har en trasig brytare som ser ut enligt nedan.

Trasig röd strömbrytare av märket ELKO med synliga anslutningar och ledningar, redo att bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte byta den mot en annan jag haft liggandes. Den ser ut enligt nedan.

Översiktsbild av en blå elbrytare med skruvanslutningar och beteckningen 10AX 250V, ej i väggmonterat skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon vänlig som kan hjälpa mig hur jag översätter dessa brytare mot varandra?

Tack

Åsa Lund
Vet du inte hur du ska göra ska du låta bli. Anlita elektriker

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vet du inte hur du ska göra ska du låta bli. Anlita elektriker
Tack för tipset... men jag hade inte frågat här om jag hade för avsikt att anlita en elektriker..

• Gilla
David Hedvall1 och 1 till
  • Laddar…
Titta på märkningarna, och titta på baksidan ifall där finns ett schema. Alla enkla strömställare är trappströmställare, de har en växlande funktion. Den gemensamma polen brukar vara märkt P, L, L1 (som i ditt fall) eller liknande. De två utgångarna brukar vara märkt med en pil. Blindplintar brukar vara märkta B eller X. Om man är osäker på hur en strömställare är kopplad internt så kan man enkelt ohmmäta den.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Svart in på L1, Brun? / Orange? In mitt emot.
Den gamla är en enkeltrapp. = en växlande kontakt.
Är det bara dålig kontakt så flytta Brun till andra utgången och vänd på brytaren vid montering.

Använd anslutningarna till höger och lämna den udda på mitten upptill oanvänd. Har du inga symboler tex på baksidan vad som är vad? Ser ut att vara en trapp så den kan du använda som enkel brytare för ersättning av gamla. Det är inte farligt att du testar koppla de två svarta nertill och bruna uppe som test. Bryt strömmen först bara och gör testet utan att klippa trådar eller skruva fast i väggen så du vet hur den funkar innan du gör jobbet riktigt och klart.

Sen rent allmänt skulle jag råda dig att skaffa en bättre brytare mer lik din gamla den nya du har är inget vidare. Synd att såna och liknande säljs öht både tekniskt ofta undermåliga, svårjobbade och med beteckningar på anslutningarna ofta helt galna.

GK100 GK100 skrev:
Använd anslutningarna till höger och lämna den udda på mitten upptill oanvänd. Har du inga symboler tex på baksidan vad som är vad? Ser ut att vara en trapp så den kan du använda som enkel brytare för ersättning av gamla. Det är inte farligt att du testar koppla de två svarta nertill och bruna uppe som test. Bryt strömmen först bara och gör testet utan att klippa trådar eller skruva fast i väggen så du vet hur den funkar innan du gör jobbet riktigt och klart.

Sen rent allmänt skulle jag råda dig att skaffa en bättre brytare mer lik din gamla den nya du har är inget vidare. Synd att såna och liknande säljs öht både tekniskt ofta undermåliga, svårjobbade och med beteckningar på anslutningarna ofta helt galna.
Tackar! Kan meddela att det fungerar helt utmärkt!

tommib
Bra att det fungerar.

För andra som ev hittar tråden vid något annat tillfälle kan jag kommentera att du verkar ha lyckats demontera brytarna något mer än vad man brukar göra. De borde ha en ryggplatta åtminstone då de verkar vara för utanpåliggande bruk. Bara för att det fungerar betyder det inte heller att allt är bra. Det fungerar att ha två lösa stumpar som man lägger ihop också när man vill ha ljus... Om man ändå hempular (detta är för övrigt lagligt) och sparar in pengarna på elektrikern kan man lägga några kronor på att få kvalitetsprodukter.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.