Hej

Ska lägga om golv i källaren och börjar fundera på om man ska passa på att bila upp betongen och byta avloppet under. Huset och avloppet är från 1970 och jag har inget problem med avloppet idag. Rummet som golvet ska bytas är bara "passage", men byter jag golv så vill jag helst slippa riva det inom en snar framtid då tvättstugan dit avloppet går kommer byggas om inom ett par år.
Är inte väldigt sugen på att bila upp golvet. :thumbdown:

Frågor som dyker upp är;

1) Vad kan man anse livslängden är på ett gjutjärnsavlopp från 1970?

2) Vid en framtida ombyggnad av tvättstugan så måste jag enligt reglerna byta brunnen där då den också är av gjutjärn. Kan man byta till en godkänd brunn men ansluta den mot gjutjärnsröret om de är i bra skick? Anses det "fult" att skarva på det viset?

3) Kan man kontrollera skicket på rören på nåt smidigt sätt?

4) Om jag blir tvingad att bila upp golvet och byta, då blir det ju bara en sektion som blir bytt och de omkringliggande rören förblir gjutjärn ett tag till. Är det OK? (Att bila upp hela källaren och byta alla rören för att byta ett av golven känns helt omöjligt.)

• Gilla
Julius_99
  • Laddar…
1. Man räknar 30-50 år beroende på kvalitet på rören vilket kan vara svårt att veta.

2. Går bra att bara byta brunnen och ansluta mot gjutjärnet.

3. Filma i rören isåfall.

4. Byt bara i det rummet du håller på i resten senare, när du ska göra nåt där eller det blir problem.

• Gilla
MarcusJohanssonSthlm
  • Laddar…
Tack huggan! Mina rör ligger tråkigt nog precis i det spannet..

• Gilla
Wärna
  • Laddar…
Nja, gjutjärnsrör har betydligt längre livslängd än så. Skulle vilja säga ett 50-60 år är ingen ålder för sådana, de håller betydligt längre. De jag har plockat bort har varit i fint skick, 50 år gamla, men gjordes i utrymmen där jag ändå skulle riva. Så när jag sedan renoverade tvättstugan i källaren fick de vara kvar och med endast brunnsbyte och där jag kapade rören var de friska.
Så mitt råd är istället att med 40-åriga rör låta dem ligga kvar då de klarar tiden till nästa renovering.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Jag har i källaren två inspektions/rens-luckor till avloppen. Kan jag titta in i dem för att få en hygglig bild på skicket på rören?
Det känns lite missvisande att kolla i dem då jag misstänker att rör som är nergrävda i marken under källaren är mycket mera utsatta.

Jag tror att det kan vara ganska individuellt från rör till rör, beroende på kvalitet på järnet och vad det utsätts för. Jag bytte alla mina gjutjärnsstammar när jag bilade upp källargolvet, de var då 68 år gamla. De som kom från toaletter var i ganska bra skick och hade nog kunnat hålla 10-15 år till, men de från kök och tvättstuga var bara kex! Jag tror det beror på inverkan av kemikalier från tvättmedel, diskmedel etc.

Sen tror jag också att livslängden påverkas av den omgivande miljön, om du har "sur" sandjord runt rören och dessutom fukt pga undermålig dränering under golvet, så rostar de snabbare även utifrån, förstås.

Om jag var du skulle jag definitivt byta dem om jag ändå ska göra om golvet, men du behöver inte byta hela stammen utan bara i det rum du renoverar. Som Huggan sa ovan.

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Rören kan vara ok skick men böjar och grenrör är luriga delar. När dom gjorde böjar drog dom ut böjen vilket gör att godset på ytterradien blir tunnare än övrigt gods.

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
Ni måste ju dela upp kvalitet om det är en stam med vertikala rör eller om det är horisontella. Jag tror livslängden på vertikala kan vara enormt lång. Problemet är väl främst med horisontella som inte används kontinuerligt?

De håller troligen ett tag till, men det är ju svårt att veta hur länge. Vi fick avloppslukt från krypgrunden, den visade sig vara ett gjutjärnsavloppsrör som hade spruckit på längden. Som tur är var det på ovansidan, annars hade det kunnat blir mycket skit under huset... Jag gissar det var från tidigt 50-tal, men när det gick sönder vet vi inte.
IMG_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
Problemet är att det är svårt att uppge en exakt tid.... avloppsrör i en villa borde hålla längre än i ett flerbostadshus.
Om det skulle vara samma tidspann så skulle jag rekommendera byte.

Denna veckan och förra veckan har jag på grund av för gamla gjutjärnsavlopp åtgärdat 2 vattenskador i villor, ålder på rören 40/55år

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Min erfarenhet säger att det är väldigt olika från rör till rör precis som nämndes tidigare.
Jag har varit med att filma och bila fram gjutjärnsrör där vissa sträckor består av idel kronfriska rör men rätt som det är kommer ett rör som är totalt helslut. Verkar som det var ojämn kvalitet i tillverkningen eller nåt sånt?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
ok, tack. Låter som man borde byta pga av osäkerheten runt skicket. :confused:
Såg att det kunde vara skillnad på sandgjutna rör och centrifigalgjutna rör. Nån som vet vad jag kan tänkas ha? 1970..
avlopp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
¨Jag skulle bytt... en del i taget....
eftersom jag gillar att generalisera så stammar i ett flerbostadshus som är från -70 talet måste åtgärdas...
Antingen genom byte eller relining....

Vad blir egentligen konsekvenserna om man får ett läckage i ett avloppsrör under mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.