Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Hej! Det är dags att byta kök, idag har vi ett Poggenpohl kök som tidigare ägare har satt in (1997) men nu är det slitet och dags att förnya. Även om detta är ett kvalitetskök så känner vi att enbart byta luckor inte är aktuellt, då köket då vi tänker att göra ett större ingrepp för att byta vitvaror, vilket påverkar stenskivor osv. Tittar på Kvänum och eventuellt Marbodal. Vad har ni för erfarenheter? Vi önskar en modern stil då det passar huset. Tips på gedigna, bra kök där jag skulle kunna kika vidare?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
De mest gedigna köken hittar du nog hos de som säljer platsbyggda/måttanpassade kök. En lista över dem liksom två listor över andra kökstillverkare hittar du här: https://www.byggahus.se/kokstillver...ok-platsbyggda-kok-svenska-och-italienska-kok
Du hittar fler artiklar om kök här: https://www.byggahus.se/kok
Har en släkting med ett Kvänum-kök som närmar sig 15 år och det är i mycket bra skick fortfarande trots att de är flitiga matlagare. Det enda som jag har tänkt på är att lådorna numera är en aning rangliga.
Marbodal-kök har jag inte alls uppfattat som lika bra.
Du hittar fler artiklar om kök här: https://www.byggahus.se/kok
Har en släkting med ett Kvänum-kök som närmar sig 15 år och det är i mycket bra skick fortfarande trots att de är flitiga matlagare. Det enda som jag har tänkt på är att lådorna numera är en aning rangliga.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
BirgitS skrev:
De mest gedigna köken hittar du nog hos de som säljer platsbyggda/måttanpassade kök. En lista över dem liksom två listor över andra kökstillverkare hittar du här: [länk]
Du hittar fler artiklar om kök här: [länk]
Tusen tack, jag ska kika i listan.BirgitS skrev:
De mest gedigna köken hittar du nog hos de som säljer platsbyggda/måttanpassade kök. En lista över dem liksom två listor över andra kökstillverkare hittar du här: [länk]
Du hittar fler artiklar om kök här: [länk]
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
När vi renoverade vårt kök för ett par år sedan så upplevde jag att det bara var Kvänum som höjde sig över de andra kvalitetsmässigt. Marbodal, HTH etc kändes precis likvärdiga med IKEA men med en större prislapp.
Eftersom vi är för snåla för att betala för Kvänums kvalité så slutade det hela med att vi köpte IKEA stommar och kompletterade dem med luckor från Picky living. Då blev vi mycket friare med måttsättningen eftersom Picky living tillverkar luckorna exakt enligt de mått som du önskar.
Mitt råd är alltså att välja Kvänum eller något lokalt snickeri eller gå hela vägen till IKEA, alla däremellan är bara slöseri med pengar.
Eftersom vi är för snåla för att betala för Kvänums kvalité så slutade det hela med att vi köpte IKEA stommar och kompletterade dem med luckor från Picky living. Då blev vi mycket friare med måttsättningen eftersom Picky living tillverkar luckorna exakt enligt de mått som du önskar.
Mitt råd är alltså att välja Kvänum eller något lokalt snickeri eller gå hela vägen till IKEA, alla däremellan är bara slöseri med pengar.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Tusen tack för svar. Jag är lite av samma uppfattning utan att ha på fötterna ännu. Har bara hört att Ikea stommarna inte är lika hållbara som övriga kökstillverkare. Vet inte om det är sant. Har också hört att Kvänum inte har den tidigare kvaliten på stommar som de haft tidigare, men vet inte om det stämmer.Janus82 skrev:
När vi renoverade vårt kök för ett par år sedan så upplevde jag att det bara var Kvänum som höjde sig över de andra kvalitetsmässigt. Marbodal, HTH etc kändes precis likvärdiga med IKEA men med en större prislapp.
Ser du bara till att limma alla kanter, skruvhål och plugghål med vanligt trälim så får du en mycket gedignare stomme till en marginell kostnad.W Winston2009 skrev:Tusen tack för svar. Jag är lite av samma uppfattning utan att ha på fötterna ännu. Har bara hört att Ikea stommarna inte är lika hållbara som övriga kökstillverkare. Vet inte om det är sant. Har också hört att Kvänum inte har den tidigare kvaliten på stommar som de haft tidigare, men vet inte om det stämmer.
Sedan är fuktkänsligheten säkert en aning högre med ikea så man ska kanske ta och skydda lite extra runt diskmaskinsluckan.
Ikeaköket i mitt hus närmar sig 20år och folien har släppt lite i ett par hörn vid diskmaskin och spis. Bytte luckorna och målade om insidan på stommarna, hittade inga andra skador på stommarna.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Tack för info, men då har du gamla stommarna från Ikea gissar jag, de bytte väl runt år 2013 till annan slags stomme, så kanske att du har en bättre variant. Tidigare så köpte Ikea sina stommar från samma leverantör vad jag har hört (vet ej om et stämmer) som t.ex. Ballingslöv m.fl. så jag tror de kanske har bytt leverantör, eller så kan det vara så att de tillverkar sina stommar i ett "specialmått" hos samma leverantör som tidigare. Svårt att veta... Det är inte helt lätt att byta kök, inget man gör ofta, så det är viktigt att det blir rätt val... 😊Mattias Andreasson skrev:
Ser du bara till att limma alla kanter, skruvhål och plugghål med vanligt trälim så får du en mycket gedignare stomme till en marginell kostnad.
Sedan är fuktkänsligheten säkert en aning högre med ikea så man ska kanske ta och skydda lite extra runt diskmaskinsluckan.
Ikeaköket i mitt hus närmar sig 20år och folien har släppt lite i ett par hörn vid diskmaskin och spis. Bytte luckorna och målade om insidan på stommarna, hittade inga andra skador på stommarna.
Jepp dom gamla, fick köpa luckorna på Elgiganten som kör med Ikeas gamla standard.W Winston2009 skrev:Tack för info, men då har du gamla stommarna från Ikea gissar jag, de bytte väl runt år 2013 till annan slags stomme, så kanske att du har en bättre variant. Tidigare så köpte Ikea sina stommar från samma leverantör vad jag har hört (vet ej om et stämmer) som t.ex. Ballingslöv m.fl. så jag tror de kanske har bytt leverantör, eller så kan det vara så att de tillverkar sina stommar i ett "specialmått" hos samma leverantör som tidigare. Svårt att veta... Det är inte helt lätt att byta kök, inget man gör ofta, så det är viktigt att det blir rätt val... 😊
2004 valde vi mellan HTH, Alsike- köket och Kvänum. Vi valde till slut Kvänum, mycket beroende på deras mycket kunniga försäljare, som hade mycket bra förslag. Så här nästan 20 år senare, så ser det helt nytt ut !
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Beroende var ni bor i Östergötland skulle jag titta på Stockhammars https://www.stockshammar.se/ (baserade i Askerssund) Mycket trevliga och bra att ha och göra med, och bra pris!
De har dels sitt eget kökskoncept med måttbeställda stommar i lamellträ tillverkad i Ödeshög, men monterar även från andra tillverkare. Insprirationsbilderna de har uppe är mest traditionella kök, men de gör det mesta. Stort plus att prata och designa direkt med snickaren.
De har dels sitt eget kökskoncept med måttbeställda stommar i lamellträ tillverkad i Ödeshög, men monterar även från andra tillverkare. Insprirationsbilderna de har uppe är mest traditionella kök, men de gör det mesta. Stort plus att prata och designa direkt med snickaren.
När vi bytte kök för några år sen så var vi runt och kände o klämde på det mesta. Det märktes tydligt att de tar efter varandra, mycket små skillnader och stora prispåslag så även vårt val blev IKEA:
Vet inte var du får från att stommarna skulle vara klena på IKEA, jag är snarare grymt imponerad av vad de pallar med trots att det bara är spånskiva. I ett av skåpet har vi stort antal tallrikar på nedersta hyllan, så pass att jag aldrig själv hade pallat bära dem, förundras varje gång av att stumme klarar detta utan problem!
Däremot så är det stor skillnad på vitvarorna, visst de erbjuder i regel bättre garanti men det märks att mycket av det är budget valen från de stora kedjorna.
Men absolut vill man ha riktigt fina grejer så misstänker jag att man tar in snickeri som tillverkare allt helt anpassat till just ert kök. Men då lär vi prata minst dubbla priset.
Vet inte var du får från att stommarna skulle vara klena på IKEA, jag är snarare grymt imponerad av vad de pallar med trots att det bara är spånskiva. I ett av skåpet har vi stort antal tallrikar på nedersta hyllan, så pass att jag aldrig själv hade pallat bära dem, förundras varje gång av att stumme klarar detta utan problem!
Däremot så är det stor skillnad på vitvarorna, visst de erbjuder i regel bättre garanti men det märks att mycket av det är budget valen från de stora kedjorna.
Men absolut vill man ha riktigt fina grejer så misstänker jag att man tar in snickeri som tillverkare allt helt anpassat till just ert kök. Men då lär vi prata minst dubbla priset.
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Tack för synpunkter. Vet inte om det stämmer med stommarna, vi har ett kök på landet (Ballingslöv), påstod att Ikea stommar blivit klenare. Inte säkert att det är sant. Därför så bra med alla som har egna erfarenheter och höra hur det verkligen är. Så bra att du är nöjd med Ikea valet. De är verkligen fantastiska på Ikea att följa med i trender och lösningar och vitvaror går ju att köpa från annat håll...I Ironside skrev:När vi bytte kök för några år sen så var vi runt och kände o klämde på det mesta. Det märktes tydligt att de tar efter varandra, mycket små skillnader och stora prispåslag så även vårt val blev IKEA: