Hej, Jag bor i ett gammalt hus med vatten element från mitten på 1960-talet med vred, nu läcker det i en ventil ifall man skruvar på värmen.
Jag tror att det är en insats som på ena bilden jag ska byta till men är det någon som vet vad för vred som passar till dessa?
En annan fråga, kan man plugga ventilen så att det blir fritt flöde genom elementet och är det dåligt på annat sätt än att man inte kan styra värmen?

Tack på förhand.
Stefan
 
  • Gammal vit element med flagnande färg och justerbar ventil mot en blå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten, rund, metallisk föremål med hål, ligger på vit yta med ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk objekt, troligen koppar, gängade sektioner, rundade kanter, teknisk komponent, saknar kontext för exakt funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den befintliga radiatorventilen är en helt manuell ventil med manövervred.

Insatsen du visar är en termostatinsats, den kan ha manuell ratt men tanken är att det ska sitta en termostat på den som reglerar flödet efter hur varmt det är i rummet.

Det är oftast billigare att byta hela ventilen än bara insatsen.


För bästa driftekonomi så behöver hela radiatorkretsen injusteras så att det blir "rätt" flöde i varje radiator. Även centrala reglersystemet behöver injusteras så att precis rätt framledningstemperatur matas ut i kretsen.

Lokala termostaterna på radiatorerna/golvvärmeslingorna bör vara inställda så att flödet nästan börjar strypas vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den befintliga radiatorventilen är en helt manuell ventil med manövervred.

Insatsen du visar är en termostatinsats, den kan ha manuell ratt men tanken är att det ska sitta en termostat på den som reglerar flödet efter hur varmt det är i rummet.

Det är oftast billigare att byta hela ventilen än bara insatsen.


För bästa driftekonomi så behöver hela radiatorkretsen injusteras så att det blir "rätt" flöde i varje radiator. Även centrala reglersystemet behöver injusteras så att precis rätt framledningstemperatur matas ut i kretsen.

Lokala termostaterna på radiatorerna/golvvärmeslingorna bör vara inställda så att flödet nästan börjar strypas vid normala rumstemperaturen.
Tack Demmpa.
Jag tänkte att det är lättare att endast byta insattsen eftersom det är den som droppar, men det kanske är bäst att byta hela ventilen.
Mvh
Stefan
 
Du behöver tömma delar av systemet oberoende om du byter hela ventilen eller bara insatsen.

Insatsen kan sitta fast väldigt hårt.
Själva ventilen brukar inte sitta så jättehårt.
 
  • Gilla
stefan999 och 1 till
  • Laddar…
T
Hej,
Kapar tråden en smula om det är OK jag har ett lika dant element som TS i en lite garderob men detta bli inte varmt, har för mig det blev det när jag köpte huset för många år sedan - kan dessa gamla ventiler sätta sig och går det att kolla?
Jag får göra som TS, tömma systemet som jag ändå behöver i sommar och byta hela ventilen - finns det ventiler med sa mått eller vad köper man? Tänkte frågan kunde vara relevant för fler på forumet.
 
Du får mäta rördiametern med ett skjutmått och sedan gängdiametern upptill. Då vet du vilken dimension den nya ventilen måste ha. Sedan kan man köpa nya ventiler och termostater hos närmaste byggvaruhus eller VVS-handlare eller beställa via nätet. Det finns även en video-instruktion hur man byter ventiler här på byggahus.se. Bra sommarjobb när man kan ha värmen avstängd ett tag.
 
  • Gilla
turbo100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.