Hej,

Jag ska byta golv i hallen och tänkte passa på att byta tappvattenrör och avlopp som passerar. Huset är från 60 talet och är ett enplanshus. Jag har förstått att man inte ska skarva rör enligt säkert vatten men hur gör man annars i realiteten? Eftersom det är ett enplanshus skulle man behöva byta golv i hela huset samtidigt för möjlighet att byta hela slingan oskarvad. Det kommer ju aldrig hända eftersom det görs i omgångar.

K
D Danii KD skrev:
Hej,

Jag ska byta golv i hallen och tänkte passa på att byta tappvattenrör och avlopp som passerar. Huset är från 60 talet och är ett enplanshus. Jag har förstått att man inte ska skarva rör enligt säkert vatten men hur gör man annars i realiteten? Eftersom det är ett enplanshus skulle man behöva byta golv i hela huset samtidigt för möjlighet att byta hela slingan oskarvad. Det kommer ju aldrig hända eftersom det görs i omgångar.
Det är precis så man gör. Man öppnar upp den bit som krävs för att kunna byta tappvattenrör/-slang. Inga dolda skarvar.
Avlopp har jag ingen koll på.

Nu är inte det här svaret på det du frågar. Ett alternativ är att helt förnya tappvattenrören och dra dem synligt exempelvis uppe vid taket i rummen, eventuellt inbyggt i låda. Det kan vara ett snabbt och billigt sätt att byta tappvattenrören.

Tack för svar. Då vet jag att det är det som gäller och får planera golvbytet annorlunda så att det sker i etapper men i rätt ordning. Får väl dra upp hela rör i väggen och sätta en inspektionslucka så kan jag fortsätta därifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.