Hej,
Funderar på att byta ut alla radiatorer till golvvärme i alla rum.
Installerade en luft/vatten värmepump när vi flyttade in men känner att den inte jobbar optimalt då vi behöver ha rätt hög framledningstemperatur.
Vi har även kalla golv på nedervåningen.
Så funderar på oman ska slänga ut radiatorerna.
Lägga spårad eps skiva och koppla värmeslingan via termostat till befintliga radiator rör i varje rum.
Och så borde vi bara kunna sänka framledningstempen och värme pumpen som värmer till max 48 grader borde slippa gå konstant och troligen skulle vi få lägre uppvärmningskostnad, varmare golv.
Vad tror ni?
 
Golvvärmeslingorna ska ha högre flöde än radiatorerna, difftemperaturen på gv-slingorna ska vara 3-5⁰ kontra 7-10⁰ på radiatorerna.

Golvvärme är trögt system som bör vara utan termostater/ställdon utan systemet behöver injusteras rätt gällande tryckfall/difftemperatur/flöde å sen regleras temperaturen med framledningstemperaturen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Golvvärmeslingorna ska ha högre flöde än radiatorerna, difftemperaturen på gv-slingorna ska vara 3-5⁰ kontra 7-10⁰ på radiatorerna.

Golvvärme är trögt system som bör vara utan termostater/ställdon utan systemet behöver injusteras rätt gällande tryckfall/difftemperatur/flöde å sen regleras temperaturen med framledningstemperaturen.
Men räcker inte befintlig cirk pump till? Den går ju att ställa upp en del.
Sen så sköter ju pannan framledningstempen men övervåningen blir ju varmare så där kanske man får ha nån shunt.
Men har man inte termostatventiler på.fördelningsrören?
 
Nu är mina erfarenheter av golvvärme baserad på ett nybygge med skiten ingjuten i betongplattan, så det blir kanske lite som att jämföra äpplen av olika storlek....

Men efter att ha bott i ett helt nybyggt hus med ingjuten golvvärme i 5år så har jag lovat mig själv att aldrig utsätta mig för det igen, det är ett djävulens påfund.
Enda gången det faktiskt fungerar riktigt bra är när det är riktigt kallt dygnet runt och det är ordentligt mulet dagtid...
Stora problemet är den enorma trögheten, dvs det tar så vansinnigt lång tid att reglera.

Så fort solen går upp o börjar skina in genom fönstren på morgonen så börjar innetempen stiga, systemet känner av o minskar framledningstemp för att kompensera.... Det är bara den lilla detaljen att de 250ton betong som slingorna värmt upp slutar ju inte släppa ifrån sig värme bara så där direkt.... Så hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen har du 4-5 grader varmare inne än vad du önskar... Folk öppnar både fönster o dörrar för att hålla nere tempen...

Sen lagom senare på eftermiddagen när betongklumpen under golvet kylts av ordentligt och slutat generera värme, ja då går sol-faan ner och innetempen rasar i kraftigt tempo. Pumpen reagerar givetvis och börjar höja framledningstemp, det är ju nu bara den lilla detaljen att nu behöver pumpen jaga livet ur sig kanske 5-6tim för att värma upp betongen igen.... Samtidigt som du och frun går omkring i fårskinnstofflor och stickade tröjor o gnäller om att det är kallt....

Nåde den som vågar elda i braskaminen....

Nä, vi tvingades komplettera det hela med en LLVP för att få iaf någorlunda jämn innetemp och dräglig komfort.
Efter att den sattes in nyttjade vi mest golvvärmen som en sorts grundvärme o det fungerade faktiskt rätt bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Nu är mina erfarenheter av golvvärme baserad på ett nybygge med skiten ingjuten i betongplattan, så det blir kanske lite som att jämföra äpplen av olika storlek....

Men efter att ha bott i ett helt nybyggt hus med ingjuten golvvärme i 5år så har jag lovat mig själv att aldrig utsätta mig för det igen, det är ett djävulens påfund.
Enda gången det faktiskt fungerar riktigt bra är när det är riktigt kallt dygnet runt och det är ordentligt mulet dagtid...
Stora problemet är den enorma trögheten, dvs det tar så vansinnigt lång tid att reglera.

Så fort solen går upp o börjar skina in genom fönstren på morgonen så börjar innetempen stiga, systemet känner av o minskar framledningstemp för att kompensera.... Det är bara den lilla detaljen att de 250ton betong som slingorna värmt upp slutar ju inte släppa ifrån sig värme bara så där direkt.... Så hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen har du 4-5 grader varmare inne än vad du önskar... Folk öppnar både fönster o dörrar för att hålla nere tempen...

Sen lagom senare på eftermiddagen när betongklumpen under golvet kylts av ordentligt och slutat generera värme, ja då går sol-faan ner och innetempen rasar i kraftigt tempo. Pumpen reagerar givetvis och börjar höja framledningstemp, det är ju nu bara den lilla detaljen att nu behöver pumpen jaga livet ur sig kanske 5-6tim för att värma upp betongen igen.... Samtidigt som du och frun går omkring i fårskinnstofflor och stickade tröjor o gnäller om att det är kallt....

Nåde den som vågar elda i braskaminen....

Nä, vi tvingades komplettera det hela med en LLVP för att få iaf någorlunda jämn innetemp och dräglig komfort.
Efter att den sattes in nyttjade vi mest golvvärmen som en sorts grundvärme o det fungerade faktiskt rätt bra.
Ok, bra input där.
Blir förmodligen trögare med slingan gjuten men jag tänker att med den i eps under ett laminatgolv blir snabbare.
Men som du säger kanske man ska ha golvvärmen som en grund värme och sen ett par radiator konvektorer som kan reglera snabbare.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Nu är mina erfarenheter av golvvärme baserad på ett nybygge med skiten ingjuten i betongplattan, så det blir kanske lite som att jämföra äpplen av olika storlek....

Men efter att ha bott i ett helt nybyggt hus med ingjuten golvvärme i 5år så har jag lovat mig själv att aldrig utsätta mig för det igen, det är ett djävulens påfund.
Enda gången det faktiskt fungerar riktigt bra är när det är riktigt kallt dygnet runt och det är ordentligt mulet dagtid...
Stora problemet är den enorma trögheten, dvs det tar så vansinnigt lång tid att reglera.

Så fort solen går upp o börjar skina in genom fönstren på morgonen så börjar innetempen stiga, systemet känner av o minskar framledningstemp för att kompensera.... Det är bara den lilla detaljen att de 250ton betong som slingorna värmt upp slutar ju inte släppa ifrån sig värme bara så där direkt.... Så hela förmiddagen och en bit in på eftermiddagen har du 4-5 grader varmare inne än vad du önskar... Folk öppnar både fönster o dörrar för att hålla nere tempen...

Sen lagom senare på eftermiddagen när betongklumpen under golvet kylts av ordentligt och slutat generera värme, ja då går sol-faan ner och innetempen rasar i kraftigt tempo. Pumpen reagerar givetvis och börjar höja framledningstemp, det är ju nu bara den lilla detaljen att nu behöver pumpen jaga livet ur sig kanske 5-6tim för att värma upp betongen igen.... Samtidigt som du och frun går omkring i fårskinnstofflor och stickade tröjor o gnäller om att det är kallt....

Nåde den som vågar elda i braskaminen....

Nä, vi tvingades komplettera det hela med en LLVP för att få iaf någorlunda jämn innetemp och dräglig komfort.
Efter att den sattes in nyttjade vi mest golvvärmen som en sorts grundvärme o det fungerade faktiskt rätt bra.
OT men väldigt intressant att höra av erfarenhet.

Jag har själv funderat på att konvertera golven efterhand som dom renoveras och framförallt med klinkers. Men valde av olika skäl att fortsätta med radiator ändå.

Nu har jag iofs delvis träbjälklag och det kanske reagerar snabbare än platta. Men där det skulle behövas mest är just på dom två tillbyggnaderna med platta.

Med stora glaspartier så blir det lätt varmt här också så man kanske får lufta lite ibland. Men när solen går i moln blir det snabbt varmt igen via radiatorerna.
 
J jkbpower skrev:
Hej,
Funderar på att byta ut alla radiatorer till golvvärme i alla rum.
Installerade en luft/vatten värmepump när vi flyttade in men känner att den inte jobbar optimalt då vi behöver ha rätt hög framledningstemperatur.
Vi har även kalla golv på nedervåningen.
Så funderar på oman ska slänga ut radiatorerna.
Lägga spårad eps skiva och koppla värmeslingan via termostat till befintliga radiator rör i varje rum.
Och så borde vi bara kunna sänka framledningstempen och värme pumpen som värmer till max 48 grader borde slippa gå konstant och troligen skulle vi få lägre uppvärmningskostnad, varmare golv.
Vad tror ni?

Demmpa har kloka synpunkter. Vill du ha golvvärme så behåll radiatorerna med sänkt framtemperatur och installera ny shunt och pump för golvslingorna.
Har du betonggolv på mark med klen isolering kommer mycket värme gå förlorad neråt. Förlustvärmen skall också komma via slingorna.
Om hela värmebehovet skall täckas av golvvärme får du lägga till för markförluster, minst 10 W per kvm och därtill rummens behov.
Om vi antar rummens behov är max 50 W/kvm och neråtförlust 10 C skall slingorna dimensioneras för 60 W /kvm och 5 grader tempfall.
Om slingavståndet är 30 cm blir det 3,3 m slinga per kvm golvyta. Det blir ca 18 W per meter slingrör. Ju längre slinga, ju mer vattenflöde och större tryckfall som pumpen skall klara med marginal för matningsrör och ventiler. Du bör ha koll på slingflöden och slinglängder och därmed tryckfallen över slingorna. En pump för radiatorer klarar antagligen inte det tryckfallet.
Radiatorer kompenserar för kalla fönster bättre än golvvärme genom att kompensera för kallras (fallande kall luft) och kall strålning från fönstren. Det är särskilt viktigt om man har fönster med måttlig isolering som gamla tvåglasfönster.
 
K Kasken skrev:
Nu är mina erfarenheter av golvvärme baserad på ett nybygge med skiten ingjuten i betongplattan, så det blir kanske lite som att jämföra äpplen av olika storlek....
Jo, ingjutna slingor är ett tydligt feltänkt!!
Själv bor jag i ett hus från VillaVarm med "flytande golv", dvs
  • Isolering
  • Betong platta
  • Platonmatta
  • Isolering
  • Golvvärme
  • Ytskickt
Här reagerar golvvärmen lika fort som vanliga radiatorer och då värmen styrs på utekurva kompletterat med rumsgivare så reagerar den direkt när jag kör den vattenmantlade pelletskaminen.
 
L lat skrev:
Här reagerar golvvärmen lika fort som vanliga radiatorer och då värmen styrs på utekurva kompletterat med rumsgivare så reagerar den direkt när jag kör den vattenmantlade pelletskaminen.
Då är det felkonstruktion på golvvärmesystemet.

Framledningstemperaturen efter (golvvärme)shunten ska aldrig ändras snabbt.

Om rumstemperaturen ändras snabbt av golvvärmen så är framledningstemperaturen alldeles för hög.


Däremot om rumstemperaturen höjs när du tex eldar i pelletskaminen så är det rätt att rumsgivaren för golvvärmen stryper flödet i golvvärmen, däremot så kommer temperaturen i golvet inte att sjunka särskilt snabbt och när rumstemperaturen har sjunkit under inställd temperatur så börjar rumsgivaren att höja flödet i golvvärmen, om man då har eldat länge så har golvtemperaturen sjunkit ganska mycket så att innan golvvärmen hinner bli så varm så att rummet börjar värmas så har rumstemperaturen sjunkit en bit under inställd temperatur.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Framledningstemperaturen efter (golvvärme)shunten ska aldrig ändras snabbt.
Det sa jag inte, det jag sa var att om jag tex sänkt temperaturen en vecka för att jag varit borta, så går det fort att värma upp.

Demmpa Demmpa skrev:
Om rumstemperaturen ändras snabbt av golvvärmen så är framledningstemperaturen alldeles för hög.
Oh yeah, framledning vid -5⁰ är 24-25⁰ och vid -20⁰ ca 30⁰. Delta-T 3-5⁰
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.