10 454 läst ·
76 svar
10k läst
76 svar
Byta jobb, spelar det någon roll hur jag gör med innestående semester/komptid?
Sida 1 av 6
Ska byta jobb nu i skiftet mars/april och har 45 semesterdagar samt ca 2 veckor komp/arbetstidskonto att ta ut i pengar när jag slutar. Det blir ca 85000kr före skatt och jag funderar om det rent skattemässigt blir mer lönsamt för mig att skriva slutdatum för min anställning 11 veckor framåt och ta ut min semester/komp/ATK som dom är, istället för att ta ut allt i en klumpsumma vid anställningens slut? Eller spelar det ingen roll rent skattemässigt hur mycket jag kommer betala?
Grillen skrev:
Ska byta jobb nu i skiftet mars/april och har 45 semesterdagar samt ca 2 veckor komp/arbetstidskonto att ta ut i pengar när jag slutar. Det blir ca 85000kr före skatt och jag funderar om det rent skattemässigt blir mer lönsamt för mig att skriva slutdatum för min anställning 11 veckor framåt och ta ut min semester/komp/ATK som dom är, istället för att ta ut allt i en klumpsumma vid anställningens slut? Eller spelar det ingen roll rent skattemässigt hur mycket jag kommer betala?
Beror på hur mycket du tjänar. Får du det utbetalt i en klumpsumma så kommer det dras en högre skattesats vid tillfället. Men det kompas sedan med återbäring och du tjänar mindre. Behöver du inte pengarna så skulle jag sätta in dom på tjänstepensionen.
Nej, inte i detta fall då frågan är utbetalning nu eller några månader senare. Om möjlighet finns att skjuta utbetalning till nästa år kan det vara fördelaktigt ur den synvinkeln om inkomsten nästa år totalt räknas bli låg.T tergo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Fyfan, tycker synd om anställda. Löneskatt är ett helvete