Jag kan ingenting om dörrar. Tänkte därför kolla lite om hur svårt det är att byta ut innerdörrar. Jag bor i en bostadsrätt som är byggd 1991.
Antar att det finns någon slags standard för innerdörrar. Våra nuvarande dörrar känns iallafall som typiska släta standarddörrar (har tyvärr inte någon bild just nu, men kan fixa detta ikväll).
Hur gör jag för att hitta nya dörrar som passar med befintliga gånggärn och är av rätt storlek m.m? Vilka mått behöver jag känna till när jag vandrar till byggvaruhuset?
Eller är det så att man alltid måste byta ut hela dörrfodret och gånggärn när man byter innerdörrar? Dörrfodret är inte så himla roligt iofs, men det kan man ju lätt fixa med lite färg...
Tacksam för tips till en novis.
Antar att det finns någon slags standard för innerdörrar. Våra nuvarande dörrar känns iallafall som typiska släta standarddörrar (har tyvärr inte någon bild just nu, men kan fixa detta ikväll).
Hur gör jag för att hitta nya dörrar som passar med befintliga gånggärn och är av rätt storlek m.m? Vilka mått behöver jag känna till när jag vandrar till byggvaruhuset?
Eller är det så att man alltid måste byta ut hela dörrfodret och gånggärn när man byter innerdörrar? Dörrfodret är inte så himla roligt iofs, men det kan man ju lätt fixa med lite färg...
Tacksam för tips till en novis.
Redigerat:
Svenska tillverkare har gemensam std efter 1976 med snäpp gångjärn.
Så köper du en swedoor dörrblad på en bygghandel ska det passa med din karm.
Eller ta bara ett kort på gångjärnet och måttet på dörrbladet åk till din bygghandel och visa upp för dom.
Så köper du en swedoor dörrblad på en bygghandel ska det passa med din karm.
Eller ta bara ett kort på gångjärnet och måttet på dörrbladet åk till din bygghandel och visa upp för dom.
Det är som ferd123 säger...
Det kan ju vara bra att säga måtten på dörren till brädgården. Och om du kommer med mått i mm så kanske den tonåring som betjänar dig rynkar på näsan och säger att det inte finns.
Så ett dörrblad med måtten 825x2040mm, är tex modulmått 9x21. 725x2040 = 8x21 osv.
Om det är låga dörrar så är höjden 1940mm.
Så, det ska absolut inte vara några problem för dig att skaffa nya innerdörrar som funkar.
Det kan ju vara bra att säga måtten på dörren till brädgården. Och om du kommer med mått i mm så kanske den tonåring som betjänar dig rynkar på näsan och säger att det inte finns.
Så ett dörrblad med måtten 825x2040mm, är tex modulmått 9x21. 725x2040 = 8x21 osv.
Om det är låga dörrar så är höjden 1940mm.
Så, det ska absolut inte vara några problem för dig att skaffa nya innerdörrar som funkar.
Bredden är nog standard men dubbelkolla höjden! Ibland kan golvomläggning/tröskelbyten ha medfört att den gamla dörren kapats några mm / någon cm. Beroende på material i den nya dörren och tillgång på verktyg/kunskap kan det vara mer eller mindre enkelt att justera den nya dörren så att den passar.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5315
se längst ner på sidan,hade fel om årtal
se längst ner på sidan,hade fel om årtal
Mätte precis dörrbladet:
Höjd: 204,0 cm
Bredd: 72,5 cm
Djup: 4 cm
Så då verkar det ju vara "modulmått 8x21"?
Och gånggärnet fick jag på bild (se nedan). Är det ett snäpp gånggärn?
Så då verkar det ju enligt de flesta att gå att byta ut denna dörr ganska enkelt. Finns det någon butik som har webbsida där man kan se dörrar som är av samma modulmått?
ferd123: min webbläsare tillåter mig inte att gå in på dinbyggare.se - där finns tydligen skadlig programvara...
Höjd: 204,0 cm
Bredd: 72,5 cm
Djup: 4 cm
Så då verkar det ju vara "modulmått 8x21"?
Och gånggärnet fick jag på bild (se nedan). Är det ett snäpp gånggärn?
Så då verkar det ju enligt de flesta att gå att byta ut denna dörr ganska enkelt. Finns det någon butik som har webbsida där man kan se dörrar som är av samma modulmått?
ferd123: min webbläsare tillåter mig inte att gå in på dinbyggare.se - där finns tydligen skadlig programvara...
Jag hittade en dörr som jag tror passar våra mått:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-110180.aspx
Kan någon bekräfta?
Hur vet man vilken nyans av vit denna dörr har? Tänkte nämligen måla karmarna i samma vita färg. Eftersom färgen inte framgår, innebär det då att det finns någon standard-vit färg som alla använder?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-110180.aspx
Kan någon bekräfta?
Hur vet man vilken nyans av vit denna dörr har? Tänkte nämligen måla karmarna i samma vita färg. Eftersom färgen inte framgår, innebär det då att det finns någon standard-vit färg som alla använder?
Du bör kunna få ett färgprov på nyansen jag nämnde ovan i en färgaffär och jämföra med dörren. Vitt kan vara svårt och de små provlapparna är inte helt lätta att jämföra med men det kan ju visa om du är i rätt härad iallafall.
Klicka här för att svara