Hej

Skall dränera huset inom ett par veckor ( se tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13787) och tänkte i samband med det byta ut min inkommande vattanledning.

Mitt hus är 1.5 plans med källare och vattnet kommer upp mitt i huset i källaren i form av ett järnrör. På detta rör sitter en vattenmätare och avstängningsventiler (före och efter mätare). Vid omdragning tänkte jag dra rören synliga i källaren och gå in igenom källarväggen och placera vattenmätaren så nära ytterväggen som det går. Har förstått att det är lämpligt att lägga vattenledningen i ett gult rör för eventuellt smidigt utbyte (gud förbjude..)

Vilken typ av rör skall användas för kopplingen från anslutning i gatan och in i huset där denna skall anslutas mot ny vattenmätare?. Min kommun verkar inte ha några synpunkter på utbytet men rekomenderade mig att byta ut "konsollen" till mätaren. Idag sitter mätare hängandes på röret, men den skall framöver monteras på vägg där sedan slangen från gatan går in. I andra änden på mätaren tänkte jag gå över till koppar för anslutning till befintligt vattennät.

Några tips på material att använda, slang, rör, konsoll etc? Annat att tänka på när man ända är där och rotar..?

Angående arbetet i marken som du sedan slänger 2meter jord och sten på så skulle jag uppdra åt någon annan att göra det. Med garanti/kvitto. Låt vattenverket/röris bestämma dimensioner så blir det rätt.

Vattenmätarkonsoller hittar du hos tex Beulco (http://www.beulco.se/), lokala vattenverket bestämmer om du ska ha kontrollerbar backventil eller inte. Din nuvarande mätare styr vilken konsol du ska ha. Vattenverket tillhandahåller också instruktioner för hur vattenmätaren bör monteras (höjd etc).

Tack för ditt svar. Jag kommer absolut att låta någon röris ta hand om arbetet, men jag är av den typen som gärna vill veta hur det bör göras för att veta att det blir gjort på rätt sätt ;) Även ifall det som i detta fallet inte är jag själv som skall utföra arbetet. Det jag kommer förbereda för rörkrökaren är ju grävning och borrning av källarväggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.