Hej! Ska byta dimmers här hemma i samband med byte till LED lampor. Har nu stött på en gammal dimmer där det sitter dubbla svarta kablar till ledarkopplingen, den med pil. Trots både den gamla och nya dimmers har dubbla kopplingar för ledare. Ska jag koppla den nya dimmern på samma sätt? Tacksam för svar!

• En gammal dimmer monterad i vägg med dubbla svarta kablar kopplade till ledarkopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

tommib
Välkommen till forumet!

Du ska koppla på samma sätt för att få samma funktion. Att det är två pilar in beror på att dimmern har trappfunktion, vilket alltså inte utnyttjas här. När man trycker på dimmern växlar den mellan de två anslutningarna med pilar, de har ingen elektrisk kontakt med varandra.

När du byter ska du se till att kopplingen blir bättre än den som visas. Så mycket bar koppar är inte ok. Jag skulle rekommendera att du istället köper en trepolig Wago 221 och kopplar de två svarta ledarna i för att därifrån koppla ytterligare en kort bit svart FK upp till dimmern. De där skruvterminalerna är inte gjorda för flera ledare och det är svårt att få till en bra anslutning, som du ser.

Wago får du nog köpa i flerpack, finns på de flesta bättre byggaffärer samt på Jula, Clas O m.fl. FK i lösmeter finns på bättre byggaffärer.

Tack så mycket för utförligt svar! Då har jag lärt mig något nytt, och skall absolut handla Wago koppling innan jag ansluter nya. Fortsatt fin dag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.