för temperatur.

Men ändå, vredet på Max och sensorn i golvet så visar termometern 21 grader på golvet.
Nya sensorn tejpad på golvet och vredet på 75% eller cirka 27 grader så blir golvet 28.
Svårt att tro att den radikala skillnaden skulle kunna bli mellan en sensor i golvet och på golvet, högre värme men vredet mindre ställt. Inte direkt kallt i utrymmet heller.

Går nog vidare med att byta ut sensorn, måste chansa trots att den skulle kunna förstöra allt... Backup blir väl i sådant fall en termostat med rumssensor.

Så har jag mätt på sensorn över tid, dvs den nya och dem gamla.

Angivet i kilo-ohm & Celcius;
Nya. Gamla. Grader
10.63. 8.00. 27
11.56. 8.33. 25
12.19. 8.66. 24
13.48. 9.51. 22

Hittade även förpackningen med termostaten från första bytet av gjordes för nått år sedan och mäter man över den så matchar den värden från den jag nu tejpat mot golvet.

Jag ser tydliga indikationer på att sensorn är defekt...

slacker skrev:
Så har jag mätt på sensorn över tid, dvs den nya och dem gamla.

Angivet i kilo-ohm & Celcius;
Nya. Gamla. Grader
10.63. 8.00. 27
11.56. 8.33. 25
12.19. 8.66. 24
13.48. 9.51. 22

Hittade även förpackningen med termostaten från första bytet av gjordes för nått år sedan och mäter man över den så matchar den värden från den jag nu tejpat mot golvet.

Jag ser tydliga indikationer på att sensorn är defekt...
Kan en termistor verkligen gå sönder och ge fel värde, har du kopplat ur den gamla kabeln när du mäter?

Japp, urkopplat...

Tog tjuren vid hornen - någon gjorde rätt för 12 år sedan. Sensorn satt inte alls fast, kapade den nya lika lång och petade in hela vägen, kände tydligt böjen vid golv och nu är den på plats.

Termometer vs. Vred på termostaten matchar tillslaget, något som inte alls stämde med den andra sensorn.

Så jag säger att problemet är löst!

• Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Defekt kanske den inte är. Men den passar nog inte din nya termostat. Även om den är likadan kan ju leverantören ha bytt sensorkabel och kalibrerat om termostaten.

Bra att det verkar ha löst sig! Hur fick du i nya givaren? Bara att mat i slangen så långt det gick?

Måste helt klart varit en miss som gjorts för längesedan - hittat föregångaren till den som sitter nu och de båda sensorerna och termostaterna var identiska. Sensorerna var fint ihoprullade med buntband, aldrig använda...
Svårt att få grepp om vad som hänt under åren då föräldrarna litar blint på hantverkare och faktiskt inte vet hur det hela funkar. Men ganska lätt att konstatera att man bytt termostat två gånger utan att röra sensorn...

Däremot var den sensor som kom ur golvet inte på något sätt likadan som de två nya jag hittade så det är ju fullt möjligt att man bytt termostat två gånger och redan första gången gjordes misstaget med att inte byta sensorn OCH termostat.

Kände lätt på den som satt och insåg att den var lös i slangen, dvs någon var smart nog att täta änden på slangen innan man hällde ut flytspacklet.
Ritade ett streck på gamla kabeln för att veta hur långt ned den var i väggen/golvet. Ritade ett streck på samma längd på den nya och bara petade ned den till samma djup (där det tog stopp). Ganska styv kabel så helt klart smärtfritt.

Funkar till synes prima!

Okej! Låter som den som gjorde det stoppade i någon annan sensor hen hade i fickan. Kanske hade han inte termostaten på plats.

Jag säger original sensorn, att man monterade ny termostat utan att byta sensorn mot en ny matchande modell. Ytterligare nästa elektriker gjorde det lätt för sig och skiftade till en likadan termostat i tron att felet låg där för att slippa chansa på sensorn...

Så felet "skapades" nog av elektriker nr 1 och elektriker nr 2 valde att bara byta termostaten igen... Så felet kvarstod..

Att man skall måste fixa alla grejer själv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.