5 681 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Byta Luftvärmepump men till vilken?
Sida 1 av 2
Jag har en Panasonic CU-HE9DKE Luft-Luft värmepump som vi "ärvde" av min dotter när hon bytte olja till bergvärme 2013. Den monterades in i hennes hus 2005 (innan hon köpte huset). Bergvärmeinstallatören hon anlitade flyttade värmepumpen till vårt hus och den har fungerat OK sedan dess. Sparar 4000 kWh per år jämfört med förbrukningen tidigare.
Men på sista tiden har den börjat väsnas både inne och ute och en servicefirma jag talade med avrådde från reparation pga åldern. Troligen lagren så fläktmotorbyte på båda ställena krävs.
I stället rek han att byta mot en DAIKIN pump som skulle ha "den nya gasen" och vara allmänt bättre och tystare.
Men nu visar det sig ju att när jag slår på DAIKIN på nätet så dyker det upp en hel mängd olika modeller, likadant hos Villaägarna.
Är det nån här som kan rekommendera en lämplig modell?
Vårt hus är tyvärr långsmalt (7 x 20 m) och enda stället man kan sätta pumpen på är vid entredörren på ena gaveln...
122 kvm boyta är det.
Vad jag är ute efter är:
1) En tystare luftvärmepump
2) En som har bättre effekt än den vi har nu
3) Inne-fläkten måste kunna sättas upp ovanför entredörren, så max storlek är som den vi har (300 mm hög)
4) Det skal gå att köra den som AC på sommaren
Men på sista tiden har den börjat väsnas både inne och ute och en servicefirma jag talade med avrådde från reparation pga åldern. Troligen lagren så fläktmotorbyte på båda ställena krävs.
I stället rek han att byta mot en DAIKIN pump som skulle ha "den nya gasen" och vara allmänt bättre och tystare.
Men nu visar det sig ju att när jag slår på DAIKIN på nätet så dyker det upp en hel mängd olika modeller, likadant hos Villaägarna.
Är det nån här som kan rekommendera en lämplig modell?
Vårt hus är tyvärr långsmalt (7 x 20 m) och enda stället man kan sätta pumpen på är vid entredörren på ena gaveln...
122 kvm boyta är det.
Vad jag är ute efter är:
1) En tystare luftvärmepump
2) En som har bättre effekt än den vi har nu
3) Inne-fläkten måste kunna sättas upp ovanför entredörren, så max storlek är som den vi har (300 mm hög)
4) Det skal gå att köra den som AC på sommaren
Jag har precis köpt en Samsung Smart Exclusive 12, den VERKAR uppfylla dina krav (vilket är samma som mina)... Dock är den inte installerad ännu, så jag kan inte rekommendera eller ge tips... Läser man runt så är det både ris och ros som omdöme.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Hade inte firman som var där något förslag till dig då dom var där och sett alla förutsättningar ?
Daikin som du ser hos villaägarna och liknande kommer oftast via postorderföretag och är normalt inte samma modeller som daikins ”egna” återförsäljare marknadsför.
Din gamla HE9 har nog både ljud från lagerfel och annat som börjat låta illa efter ca 13-14 år i drift så det finns nog gott om modeller att välja på från flera olika märken om du nu inte snöat in på daikin
Ta hem ett par olika återförsäljare som kan se förutsättningarna och få förslag och pris monterat och klart utan en massa konstiga tillägg
Daikin som du ser hos villaägarna och liknande kommer oftast via postorderföretag och är normalt inte samma modeller som daikins ”egna” återförsäljare marknadsför.
Din gamla HE9 har nog både ljud från lagerfel och annat som börjat låta illa efter ca 13-14 år i drift så det finns nog gott om modeller att välja på från flera olika märken om du nu inte snöat in på daikin
Ta hem ett par olika återförsäljare som kan se förutsättningarna och få förslag och pris monterat och klart utan en massa konstiga tillägg
Ingen har varit här. Jag ringde installatören som satte upp den 2013, men han jobbar på större byggen nu. Hänvisade till sin kompanjon på den tiden och det var han som med tanke på åldern på pumpen (14 år) rekommenderade byte till ny enhet. Det skulle kosta 24.000 efter ROT och då fick jag slänga den gamla själv på tippen. Han skall komma med offert...C Comfort Thomas skrev:
Men sen såg jag en notis om besparingar om man kör via Villaägarna så då började jag nysta... Är medlem där.
Gjorde service på mina två nyligen som har gamla kylmediet.
Frågade teknikern vad han idag skulle välja.
Daikin och Mitsubishi var svaret.
Avrådde bestämt från Panasonic - förklarade varför.
Båda D och M har flera modeller med nya köldmediet och beroende på värmebehov kan valet bli rätt enkelt.
Frågade teknikern vad han idag skulle välja.
Daikin och Mitsubishi var svaret.
Avrådde bestämt från Panasonic - förklarade varför.
Båda D och M har flera modeller med nya köldmediet och beroende på värmebehov kan valet bli rätt enkelt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det låter som att en Mitsubishi Electric vore rätt för dig.
Vi har en sådan i vår åretruntbostad sedan 6 år, innerdelen sitter just ovanför ytterdörren.
Inget hörs inne, ljudnivån är 19 dB.
Men vad har du för ventilation?
Vi har ett FTX-system, som ser till att värmen fördelas även till de bortersta rummen.
Vi har en sådan i vår åretruntbostad sedan 6 år, innerdelen sitter just ovanför ytterdörren.
Inget hörs inne, ljudnivån är 19 dB.
Men vad har du för ventilation?
Vi har ett FTX-system, som ser till att värmen fördelas även till de bortersta rummen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Då den tidigare är 300mm så är han inte låst till bara dom låga innerdelarna utan har betydligt fler att välja på
Ja, ljudet är ganska irriterande hos oss egentligen. Det har nog ökat vartefter men man vänjer sig ju så först märker man inget...KnockOnWood skrev:
Vi var hos vänner i Motala över nyår och jag trodde att deras innefläkt var avstängd tills jag kände med handen att det blåste varmluft!
En sån ljudnivå vill jag ha!
Ventilationen är som det är (byggt 1977), dvs det sitter en fläkt på taket som suger ut luft ur huset via 4 ventiler:
- Gästtoa nära entren
- Badrummet
- Tvättstugan
- Köksfläkten, som bara är en kåpa med reglagen för takfläkten.
Det finns inga ordnade luftintag över huvud taget så luften kommer in via springor här och där...
Och såvitt jag förstår borde det vara undertryck inne i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kylmedium, nytt / gammalt....
Den här installatören jag pratade med sa att man får akta sig nu så man in te får tag på en billig pump som kör med det gamla mediet. Det kommer att bli förbjudet om ett tag.
Så man ska se till så att en nyköpt pump har det nya mediet, vad det nu kan heta...
Den här installatören jag pratade med sa att man får akta sig nu så man in te får tag på en billig pump som kör med det gamla mediet. Det kommer att bli förbjudet om ett tag.
Så man ska se till så att en nyköpt pump har det nya mediet, vad det nu kan heta...
Jag har en Daikin (köpt på Elon som jag jobbar vägg i vägg med) sedan i slutet av september, i princip samma specar som den Panasonic vi bytte från. 20-30% lägre elåtgång varje månad sedan i oktober. Väldigt tyst upplever jag den också.
Valde bort Panasonic utan att kolla modeller alls eftersom deras tekniker hade 3 månaders kö...
Valde bort Panasonic utan att kolla modeller alls eftersom deras tekniker hade 3 månaders kö...
Köpt på ELON alltså. Kunde de också installera den?Anna_H skrev:
Och ifall man har en pump redan som skall tas ner, är det också möjligt i så fall, tror du?
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
R410 som det ”gamla” köldmediet heter och fortfarande finns i en hel del modeller .B Bo Berglund skrev:
Det är förbjudet från år 2025 att sälja nya aggregat med R410.
Det är inte förbjudet att serva och reparera dessa efter detta år, köldmediet kan dock vara rätt dyrt men det finns och kommer rätt säkert ersättnings köldmedel till bättre pris då det finns hundratusentals av dessa runt om i världen.
Dom senare modellerna har köldmedel som heter R32 och är ”miljövänligare”
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ja dagens bättre modeller från dom större kända tillverkarna är effektivare än din gamla PanasonicAnna_H skrev:
Jag har en Daikin (köpt på Elon som jag jobbar vägg i vägg med) sedan i slutet av september, i princip samma specar som den Panasonic vi bytte från. 20-30% lägre elåtgång varje månad sedan i oktober. Väldigt tyst upplever jag den också.
Elon brukar dock ta rätt bra betalt
I ELON's översikt är det R32 som gäller för alla Daikin-modellerna.C Comfort Thomas skrev: