Hej,

Jag undrar om det är möjligt byta ut fläktmotorn?
Den funkar fortfarande, men någon slags obalans hör man när man kör på steg 2 av tre i hastighet.
Mest vill jag byta ut den av hygieniska skäl pga all fett som omkapslar den. Eller går det att rengöra den på ett smidigt sätt? Isf, hur…
Likaså om man kan byta ut gallren som sitter under.
Fläkten är en Thermex från 2010.

• Thermex köksfläkt från 2010 med knappar för hastighetsstyrning och ett rött ljus som lyser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en köksfläkt från 2010 med en synlig fläktmotor och elektriska anslutningar, delvis täckt av fett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller fläktmotorn är det nog bäst att du hör med Thermex om de har den som reservdel.

"Gallren under" skulle kunna vara fettfilter och de flesta sådana kan man får rena genom att köra dem i diskmaskinen. Obs. jag vet inte om de fettfilter du har är gjorda för det. Går det att ladda ner bruksanvisningar från Thermex webbsidor?

• Gilla
PataF
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller fläktmotorn är det nog bäst att du hör med Thermex om de har den som reservdel.

"Gallren under" skulle kunna vara fettfilter och de flesta sådana kan man får rena genom att köra dem i diskmaskinen. Obs. jag vet inte om de fettfilter du har är gjorda för det. Går det att ladda ner bruksanvisningar från Thermex webbsidor?
Okej. Jag kanske får ta kontakt med Thermex. Tänkte att det är en vanlig motor så kanske finns universal men då måste fästen etc funka. Har tidigare sett något inlägg om att man kan rengöra motor, men, eftersom man hör en typ av obalans så känns det inte lönt att lägga ner tiden för att rengöra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.