Har gamla innerdörrar ifrån 60-talet där handtagen skulle behöva bytas. Undrar även vad den delen som sitter inne i dörren heter och om man måste byta den med och om man göra det, passar hålet i mina gamla dörrar till en ny?
Vad heter den här delen på dörren? Lätt att byta ut?
Skruvarna/muttrarna börjar gå sönder så handtagen trillar loss ibland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad heter den här delen på dörren? Lätt att byta ut?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvarna/muttrarna börjar gå sönder så handtagen trillar loss ibland.
Om det fungerar så finns det väl ingen större orsak att byta.
Om du ska byta så är det Låshus 2020 som stämmer med det du har.
M5 är den standard som används nu för tiden för genomgående fastsättning.
Om du ska byta så är det Låshus 2020 som stämmer med det du har.
Skruvar och nipplar kan du köpa löst men i vissa äldre låshus så är det mindre hål borrade i låshuset så endast M4 eller 5/32 passar och dom är rätt klena och brukar gå av eller brista i nippeln (dessa säljs fortfarande).M Martin Lj skrev:
M5 är den standard som används nu för tiden för genomgående fastsättning.
Produkter som diskuteras: "Låshus 2020"
Låshus 2020 Assa
För inner- och toalettdörrar
705 kr inkl moms
Läs mer
Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag ge denna ett nytt liv.
Vi ska flytta I höst.
Det är gamla innerdörrar vilket vi först tänkt att byta ut men det verkar som att man blir tvungen att byta karmarna också.
Så då funderar vi på att få dörrarna lackerade istället. Men handtagen är fruktansvärt fula så dom vill man byta, men behöver jag byta kista då? Finns det kistor som passar dessa äldre dörrar?
Vill helst bara kunna byta handtag och bricka över låset.
Vi ska flytta I höst.
Det är gamla innerdörrar vilket vi först tänkt att byta ut men det verkar som att man blir tvungen att byta karmarna också.
Så då funderar vi på att få dörrarna lackerade istället. Men handtagen är fruktansvärt fula så dom vill man byta, men behöver jag byta kista då? Finns det kistor som passar dessa äldre dörrar?
Ja det finns låshus till äldre dörrar, vanligtvis satt det låshus ASSA 404 i dessa dörrar och det ersätts med låshus 2020.N Nikkee skrev:Istället för att skapa en ny tråd tänkte jag ge denna ett nytt liv.
Vi ska flytta I höst.
Det är möjligt att byta handtag och långskylt, om låshuset är i dåligt skick rekommenderas att även byta låshuset.
Om de gamla trycker har 9mm fyrkantspinne så krävs det en fyrkantshylsa (övergångshylsa) 8-9mm då 8mm är modern standard.
Men byter jag låshus kan jag använda vilka handtag och vanliga runda över nyckelhålet?
Men fortsätter jag med Assa 404 måste jag använda den långa kåpan?
För hela grejen är att jag vill ha bort den långa kåpan och byta till "vanliga".
Men fortsätter jag med Assa 404 måste jag använda den långa kåpan?
För hela grejen är att jag vill ha bort den långa kåpan och byta till "vanliga".
1 123abc skrev:Ja det finns låshus till äldre dörrar, vanligtvis satt det låshus ASSA 404 i dessa dörrar och det ersätts med låshus 2020.
Det är möjligt att byta handtag och långskylt, om låshuset är i dåligt skick rekommenderas att även byta låshuset.
Om de gamla trycker har 9mm fyrkantspinne så krävs det en fyrkantshylsa (övergångshylsa) 8-9mm då 8mm är modern standard.
Du kan byta handtag även med de låshusen.
Långskylt eller vanliga skyltar/rosetter är normalt valfritt men det kan finnas gamla hål efter långskyltar som du troligtvis vill slipa och spackla.
Om det går att använda dessa till befintliga låshus eller om du måste byta beror på om hålen finns i låshuset för genomgående fastsättning då dörrarna är tunna.
Det finns trycken där man fäster i fyrkantspinnen som fungerar att fästa även utan genomgående skruvar.
Om det fungerar eller inte skiljer beroende på montage och trycke/behör.
Om du byter låshus så fungerar det att använda valfritt behör men du kan behöva ta upp hålen för skruvar och trycket.
Om det går att använda dessa till befintliga låshus eller om du måste byta beror på om hålen finns i låshuset för genomgående fastsättning då dörrarna är tunna.
Det finns trycken där man fäster i fyrkantspinnen som fungerar att fästa även utan genomgående skruvar.
Om du byter låshus så fungerar det att använda valfritt behör men du kan behöva ta upp hålen för skruvar och trycket.
Okej tror jag förstår, återkommer om drygt en månad om jag kör fast1 123abc skrev:Långskylt eller vanliga skyltar/rosetter är normalt valfritt men det kan finnas gamla hål efter långskyltar som du troligtvis vill slipa och spackla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden