Byggahus.se

Byta innertak.

1. N
    Medlem Nivå 1
    Har ett problem....
    Ska renovera ett allrum men innan jag kan göra det måste jag byta innertaket.

Först har det runnit vatten längs skorstenen, så vattenskadat innertak.
    Läckan är åtgärdad av tidigare husägare/snickare. Men innertaket är fult. Samt att skorstensfästena sitter i reglar på Snedväggen och de börjar ge sig. bågnar alltså utåt.

Har börjat kolla lite och det ser ut som isoleringen ligger direkt på innertaket utan plast emellan.

Hur gör jag? riva bort taket för att regla om med grövre reglar. Men då rasar isoleringen säkerligen in.

Eller ska jag skära ut innertaket runt fästena och skruva dit stödreglar på sidorna och lägga innertak utanpå det gamla?

Tacksam för svar.

2. N
    Medlem Nivå 1
    Ingen som svarat på detta än så jag svarar väl själv då.

Det fanns ångspärr innanför innertaket men borttaget där skorstenen gick mot innertaket så det har jag lappat i.
    Tog bort innertaket på andra sidan fönstret på snedtaket för att se hur det såg ut innan jag påbörjade vid skorstenen. Upptäckte då att det inte finns en enda regel där mer än en som håller snedtaket utåt. Så skorstenen sitter enbart i innertaket som är av 2 lager masonit med luftspalt mellan. Sjukt att företag gör så (idioter.) Blev till att riva och regla om så skorstenen har fästpunkter. Den har endast hängt i takstol om ens där. Har inte kommit upp på vinden än. Kan vara så att den hängt löst. Återstår att se.

Det komiska är att företaget som gjort jobbet är bekanta med svärföräldrar.