Epoq alla dagar i veckan! Köpte mitt Epoq-kök för ett år sedan och är jättenöjd. Epoq har fler storlekar, snyggare färger, bättre inredning till skåpen, utdragbart skafferi m.m. Inte att glömma klick-stommarna som var superenkla och snabba och montera. Sätt ihop de rätt bara, det var inte kul att försöka få isär när man satt fel... Fick allt i samma leverans, inget saknades och inget var felaktigt.

Redigerat:
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
L Lisa3000 skrev:
Hej, nu ska vi renovera vårt hus och köksbyte ingår. Vi har gjort planering med Ikea, snart klart. Men vi har kikat lite på Elgigantens kök också. Vilket är mest prisvärt och har bäst lösning och kvalitet. Tacksam för lite recensioner.

Mvh Lisa
Efter att ha jobbat på elgiganten i 6 år måste jag tyvärr säga nej till de köken. Bra säljare, upplägg, rabatt på vitvaror. Men de löser inte logistiken perfekt. Grejer skickas från Tjeckien, blir det något fel så är det inte lätt att lösa. På Ikeas kök får du leverans den dagen du önskar. Om det om möjligt saknas något åter du till ett varuhus och hämtar. Tyvärr

• Gilla
Annjoh007 och 4 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ikea har väl också lackerade luckor om man vill ha det?
Inte i samma prisklass.
Det är inte bara luckor som är sämre utom hela konstruktionen. Kolla bara på stödben, Ikeas sockel är plast.. mm

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M Jesski skrev:
Epoq alla dagar i veckan! Köpte mitt Epoq-kök för ett år sedan och är jättenöjd. Epoq har fler storlekar, snyggare färger, bättre inredning till skåpen, utdragbart skafferi m.m. Inte att glömma klick-stommarna som var superenkla och snabba och montera. Sätt ihop de rätt bara, det var inte kul att försöka få isär när man satt fel... Fick allt i samma leverans, inget saknades och inget var felaktigt.
Min första epoq kök var från Rusta. Fungerade 16 år utan problem. Ville bara nu ett vit kök och det var billigare byta hela än att lackera luckor

Är snart klara med vårt kök, vi kollade på Ikea och Epoq, men landade till sist på Elons Nordanro, bättre kvalitet tyckte vi, och liknande prisklass just nu då dem har rabatt på hela köket. Lådor kommer färdig monterade, stommarna sätts ihop med "klick system" utan skruv. En annan fördel är att du kan välja valfri NCS kulör på flera modeller. Tycker man att det är tråkigt att montera så kan man gå upp ett hack till deras mera premium val, med bl.a stommar i samma färg som luckorna. Där kommer allt färdig monterat, kostar därefter också.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
L Lisa3000 skrev:
Hej, nu ska vi renovera vårt hus och köksbyte ingår. Vi har gjort planering med Ikea, snart klart. Men vi har kikat lite på Elgigantens kök också. Vilket är mest prisvärt och har bäst lösning och kvalitet. Tacksam för lite recensioner.

Mvh Lisa
Hej,
har ett 20 år gammalt IKEA kök som fortfarande går att komplettera. BRA!
Har lackade fronter som är lite mekaniskt känsliga, blir lätt repor i, men i övrigt funkar det.
Epoq har jag ingen erfarenhet av, men min erfarenhet är att ElGiganten inte levererar i tid och beställer man någon tjänst kan man bli blåst om inte allt är på plats.

• Gilla
Annjoh007 och 1 till
  • Laddar…
S
L Lisa3000 skrev:

Mvh Lisa
Ett IKEA kök har väl i stort sett samna funktioner och lösningar som det flesta vanliga köken från de vanligaste tillverkarna. Funktionsmässigt har det gjort tester med Ingvars grejor gentemot Marbodal , KTH, mfl och det har visat sig att Ingvars fungerar lika bra som övriga. Då menar jag lucköppning/stängning, dra ut lådor osv. Ingvar har ju även en hel del exklusivare tillval, men det är ju inget som hindrar att man köper luckor annorstädes om man vill ha exklusivare material. Stommarna är ofta likvärdiga en bra bit upp i prisklasserna så det finns ingen anledning att betala mer än nödvändigt för dom. Huruvida prisbilden ser ut melkan Ingvar och Elgiganten låter jag vara osagt. Men kvalitetsmässigt tror jag inte att skillnaden är märkbar om den ens finns.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi har epoq i tvättstuga där vi ville ha bänkar för upphöjda tvättmaskin och torktumlare samt infälld strykbräda. Men i köket har vi Ikea. Över lag är de jämförbara men skulle nog föredra Ikea till kök just eftersom de har så mycket inredning och det är så smidigt att byta eller komplettera i efterhand. Gillar också att Ikea har den lägre sockeln (mer höjd i skåpen) och att man kan ha flera varianter på låda-i-låda. Extra plus är att Ikea har smarta lösningar som automatisk öppnare och ljussättning samt att man kan rita upp köket själv eller ändra ritningar själv. Ikea var nog snäppet smidigare att bygga ihop själv men ingen utav dem var särskilt svåra att installera

• Gilla
Lisa3000 och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ikea är ren skit tyvärr
R Rolle85 skrev:
Ikea är ren skit tyvärr
Förklara gärna vad som är skit.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Har bytt luckorna två gånger inom 6 år då fukt letar sig ner i skarvar i foliefronten. Lucka bodbyn

K Krios skrev:
Vi har epoq i tvättstuga där vi ville ha bänkar för upphöjda tvättmaskin och torktumlare samt infälld strykbräda. Men i köket har vi Ikea. Över lag är de jämförbara men skulle nog föredra Ikea till kök just eftersom de har så mycket inredning och det är så smidigt att byta eller komplettera i efterhand. Gillar också att Ikea har den lägre sockeln (mer höjd i skåpen) och att man kan ha flera varianter på låda-i-låda. Extra plus är att Ikea har smarta lösningar som automatisk öppnare och ljussättning samt att man kan rita upp köket själv eller ändra ritningar själv. Ikea var nog snäppet smidigare att bygga ihop själv men ingen utav dem var särskilt svåra att installera
Epoq har ännu mera smarta lösningar . Kolla först Ikeas sockel är i billigt plast.

Har köpt två kök från Epoq och är helnöjd, de har numera en nyare modell av stommar som ska klickas i på något sätt. Jag valde dock den äldre typen då jag ville göra en del egna modifieringar av storleken på vissa ställen, dock fick jag skriva på att jag av stog från garanti på modifierade stommar. Båda köken köptes med helt släta ytor då jag inte vill ha skåpluckor som sväller av fukt. Det äldre köket är 5 år och allt funkar perfekt

• Gilla
Lisa3000 och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Har bytt luckorna två gånger inom 6 år då fukt letar sig ner i skarvar i foliefronten. Lucka bodbyn
Bodbyn är ju en lackad lucka? Hur lyckas du? Jag hade Bodbyn i mitt förra kök. Inga som helst problem med den luckan/ front.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Bodbyn har konturer på fronten och de lägger sig inte tillräckligt med lack där och luckan tål inte fukt enligt ikea.

R Rolle85 skrev:
Ikea är ren skit tyvärr
I beg to differ…
Har haft ett Ikeakök i 20 år och kan inte påstå att det är skit. Förutom vardagsslitage så är det fullt fungerande än. Efter 12 år var det lite skador på luckorna men det löstes med en omlackering för i sammanhanget lite pengar. Däremot har jag bekanta som är synnerligen missnöjda med sitt Kvik-kök, både kvalitet och support. Elgiganten vet jag inget om men är kanske intressant att undersöka…

• Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.