Hej!
Helt novis så hoppas på kloka svar från rutinerade forummedlemmar :)
Har köpt ett "nytt" handfat men kopplingarna från blandarna verkar skilja. Hjälp, hur kommer jag vidare?

Nytt:
Vit keramisk del av ett handfat med flexibla anslutningsslangar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt:
Vit keramiskt handfat med silverfärgad rörkoppling mot kakelvägg med blomstermönster.
Skapa konto

Mvh
W

De allra flesta nya blandare, som din, levereras numera med flexibla pex-slangar.
Beroende på dess längd får ditt befintliga skarvrör troligen kapas något. Kanske behöver någon dimensionsförändring beroende på rörens storlek.
Har du inte verktyg och kunskap för denna manöver så slå en signal till en rörinstallatör.

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Du har med all sannolikhet r10 på både den gammal och nya blandaren med den skillnaden att den nya har slang ist för rör.
Ingående röret ser ut att vara 12 med en koppling 12-10. Se om du inte kan använda samma.
Fick du med klämringar till den nya? Annars köp nya för 10mm och passa på att även köpa 2st klämringskopplingar 12-10 ifall den bef. inte passar.
Dock svårt att säga bestämt utan att vara på plats, men jag tror du kan byta rakt av.
Ev så behöver ingående rör kapas något om slangen från blandaren är för lång.

Lycka till..

• Gilla
williamspäron
  • Laddar…
Tack för svaren! En adapter gjorde susen och jag kortade av rören lite och bytte klämring för att få det tätt. Nu har jag ett nytt problem, i anslutningen mellan pexkopplingen och den gamla ser har jag gängat så hårt det går men åndå kan man vicka på mässingsbiten. Några idéer?

Installation av pexkoppling med mässingsadapter till flexibel slang mot kakelvägg.
Skapa konto

Närbild av en hand hållande en avkopplad vattenledningskoppling framför kakel med blommönster.
Skapa konto

Vilken adapter?
Är det 12 med förminskning till 10?

Krilleman
Du saknar botten på dina förminskningar. Dessutom så ser det ut som insticken är dåliga från början. Alltså har inte rörsnutten på slangarna varit i botten på kopplingen när den drogs från början.

Sen ska alltid klämringskopplingar dras i just klämringskopplingar. Inte en bussning som du har gängat på enligt bilden.

Muttrarna på blandaren är från Vatette och kopplingarna på rören är Conex. Båda är godkända att dras på mässings-ände likt din blandare.

Men man får inte blanda mutter & kona mellan tillverkarna.

• Gilla
williamspäron och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Du saknar botten på dina förminskningar. Dessutom så ser det ut som insticken är dåliga från början. Alltså har inte rörsnutten på slangarna varit i botten på kopplingen när den drogs från början.

Sen ska alltid klämringskopplingar dras i just klämringskopplingar. Inte en bussning som du har gängat på enligt bilden.

Muttrarna på blandaren är från Vatette och kopplingarna på rören är Conex. Båda är godkända att dras på mässings-ände likt din blandare.

Men man får inte blanda mutter & kona mellan tillverkarna.
Tack för input, efter ytterligare en vända till Krauta fixade det sig:)

Så här blev det:

Avloppsanslutning under en handfat med flexibla vattenrör och S-lås monterade mot kaklad vägg.
Skapa konto

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.