Hej!

Upptäckte i helgen att en kulventil i källaren läcker lite, från ett litet hål vid den vänstra gängan. Det jag funderar på är hur jag ska byta ut den på lättast sätt. Det känns som att jag kommer behöva kapa det vertikala röret. Vad är ”rätt” sätt att byta ut ventilen på? Har inget pressverktyg. Vilka delar kan jag återanvända?

Tack på förhand.

• Rostig kulventil i källaren med läckage vid vänstra gängan, ansluten till kopparrör och placerad framför en metalltank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande kulventil i källaren, kopplad till ett kopparrör vid en tank, med vattenläcka från hål vid vänstra gängan. Fråga om byte av ventil.
    Skapa konto
Ser mer och mer sån här skit. Presskopplingar med G-gänga på andra sidan borde inte få säljas.

Väntar ivrigt på att få se vilka svar du får för jag råkade precis ut för liknande och min lösning blev att kapa röret en bit bort, sedan skarva med klämringskoppling och se till att det för framtida bruk faktiskt går att få loss det.

• Gilla
33322
  • Laddar…
Jag hade troligen kapat det lodräta kopparröret några cm upp från T-kopplingen å satt en rak klänningskoppling som skarv.
Hade även lossat klänningskopplingen som är åt vänster.

• Gilla
33322
  • Laddar…
Tack för tipsen, blev bra 👍

• Vattenkoppling med kopparrör och röd ventil på metalltank i renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.