Ska byta jobb nu i skiftet mars/april och har 45 semesterdagar samt ca 2 veckor komp/arbetstidskonto att ta ut i pengar när jag slutar. Det blir ca 85000kr före skatt och jag funderar om det rent skattemässigt blir mer lönsamt för mig att skriva slutdatum för min anställning 11 veckor framåt och ta ut min semester/komp/ATK som dom är, istället för att ta ut allt i en klumpsumma vid anställningens slut? Eller spelar det ingen roll rent skattemässigt hur mycket jag kommer betala?

Grillen Grillen skrev:
Ska byta jobb nu i skiftet mars/april och har 45 semesterdagar samt ca 2 veckor komp/arbetstidskonto att ta ut i pengar när jag slutar. Det blir ca 85000kr före skatt och jag funderar om det rent skattemässigt blir mer lönsamt för mig att skriva slutdatum för min anställning 11 veckor framåt och ta ut min semester/komp/ATK som dom är, istället för att ta ut allt i en klumpsumma vid anställningens slut? Eller spelar det ingen roll rent skattemässigt hur mycket jag kommer betala?

Beror på hur mycket du tjänar. Får du det utbetalt i en klumpsumma så kommer det dras en högre skattesats vid tillfället. Men det kompas sedan med återbäring och du tjänar mindre. Behöver du inte pengarna så skulle jag sätta in dom på tjänstepensionen.

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
För helåret spelar det ingen roll. Om du tar ut det som klumpsumma kan du ansöka om skattejämkning som då ger lägre skatteavdrag än motsvarande engångsskatteavdrag.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar, då har jag bättre koll (y):D

Satt i exakt samma sits för ca 2 år sedan, tog allt i pengar. Tänk på att du troligen inte har någon betald semester från din nya arbetsgivare då semesteråret brukar vara från April/April.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Satt i exakt samma sits för ca 2 år sedan, tog allt i pengar. Tänk på att du troligen inte har någon betald semester från din nya arbetsgivare då semesteråret brukar vara från April/April.
semester har jag på nya, så det är inga problem

Grillen Grillen skrev:
semester har jag på nya, så det är inga problem
Semester har man alltid rätt till, men har du BETALD semester?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Semester har man alltid rätt till, men har du BETALD semester?
yes betald ;)

Grillen Grillen skrev:
yes betald ;)
Ok, sån tur hade inte jag

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
A A.Barman skrev:
Ok, sån tur hade inte jag
Fast man ska ju tänka på att förskottssemester ska betalas tillbaka också så det är ju inte någon "gåva", utan ett förskott...

anders07 anders07 skrev:
Fast man ska ju tänka på att förskottssemester ska betalas tillbaka också så det är ju inte någon "gåva", utan ett förskott...
det blir som vi har på mitt nuvarande jobb att jag blir återbetalningsskyldig om jag slutar innan 3 år. Om jag jobbar längre så är det inga problem

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
det blir som vi har på mitt nuvarande jobb att jag blir återbetalningsskyldig om jag slutar innan 3 år. Om jag jobbar längre så är det inga problem
Precis så fungerar det, ja

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
K Kane skrev:
För helåret spelar det ingen roll. Om du tar ut det som klumpsumma kan du ansöka om skattejämkning som då ger lägre skatteavdrag än motsvarande engångsskatteavdrag.
kan ju ha betydelse om man kommer över gränsen för statlig skatt +20%

T tergo skrev:
kan ju ha betydelse om man kommer över gränsen för statlig skatt +20%
Nej, inte i detta fall då frågan är utbetalning nu eller några månader senare. Om möjlighet finns att skjuta utbetalning till nästa år kan det vara fördelaktigt ur den synvinkeln om inkomsten nästa år totalt räknas bli låg.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fyfan, tycker synd om anställda. Löneskatt är ett helvete

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.