Vi har en 13 år gammal CTC-panna som behövs bytas diverse delar på för att den ska fungera som det är tänkt. Avtappningsventil är trasig, catchtanken läcker lite vilket gör att den har svårt att hålla jämn värme. Diverse filter etc..
Ett arbete som skulle kosta mellan 12-15.000 kr

Rörmokaren sa att livslängden generellt brukar ligga kring 15 år. Då började jag fundera lite kring att ställa det mot att satsa på en ny, även om vi pratar om kostnader runt 70.000 kr inkl montering.

Vi går nämligen i funderingar att sälja huset inom i alla fall 2 år, och då kommer garanterat det vara en stor nackdel att ha en så gammal panna. Vi vill såklart lägga så lite pengar som möjligt på huset just nu. Men att lägga runt 12-15.000 nu på en panna som i princip kan ge upp vilken dag som helst, utan några som helst garantier kvar. Den anses även för gammal för att kunna ta något genom försäkringen.

Hur hade ni tänkt i detta läge? Känns det bara dumt och onödigt att ens överväga att installera en helt ny i detta läge?
Är det ett bättre alternativ att ta kostnaden på den gamla och chansa att den håller, och att framtida köpare inte lägger allt för stor vikt av att det sitter en gammal panna i huset?

Vad är det för panna? Har ni någon annan värmekälla än elpatronen i pannan?

Attitudeswe
Köpare ser nog inte en 12 år som gammal.

Som köpare hade jag ändå velat sätta in en luft vatten, så är mest glad om nån inte satt in en ny elpanna som man måste vänta in att den blir uttjänt innan man med gott samvete kan sätta in en värmepump.

Sätter du däremot in en ny luft vatten så får du ju riktigt fina siffror på driftkostnader och kan få extra betalt. Man kan låna en extra miljon om du halverar elförbrukningen... (Elpengar kan läggas på ränta)

Ska väl tillägga att vi har en EcoAir L/V-pump kopplat till pannan.

H Haas84 skrev:
Ska väl tillägga att vi har en EcoAir L/V-pump kopplat till pannan.
Ja, det gör ju att utbudet av elpannor man kan byta till rakt av blir betydligt snävare. Bättre begagnade elpannor brukar annars vara enkla att få tag på och är det inte en CTC med inbyggt styrsystem så kan man komplettera med en Ecologic: https://www.blocket.se/annons/blekinge/ecologic_styrenhet/1212359390

useless useless skrev:
Ja, det gör ju att utbudet av elpannor man kan byta till rakt av blir betydligt snävare. Bättre begagnade elpannor brukar annars vara enkla att få tag på och är det inte en CTC med inbyggt styrsystem så kan man komplettera med en Ecologic: [länk]
Snävare utbud blir det nog, men skulle det bli en ny får det bli en från CTC som passar direkt.
Vi har redan sådan typ av styrenhet som du länkar till, dock ser den lite annorlunda ut.

Att hitta en bättre begagnad kan ju vara ett alternativ. Men skulle de vara enkla att få tag på? Varför skulle man byta en väl fungerande panna?

Redigerat:
Min frågeställning kvarstår fortfarande mellan att lägga ner pengar på den gamla vi har som mer eller mindre kan säga upp sig vilken dag som helst, eller att köpa en ny/ bättre begagnad?

Ekonomiskt är det illa att behöva betala för en helt ny nu, och är inte alls sugen på det. Samtidigt känns det heller inte helt toppen att lägga massa pengar på den gamla.

H Haas84 skrev:
Att hitta en bättre begagnad kan ju vara ett alternativ. Men skulle de vara enkla att få tag på? Varför skulle man byta en väl fungerande panna?
Många byter till värmepump och då åker den fungerande elpannan ut.
Ofta skrotas dom av värmepumpsinstallatören, så förutom att kolla på blocket kan det vara en idé att fråga någon lokal VVS-/värmepumpsfirma om dom har något passande över.

useless useless skrev:
Många byter till värmepump och då åker den fungerande elpannan ut.
Ofta skrotas dom av värmepumpsinstallatören, så förutom att kolla på blocket kan det vara en idé att fråga någon lokal VVS-/värmepumpsfirma om dom har något passande över.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/elpanna_nibe_vvm_225_/1212556272 borde rimligtvis klassas som en bättre begagnad? Fungerar det att koppla in vilken panna som helst om man ha en Ecologic? Antar då att alla de nya varianterna har stöd för pumpar etc..

Vad kan rimligtvis installationskostnaden vara för att byta en panna?

H Haas84 skrev:
[länk]
Om man nu hellre skulle vilja köpa en helt ny. Trodde faktiskt de skulle vara dyrare än så.
Nej, elpannor brukar inte vara jätttedyra. Styrsystemet i den där är inte kompatibelt med äldre EcoAir, så det finns egentligen ingen större fördel att välja den jämfört med en "generisk" elpanna av annat fabrikat som innehåller de prylar man behöver.

useless useless skrev:
Nej, elpannor brukar inte vara jätttedyra. Styrsystemet i den där är inte kompatibelt med äldre EcoAir, så det finns egentligen ingen större fördel att välja den jämfört med en "generisk" elpanna av annat fabrikat som innehåller de prylar man behöver.
Okej. Men är det inte där Ecologic kommer in i bilden?
Vad anses som en äldre EcoAir? Den vi har är från 2019.

H Haas84 skrev:
Okej. Men är det inte där Ecologic kommer in i bilden?
Jo, precis. Och då är det ju onödigt att betala extra för en elpanna med samma funktion inbyggd (som kanske inte går att använda).

H Haas84 skrev:
Vad anses som en äldre EcoAir? Den vi har är från 2019.
Ok. Jag fick uppfattningen att den var av samma årgång som pannan. Om det är en EcoAir 400 eller nyare så borde den funka till en ny EcoZenith så man kan köra den inbyggda datorn. Jag har dock inte detaljkunskap om det, så säkrast är att kolla exakt modell/årgång på värmepumpen och fråga CTC.

Ja, skulle det bli en ny måste det kollas upp med CTC först.

Köper vi en lite äldre bättre begagnad är det inte säkert vi kommer ifrån en del av den kostnaden som uppstått nu eftersom en viss del beror på att de som installerat pannan inte gjort allt rätt, och det kommer behövas en del ny kringutrustning.

De nya pannorna har dessa integrerade vilket gör att vi slipper en del av det jobbet/kostnaden.

Såg att en ny panna hos vvs-butiken kostar 48 tkr, och eftersom det är 50% ROT på hela installationen + att det kanske tillkommer lite runt omkring så borde vi rimligtvis klara oss på runt 55 tkr inkl allt?

Frågan kvarstår om det är värt att köpa nytt i detta läge, eller lägga en större summa på en gammal panna som ändå kan tacka för sig när som helst.

Vad hade ni gjort om det bara fanns de 2 valen? Att en bättre begagnad panna inte är ett alternativ.

Om det är som du beskriver angående att den gamla kan ge upp snart även efter reparation, så tycker jag valet är enkelt: Då hade jag valt en ny och sluppit oroa mig.
Om jag gör en enkel kalkyl med levnadsålder 15 år, så behöver den reparerade hålla i 4 år, för att det ska bli lönsamt.
Frågan jag ställer mig är om 15 år är en korrekt livslängd och om det finns fler slitdelar, än de som ska bytas, som kan/brukar gå sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.