Tjenare!

Bor i en sekelskifteslägenhet, med ett porttelefonsystem som är urgammalt.

Föreningen har inget intresse av att byta ut systemet pga den höga prislappen, men jag är nyfiken på om jag kan byta själva telefonen själv i min lägenhet.

Systemet som sitter i lägenheten idag är från märket ”Elvox”, och anledningen till att jag vill byta det är för att ringsignalen låter förjävligt, likaså dörrklockan som är kopplad till porttelefonen.

Lite svårt att hitta info om detta, har genom en annan tråd på detta forum förstått att det är viktigt att vissa saker överrensstämmer mellan den gamla luren och den nya. Är inte superteknisk gällande el, så undrar om det är någon som kan guida mig i om jag t.ex skulle kunna installera en ”Assa svara 23” eller om det inte går att mixa system?

Luren behöver som sagt kunna ta emot samtal från porttelefonen på gatan, skicka signal för att öppna porten samt agera ringklocka. Allt detta verkar ”svara 23” erbjuda.

tacksam för alla tips jag kan få!

Och tänk på att detta helt säkert är något föreningen ansvarar för vilket gör att OM nått skulle börja strula i framtiden kommer de säkert peka på ditt byte och säga att detta är felet de ser. Tysta en ringsignal brukar gå med en tape på rätt ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.